Du hade minsann en del grus i din jord med, skönt att inte vara ensam! :geek:

Grymt med så snabbt resultat. (y):D

Fråga, funkar det att använda markduk ovanpå? Eller är den för tjock.... har en del sådan över som jag skulle kunna lägga på min nästa plantering av gräsmatta som skall göras inom en månad. Eller var köper man lämpligast sådan duk annars om man behöver halvstor volym? Heter det något särskilt? Odlingsduk? Fiberduk?

Markduken blir för tjock tror jag iaf..

Med vänlig hälsning, fremax

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Wow, det var inte dyrt!! Att jag inte kände till detta tidigare, då hade jag det på hela min gräsmatta..... :cry::cry::cry:

Aj, man lär så länge man lever!! :D

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Jaha då var det midsommar. Jag har gräs men det håller nog inte för några lekar. Jag känner när jag går att rötterna har inte bundit ihop allt för kliver man på en förhöjning så plattas det ut. Jag körde inte gallervält efter dressjorden. Men jag är väldigt nöjd ändå!
Glad midsommar på er!
Grönt gräsmatta framför röd stuga med exhjul och stenmur under midsommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
KWesterberg och 1 till
  • Laddar…
Jaha, tro det eller ej men gräsmattan har tagit ordentlig fart nu och vissa delar ser mer eller mindre nästan ut som en helt färdigvuxen gräsmatta!!

Gödseln gjorde verkligen susen!

Ska stödså på ett par ställen som är lite glesare bara.

Tänkte på det här med allt ogräs som lyckats etablera sig. Ska vi bara låta det vara, eller ska vi börja rycka upp iaf dom värsta ogräs plantorna? Hur gör man, försöka få med rötterna och sedan slänga i gräsfrön? Ogräsmedel? Eller bara klippa ner det med gräsklipparen?

• Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
Vad kul! Då var den utsvulten på näring. Försök handplocka ogräset. Det kommer att minska med kontinuerlig klippning och gödning. Vänta med ogräsmedel till nästa säsong.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Hur ska man föresten tänka vid gräsklippningen. Det brukar låta max 1/3 av gräsets höjd ungefär, när det är nyetablerat. Men därefter då? Hur snabbt kan man sänka ner det till en kortare finare nivå?

Och ska jag låta gräset växa till sig ordentligt mellan klippningarna nu när det är nytt?

Måste bara lägga upp lite före och efter bilder...

Börjar med en jämförelse där jag inte gjort något utan bara hoppades på att det skulle ta fart med värmen, men icke! Värt att nämna är att det mer eller mindre sett ut enligt nedanstående bilder mer än 1mån, men bilderna är tagna enligt datum...
Före och efter-bilder av en gräsmatta, förbättring synbar efter gödsling med datumen 23/5 och 10/6 överlagrade.
Skapa konto
Före-och-efter-bilder av en gräsmatta, den första bilden visar en sparsamt gräsbevuxen yta, den andra mer grönska efter gödsling.
Skapa konto
Före-och-efter bilder av en trädgård, visar växtligheten före (23/5) och efter gödsel (10/6).
Skapa konto

Sedan slängde jag på gödsel.
Före-och-efter bilder av en trädgård, vänstra bilden visar glest gräs den 10/6 och högra tätt gräs den 25/6.
Skapa konto
Före- och efterbilder av trädgården med datum 1/6 och 25/6, visar gräsmattans tillväxt och ett träd.
Skapa konto
Före-och-efter bilder av en trädgård, först med gles gräsmatta den 10/6, sedan tät och grön efter gödsling den 25/6.
Skapa konto

Fortfarande inte färdigt och behöver dom sagt stödså lite, även ogräset fick ju sig en skjuts, men viss skillnad blev det ju! :D

• Gilla
Kalendern och 8 till
  • Laddar…
T
Du gödslade alltså ingenting i samband med att du sådde?

Nej

C crazytok skrev:
Måste bara lägga upp lite före och efter bilder...

Börjar med en jämförelse där jag inte gjort något utan bara hoppades på att det skulle ta fart med värmen, men icke! Värt att nämna är att det mer eller mindre sett ut enligt nedanstående bilder mer än 1mån, men bilderna är tagna enligt datum...
[bild] [bild] [bild]

Sedan slängde jag på gödsel.
[bild] [bild] [bild]

Fortfarande inte färdigt och behöver dom sagt stödså lite, även ogräset fick ju sig en skjuts, men viss skillnad blev det ju! :D
Fantastiskt ju! :D

Oj jävlar vilken fart den fick. Snyggt!

Jäklar vilken skillnad. Kul att se!

C crazytok skrev:
Nej
Läckert blev ett rejält ansiktslyft på mattan ju, vad använde du för gödsel sen samt vilka gräsfrön körde du på? Ska själv så typ 200 kvm i aug/sept.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.