90 611 läst · 431 svar
91k läst
431 svar
Nysådd gräsmatta - vad behöver jag göra nu?
Haha, ja lite så är det ju.... tycker ändå jag försöker ha gott tålamod men börjar tröttna!
Men men, antar att det bara är att vänta o vänta o vänta!
Men, hur lång tid brukar det egentligen ta generellt sett för en nysådd gräsmatta tills dess första klippningen sker? 1mån? 2mån? 3mån? 1år!!?
Men men, antar att det bara är att vänta o vänta o vänta!
Men, hur lång tid brukar det egentligen ta generellt sett för en nysådd gräsmatta tills dess första klippningen sker? 1mån? 2mån? 3mån? 1år!!?
Vill gärna veta! Men visst måste det vara så att vi hade extrem otur med vädret där i början av maj och får nog räkna bort ett par veckor från vår utvecklingskurva...C crazytok skrev:
Jag börjar fundera på om vi var lite snåla med frön... hittade någon annan tråd där de skrev att man nästan kan dubbla den mängd som står angiven på förpackningarna..? Vi använde frön som enligt anvisning skulle räcka till 120kvm till våra cirka 105-110. Kände då att det borde räcka, men kanske borde vi ha slängt på en förpackning till..?
Wow! Avundsjuk på det. Gissar på att du bor på Irland..? Så klart att det växer där borta! Nej, men allvarligt talat: hur mycket frö använde du? Jag börjar tro att vi slängde på för lite, men vi var rädda för att ta för mycket...TotalControl skrev:
Ja så är det nog absolut, sedan har ju inte värmen varit så extrem efter det heller direkt. Så det är nog inte konstigt att det går långsamt egentligen.K KWesterberg skrev:
Knappast, jag drog på frön för 1000kvm och jag har 500kvm gräsmatta ca. Inte f*n växer det bättre för det! Hade siktat in mig på en riktigt tät och fin gräsmatta som skulle konkurrera bort allt ogräs pga tätheten och mängden frön jag la på. Men icke.....!K KWesterberg skrev:Jag börjar fundera på om vi var lite snåla med frön... hittade någon annan tråd där de skrev att man nästan kan dubbla den mängd som står angiven på förpackningarna..? Vi använde frön som enligt anvisning skulle räcka till 120kvm till våra cirka 105-110. Kände då att det borde räcka, men kanske borde vi ha slängt på en förpackning till..?
Där ser man... Vi får satsa på tålamod ett par veckor till då. Hur mycket vattnar du nu? Och hur går det med ogräset? Plockar du? Jag har inte fått så mycket som tur är, och mina strån känns fortfarande för klena att gå på.C crazytok skrev:Ja så är det nog absolut, sedan har ju inte värmen varit så extrem efter det heller direkt. Så det är nog inte konstigt att det går långsamt egentligen.
Knappast, jag drog på frön för 1000kvm och jag har 500kvm gräsmatta ca. Inte f*n växer det bättre för det! Hade siktat in mig på en riktigt tät och fin gräsmatta som skulle konkurrera bort allt ogräs pga tätheten och mängden frön jag la på. Men icke.....!
Jag försöker hålla det fuktigt hela tiden. Men har ju regnat en del det sista så har inte behövt vattna själv så mycket...
Jag har rensat ogräs EN gång, tog det värsta som du såg på en tidigare bild. Det var rätt grovt ogräs så jag kände att jag ville få bort det. Får väl se om det kommer igen...
Läste på en annan sida att han hade haft samma problem med kala fläckar här och där. Men efter första klippningen så slängde han på Weibulls Super gramino och då jäklar tog hela gräsmattan bra fart tydligen. Och det är just Super Gramino jag har liggandes i garaget som jag funderar på att slänga ut en halvdos för att ge gräset en liten skjuts.... men jag vet inte om jag vågar!
Jag har rensat ogräs EN gång, tog det värsta som du såg på en tidigare bild. Det var rätt grovt ogräs så jag kände att jag ville få bort det. Får väl se om det kommer igen...
Läste på en annan sida att han hade haft samma problem med kala fläckar här och där. Men efter första klippningen så slängde han på Weibulls Super gramino och då jäklar tog hela gräsmattan bra fart tydligen. Och det är just Super Gramino jag har liggandes i garaget som jag funderar på att slänga ut en halvdos för att ge gräset en liten skjuts.... men jag vet inte om jag vågar!
Kanske avvakta ett par veckor i alla fall..? Verkar vara konsensus om att tillskott av näring och/eller frö ska ske först efter första klippningen..? Kanske får vi lite tips och råd här imorgon.C crazytok skrev:Jag försöker hålla det fuktigt hela tiden. Men har ju regnat en del det sista så har inte behövt vattna själv så mycket...
Haha senaste veckan har det likna Irland. Första veckan upp mot 22-25 grader några dagar och sol.K KWesterberg skrev:
Då vattna jag 3 gånger per dag. 06:00,12:00,18:00. Det har nog hjälpt otroligt mycket för uppkomsten.
Ca 25-30kg/100m2 la jag ner.
Ang näring. Jag tänkte köra en såkallad spoon feeding. Menas att man börjar ge små doser i veckan när gräset är nytt och på tillväxt.
Man ska tydligen lägga ner 0.1kg N per 100m2 en gång i veckan under 3-4 veckors tid. Det blir ca 0.5 kg/100m2 av YaraMila 21-4-7. Jag skulle inte köra Super gramino för spoon feeding som är långtidsverkande. Man vill få ut snabb effekt vid spoon feeding.
Med långtidsverkande medel så ackumelerar man bara kvävet vid varje giva om det inte hinner börja verka.
Man ska tydligen lägga ner 0.1kg N per 100m2 en gång i veckan under 3-4 veckors tid. Det blir ca 0.5 kg/100m2 av YaraMila 21-4-7. Jag skulle inte köra Super gramino för spoon feeding som är långtidsverkande. Man vill få ut snabb effekt vid spoon feeding.
Med långtidsverkande medel så ackumelerar man bara kvävet vid varje giva om det inte hinner börja verka.
Redigerat:
Vad är din åsikt då, tycker du att vi borde gödsla eller bara vänta?TotalControl skrev:Ang näring. Jag tänkte köra en såkallad spoon feeding. Menas att man börjar ge små doser i veckan när gräset är nytt och på tillväxt.
Ser du några frön där det är kalt? Jag har extra sått redan där jag har kalt runt ett par sprinkler. Sprinklern har spolat bort en del frön. Om du inte har frön vid de kala fläckarna så lär det ta tid innan gräset börjar växa i längsled.
Jag ser inga frön alls nu på de kala partierna. Möjligt att det finns ”nedmyllade” i jorden. Hur gjorde du innan du slängde på mer frö? Luckrade du upp jorden något, och/eller la på lite mer toppdress? Känns svårt att göra detta utan att förstöra runt omkring om du förstår vad jag menar?TotalControl skrev: