90 230 läst · 431 svar
90k läst
431 svar
Nysådd gräsmatta - vad behöver jag göra nu?
Varför så länge som ett år? Roboten är ju lättare än alla andra vanliga klippare och så länge ytan är rätt plan så är det ju inte så stora påfrestningar...T Turbo_Tail skrev:
Nja, jag tänker mest att en robot klipper kortare än vad jag anser är lämpligt under första året. Fast kanske man kan justera klipphöjden..?rampante skrev:
Jag vågar lova att du kan justera klipphöjden. Jag tror min Worx hade upp till 65 mm vilket borde vara mer än tillräckligt och jag tror jag körde 55 mm från första klippningen på nysådd gräsmatta.T Turbo_Tail skrev:
Jodå, min Husqvarna kan jag ställa i olika höjdlägen, allt från 20-60mm tror jag...Jag brukar nog köra på läge 5 eller 4 oftast, vilket jag tror innebär 40 eller 50mm...
Bekräftat - jodå 20-60mm: https://www.testfakta.se/sv/product/husqvarna-automower-320
Innebär det då att jag kan sätta den på 60mm, och låta den börja traska över det nya området. om några veckor eller så?
Bekräftat - jodå 20-60mm: https://www.testfakta.se/sv/product/husqvarna-automower-320
Innebär det då att jag kan sätta den på 60mm, och låta den börja traska över det nya området. om några veckor eller så?
Nu har det gått 12 dagar sedan vi sådde Weibulls extra Green. Dom gräsfröna ska så stort vara långsamtväxande. Vad är egentligen långsamt? När ska man börja oroa sig för att det inte har "tagit"?
@TotalControl följde dina tidigare inlägg i tråden, tror till och med att du sådde med samma frön. Hur lång tid tog det för dig?
@TotalControl följde dina tidigare inlägg i tråden, tror till och med att du sådde med samma frön. Hur lång tid tog det för dig?
Oroa dig inte, det kommer!! Tålamod är en dygd i detta sammanhang... 2veckor är ingenting, det är vanligtvis då stråna brukar börja visa sig lite grann, förstås olika beroende på frön men ungefär. Ditt har ju börjat växa jättefint, du kommer se stor skillnad om bara en vecka. Men det kommer inte vara tillräckligt färdigtvuxet för att klippas än på en 3-4veckor.
En gräsmatta mår bäst av att klippas samma höjd regelbundet. Det är därför ingen bra idé att först vänja gräsmattan med en hög klipphöjd i ett år för att sedan klippa lågt. Klipp lågt direkt, åtminstone om du har gräs som är gjort för att klara det.T Turbo_Tail skrev:
Okej, då ska jag ge mig till tåls någon vecka till.
Förresten, nu när jag ändå är här i tråden. Exakt när ska man höstgödsla inför vintern? Är det oktober/november vi pratar om? Hur nära in på nysådd kan man göra det? Någon som vet?
Förresten, nu när jag ändå är här i tråden. Exakt när ska man höstgödsla inför vintern? Är det oktober/november vi pratar om? Hur nära in på nysådd kan man göra det? Någon som vet?
Skulle tro att det kan vara lagom för dig med en giva om en 3-4 veckor efter första klippning, och då tex YaraMila 11-5-18 som har låg kvävehalt och inte bränner lika lätt. Ta det i samband med regn. Mycket mer ska du nog inte göra innan säsongens slut.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 739 inlägg
Jag sådde också med Weibulls extra green. Här är en bild från i lördags, 9 dagar. Men har tagit fart nu i helgen.P Paulina123 skrev:Nu har det gått 12 dagar sedan vi sådde Weibulls extra Green. Dom gräsfröna ska så stort vara långsamtväxande. Vad är egentligen långsamt? När ska man börja oroa sig för att det inte har "tagit"?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Extra green är magiskt långsam på att etablera sig. Sådde en annan matta med villa Classic mitt i juli och det var ju djungel redan efter 2 veckor. Så stor skillnad trodde jag inte det var. Med det sagt så får man en väldigt fin matta med extra green så det är värt väntan.
P Paulina123 skrev:Nu har det gått 12 dagar sedan vi sådde Weibulls extra Green. Dom gräsfröna ska så stort vara långsamtväxande. Vad är egentligen långsamt? När ska man börja oroa sig för att det inte har "tagit"?
De kan ta tid. Tålamod krävs med Extra green har jag läst. Många som har fått vänta.
Jag hade förmodligen tur då mitt såg ut såhär efter 16 dagar. Jag lade ner mycket frön dock.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ord-eller-matjord-nysadd.341528/#post-3303964
Kommer inte ihåg om du har ny jord? Då är det vettigt att ha gödslat vid sådd. Nya jordar är rätt urlakade då de säkert stått i depån ett tag. Bara att vänta och vattna inte för mycket åt gången så du kyler marken för mycket. Håll det fuktigt bara.
Våra gräsmattor är ganska lika men du verkar ha större gröna ytor än vad vi har. Det ska bli finväder här nu i 2 dagar förhoppningsvis får gräset sig en skjuss av värmenJohannes Carlsson skrev:
TotalControl skrev:De kan ta tid. Tålamod krävs med Extra green har jag läst. Många som har fått vänta.
Jag hade förmodligen tur då mitt såg ut såhär efter 16 dagar. Jag lade ner mycket frön dock.
[länk]
Kommer inte ihåg om du har ny jord? Då är det vettigt att ha gödslat vid sådd. Nya jordar är rätt urlakade då de säkert stått i depån ett tag. Bara att vänta och vattna inte för mycket åt gången så du kyler marken för mycket. Håll det fuktigt bara.
Jäklar, vilken gräsmatta! Det är bra jobbat efter så få dagar. Jag läste lite hur du hade gjort och smällde ner 36kilo frön till 1200 kvm men det var kanske förlite ändå. Har kvar en 12 kg säck så får kanske stödså till våren om det inte tar sig