90 232 läst · 431 svar
90k läst
431 svar
Nysådd gräsmatta - vad behöver jag göra nu?
Nu beror det väl på var man bor och vad vattnet kostar. Men nog borde man väl ha landets överlägset dyraste vattenavgift innan den ens kan lönas att köpa markduk istället för att vattna ett par ggr extra?Marojo skrev:
Jag har vattnat ca 2.500 kvm i ca 5 dagar (5-8h per dag) till en kostnad av en öl på krogen...
Så du har redan efter dag 8 så pass grönt?! Otroligt tidigt väl?T Turbo_Tail skrev:Dag 8 och det börjar skifta fint i grönt. Jag antar det är mestadels rajgräset som kommit upp. Regnet lyser dock med sin frånvaro och det har kommit endast 2mm regn under tiden, trots ostadigt väder. På fastlandet någon enstaka km bort så har det kommit tiotals mm! Har varit borta i tre dagar men satte igång sprinklern igen ikväll. Inget regn verkar vara på gång de närmsta dagarna så det blir väl att fortsätta bevattningen. Matjorden är gammal havsbotten och ganska rik på lera så fukten hålls förvånansvärt bra trots allt.
[bild]
Samma här, sådde igår. Hoppas verkligen att det tar sig fort.
Hur länge ska man vattna per gång? Hur vet man att man har vattnat tillräckligt och att det är dags att flytta spridaren till nästa hörn?
Hur länge ska man vattna per gång? Hur vet man att man har vattnat tillräckligt och att det är dags att flytta spridaren till nästa hörn?
Jo, jag är nog själv lite förvånad att det gått så fort. Jag trodde nog det skulle ta ett par tre dagar till innan man kunde säga att gräsmattan skiftar i mera grönt än brungrått. Regnet har ju inte direkt varit på min sida och det har ju inte varit varmare än ca 16-20 grader dagstid. Kanske bra gräsblandning? Denna använde jag (länk på finska):rampante skrev:
https://www.hankkija.fi/Piha_ja_puutarha/kylvot-ja-istutukset/nurmikonsiemenet/kestoseos-10-kg/
Jag tror det är svårt att vattna för mycket. Jag flyttar spridaren då det börjar samlas vatten som inte sjunker ner direkt.P Paulina123 skrev:
Här finns tips:
https://www.dinbyggare.se/vattning-av-grasmattan/
Aldrig hört talas om. Och det är väl mer vanligt att det börjar synas grönt efter 2-3 veckor.T Turbo_Tail skrev:Jo, jag är nog själv lite förvånad att det gått så fort. Jag trodde nog det skulle ta ett par tre dagar till innan man kunde säga att gräsmattan skiftar i mera grönt än brungrått. Regnet har ju inte direkt varit på min sida och det har ju inte varit varmare än ca 16-20 grader dagstid. Kanske bra gräsblandning? Denna använde jag (länk på finska):
[länk]