626 läst · 17 svar
626 läst
17 svar
Nyrenoverat badrum: duschen blir inte tillräckligt varm
Hej!
Här kommer en förhoppningsvis jättedum (i det fall jättedum innebär lätt att åtgärda) fråga.
Vi renoverade nyligen ett badrum i huset vi köpte för några månader sedan och har sett mycket fram emot att kunna duscha bekvämt.
Det vi dock märkte direkt är att duschvattnet inte blir riktigt så varmt som vi skulle önska, utan när vi dragit upp termostaten till max så är det ändå så att man hade velat kunna fortsätta vrida upp värmen en bit till för att bli nöjd. Det är alltså inte kallt, men känslan är att termostaten på blandaren sätter stopp lite för tidigt, om ni förstår vad jag menar.
Till saken hör säkert att det ligger ett mindre badrum vägg i vägg med det nya, och i det är det inga problem med att få det varmt och gött i duschen.
Huset värms upp med fjärrvärme och det är inga problem med att kräma på med värme i element och sånt.
Så, hur fixar jag det här? Skulle kännas jättefånigt om lösningen vore att byta till en termostat som går att vrida längre än nuvarande. Ungefär som han i Spinal tap som har en förstärkare med ett volymreglage som går till 11 istället för sedvanliga 10.
Eller kan jag ställa upp nåt ett par snäpp på fjärrvärmen för att höja värmen generellt och därmed även för maxläget i duschen?
Här kommer en förhoppningsvis jättedum (i det fall jättedum innebär lätt att åtgärda) fråga.
Vi renoverade nyligen ett badrum i huset vi köpte för några månader sedan och har sett mycket fram emot att kunna duscha bekvämt.
Det vi dock märkte direkt är att duschvattnet inte blir riktigt så varmt som vi skulle önska, utan när vi dragit upp termostaten till max så är det ändå så att man hade velat kunna fortsätta vrida upp värmen en bit till för att bli nöjd. Det är alltså inte kallt, men känslan är att termostaten på blandaren sätter stopp lite för tidigt, om ni förstår vad jag menar.
Till saken hör säkert att det ligger ett mindre badrum vägg i vägg med det nya, och i det är det inga problem med att få det varmt och gött i duschen.
Huset värms upp med fjärrvärme och det är inga problem med att kräma på med värme i element och sånt.
Så, hur fixar jag det här? Skulle kännas jättefånigt om lösningen vore att byta till en termostat som går att vrida längre än nuvarande. Ungefär som han i Spinal tap som har en förstärkare med ett volymreglage som går till 11 istället för sedvanliga 10.
Eller kan jag ställa upp nåt ett par snäpp på fjärrvärmen för att höja värmen generellt och därmed även för maxläget i duschen?
Brukar gå att justera termostaten, ja. Syftet är väl att inte bränna sig och att spara energi. Är det utanpåliggande rör, känn om röret är redigt varmt, eller på röret till blandaren iallafall.R Ronny Buckla skrev:Hej!
A Avemo skrev:
Nej, det kan jag väl inte säga att jag har. Har väl levt hela livet i tron att de instruktioner som behövs är att vrida på och av vattenflödet och att reglera värmen efter behag.L lat skrev:
Det är en Yding från Svedbergs, och det står om den att temperaturbegränsaren (där man måste trycka in en knapp för att kunna vrida upp värmen en bit till) är vid 38 grader. Kan inte avgöra om det stämmer, men när jag testade nyss så var känslan att det händer nog absolut ingenting med värmen när jag trycker in knappen och vrider vidare.
Har du varmt vatten på andra tappställen ska du inte behöva röra något avseende fjärrvärmen utan jag tror som andra att blandaren går att justera.R Ronny Buckla skrev:
Välkommen till forumet!
Tack! Har läst och lurkat länge utan att skriva själv (mycket beroende på att vi fram till nyligen bott i ganska nyproducerade bostäder).Alfredo skrev:
Jo, att vi har bra värme i duschen som ligger på andra sidan väggen gör att jag tror och hoppas att lösningen bör ha med blandaren att göra.
Min köks blandare har jag höjt temperaturen på genom att ta isär och skruvat på en skruv jag goglade på denR Ronny Buckla skrev:
Får uppdatera lite här då jag kollat lite mer noga på problemet. Det är nog lite större än att blandaren inte går att vrida tillräckligt långt ändå.
