652 läst · 17 svar
652 läst
17 svar
Nyrenoverat badrum: duschen blir inte tillräckligt varm
Det finns inga bilder på rören i badrummen. Du skriver om en handdukstork som tidigare gick på varmvattnet. Det betyder att det fanns eller fortfarande finns en returledning så att varmvattnet alltid cirkulerar och är varmt så fort man öppnar kranen. Hur ser det ut där handdukstorken satt? Finns det en cirkulationspump på varmvattnet? Det är i det systemet som det möjligen också kan finnas en backventil som du skrev om i inlägg #12.R Ronny Buckla skrev:
Men eftersom det fungerar i en blandare tror jag fortfarande att det är i blandaren problemet finns. Ofta känns det inte lika varmt att hålla i ett rör som att skölja vatten av samma temperatur över handen.
Här kommer några bilder. En som visar den varma duschen, var handdukstorken satt, och var rören till den nya kommoden sitter. Det nyrenoverade badrummet finns alltså på andra sidan väggen.A Avemo skrev:Det finns inga bilder på rören i badrummen. Du skriver om en handdukstork som tidigare gick på varmvattnet. Det betyder att det fanns eller fortfarande finns en returledning så att varmvattnet alltid cirkulerar och är varmt så fort man öppnar kranen. Hur ser det ut där handdukstorken satt? Finns det en cirkulationspump på varmvattnet? Det är i det systemet som det möjligen också kan finnas en backventil som du skrev om i inlägg #12.
Men eftersom det fungerar i en blandare tror jag fortfarande att det är i blandaren problemet finns. Ofta känns det inte lika varmt att hålla i ett rör som att skölja vatten av samma temperatur över handen.
Plus bild på resterna av handdukstorken, samt bilder på rören som går till de nya kommoderna (bilden längst ner är rören i det nya badrummet). Övriga rör är bakom vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är möjligt att jag missförstått vad du skrivit och kommit med vilseledande tips. Var den bortplockade handdukstorken ansluten till varmvattnet eller till det vattenburna värmesystemet? Det senare är vanligare. Men jag tolkade det du skrev som att den var ansluten till varmvattnet. Ingenting på bilderna antyder att den var ansluten till varmvattnet. Och var den inte det så har du förmodligen ingen varmvattencirkulation och idéerna som hade med det att göra är inte aktuella för dig.