Så här ser det ut: Vi har två badrum vägg i vägg, där det ena totalrenoverats nyligen. I det andra bytte vi en kommod samt tog ner (och plomberade rören till) en handdukstork (varmvatten) som satt på väggen mellan duschen och tvättställ/kommod.
Av två duschar och två tvättställ är det nu enbart en dusch som har ordentligt med varmvatten.
Kommer åt att känna på utanpåliggande rör vid kommoderna och de är inte mer än ljumna, så något är fel där.
Kan någonting ha sabbats med flödet när handdukstorken pluggades igen? Den satt liksom bredvid den duschen som fortfarande är varm. För det är väl konstigt annars att ett av fyra vattenutlopp har bra varmvatten?
Badrummen ligger på övervåningen i huset, inga problem med varmvatten på bottenvåningen.
Så här ser det ut: Vi har två badrum vägg i vägg, där det ena totalrenoverats nyligen. I det andra bytte vi en kommod samt tog ner (och plomberade rören till) en handdukstork (varmvatten) som satt på väggen mellan duschen och tvättställ/kommod.
Av två duschar och två tvättställ är det nu enbart en dusch som har ordentligt med varmvatten.
Kommer åt att känna på utanpåliggande rör vid kommoderna och de är inte mer än ljumna, så något är fel där.
Kan någonting ha sabbats med flödet när handdukstorken pluggades igen? Den satt liksom bredvid den duschen som fortfarande är varm. För det är väl konstigt annars att ett av fyra vattenutlopp har bra varmvatten?
Badrummen ligger på övervåningen i huset, inga problem med varmvatten på bottenvåningen.
Går det olika rör till övervåningen till den varma och den ljumma duschen?
Handdukstork på varmvattnet innebär en ständig cirkulation av varmvatten så att det kommer direkt när man öppnar kranen. Tar man bort den kan det bli att det tar längre tid för varmvattnet att komma. Men om den handdukstorken var kopplad till duschen som fortfarande fungerar verkar det orimligt att det skulle ha med saken att göra.
Handdukstork på varmvattnet innebär en ständig cirkulation av varmvatten så att det kommer direkt när man öppnar kranen. Tar man bort den kan det bli att det tar längre tid för varmvattnet att komma. Men om den handdukstorken var kopplad till duschen som fortfarande fungerar verkar det orimligt att det skulle ha med saken att göra.
Så här ser rören ut från fjärrvärmecentralen ut, vad jag kan bedöma så går det i alla fall bara iväg en ledning med tappvatten härifrån i alla fall (en kan de separeras och gå som två olika ledningar senare?)
Fjärrvärmecentralen är en Gemina Termix och i felsökningsavsnittet i en manual jag surfade fram ges följande förslag:
Problem: Varmt vatten i några men inte alla kranar
Kallt vatten blandas med varmt vatten i till exempel en termostatblandningsventil (otät backventil). Åtgärd: Kontrollera - byt ut
Defekt eller smutsig backventil på cirkulationsledningen.
Åtgärd: Byt ut - rengör.
Nån som kan hjälpa mig att fatta var det är rimligast att leta efter felet? Det har alltså satts in tre nya blandare, till en dusch och två tvättställ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fjärrvärmecentralen är en Gemina Termix och i felsökningsavsnittet i en manual jag surfade fram ges följande förslag:
Problem: Varmt vatten i några men inte alla kranar
Kallt vatten blandas med varmt vatten i till exempel en termostatblandningsventil (otät backventil). Åtgärd: Kontrollera - byt ut
Defekt eller smutsig backventil på cirkulationsledningen.
Åtgärd: Byt ut - rengör.
Nån som kan hjälpa mig att fatta var det är rimligast att leta efter felet? Det har alltså satts in tre nya blandare, till en dusch och två tvättställ.
Redigerat:
Och det blir alltså inte kall-kallt i den nya duschen och de två nya tvättställen, men det kommer inte upp i mer än på sin höjd ljummet. Och de utanpåliggande rören jag kommer åt är inte särskilt varma.
Rören till den duschen som blir varm är inbyggda.
Rören till den duschen som blir varm är inbyggda.
Jag har svårt att komma till en annan slutsats än att om en blandare på ledningen ger varmt vatten måste felet ligga i blandarna som inte gör det. Men om det finns varmvattencirkulation går det ju att kontrollera den också.
Önskar jag vore så händigt lagd att jag direkt fattar vad det innebär att kontrollera varmvattencirkulationen, men har ingen aning. Hur gör man det?A Avemo skrev: