16 598 läst · 64 svar
17k läst
64 svar
Nyproducerat hus vad är det som kan tänkas dra så mycket el?
Oj. Så ett FTX aggregat äter alltså upp en mycket stor del av besparingen själv. :/
Hos oss går det också åt 6kWh/dygn när ingen är hemma men då har jag en server med fem diskar, stor switch, två accesspunkter, raspberrry pi med tv mottagare, massor med fjärrströmbrytare, ett stort sensornätverk, robotgräsklippare med enormt batteri mm.
25w för cirkpump golvvärme låter mycket.
Mina två pumpar (en i centralen och en till golvet) ligger runt 6-9w/st. Dessa stängs av automatiskt när de inte behövs.
F-fläkten drar inte mycket. Två garageöppnare drar 15w tillsammans (riktigt uselt).
Hos oss går det också åt 6kWh/dygn när ingen är hemma men då har jag en server med fem diskar, stor switch, två accesspunkter, raspberrry pi med tv mottagare, massor med fjärrströmbrytare, ett stort sensornätverk, robotgräsklippare med enormt batteri mm.
25w för cirkpump golvvärme låter mycket.
Mina två pumpar (en i centralen och en till golvet) ligger runt 6-9w/st. Dessa stängs av automatiskt när de inte behövs.
F-fläkten drar inte mycket. Två garageöppnare drar 15w tillsammans (riktigt uselt).
Redigerat:
Jag hade varit jättenöjd om golvvärmens cirkulationspump endast hade dragit 25W.martin43 skrev:
Min pump har 3 olika lägen där 3:an ligger på 250W och 1:an (som den alltid står på) tror jag är på 140W.....
Kanske är dax att se över den pumpen, men nya kostar ju en del så det tar emot att "slänga" ut en fungerande pump. Dessutom går den endast 24/7 när det är kallt ute. För tillfället går den 8h/dygn via timer. Mitt system har inte funktionen att pumpen endast går när termostaterna kallar på värme. Har länge tänkt bygga om så att det blir så men tiden har inte riktigt räckt till ännu.....
Vår elförbrukning ligger just nu kring 100kW/vecka vilket blir ca. 14 kW/dygn.
Redigerat:
Det gjorde jag med, bytte och sålde. Köpte två såna här: https://www.vvsochbad.se/Vaermesyst...KCQjwjdLOBRCkARIsAFj5-GAgkFVkwDISZGIyUa_0qoW-
Onödigt dyra men displayen har hjälpt mig optimera systemet. Har låga flöden och stora delta-T (fjärrvärme) nu. Däremot är delta-T på golvvärmeslingorna litet, några grader. Det finns lika energisnåla pumpar som är mkt billigare.
250w?? Jag driver mina ca 100kvm golvvärme med 10w max. Imorse stod det 7w.
Onödigt dyra men displayen har hjälpt mig optimera systemet. Har låga flöden och stora delta-T (fjärrvärme) nu. Däremot är delta-T på golvvärmeslingorna litet, några grader. Det finns lika energisnåla pumpar som är mkt billigare.
martin43 skrev:Det gjorde jag med. Köpte två såna här: XvLEqkNGIjbrCDpyRu61TvRMM2lfTxEaAltfEALw_wcB
Onödigt dyra men displayen har hjälpt mig optimera systemet. Har låga flöden och stora delta-T (fjärrvärme) nu. Däremot är delta-T på golvvärmeslingorna normalt. Det finns lika energisnåla som är mkt billigare.
En bov kan vara ventilationen som körs i forcerad (köksfläkts) läge istället för normalt läge.
Det är ganska enkelt att kolla sådan förbrukning på elmätaren genom att stänga av alla säkringarna och bara köra en i taget. Har man för hög skenbar effekt i en fas så kan man få betala mycket i onödan eftersom mätaren då visar maximal ström i perioden och inte den verkliga förbrukningen. Det kan t.ex. bero på att en kondensator till ventilationsfläkten gått sönder och inte längre faskompenserar.
Det är ganska enkelt att kolla sådan förbrukning på elmätaren genom att stänga av alla säkringarna och bara köra en i taget. Har man för hög skenbar effekt i en fas så kan man få betala mycket i onödan eftersom mätaren då visar maximal ström i perioden och inte den verkliga förbrukningen. Det kan t.ex. bero på att en kondensator till ventilationsfläkten gått sönder och inte längre faskompenserar.
Det låter helt åt pipan. 1825 kWh/år??
Om det stämmer att frånluftsventilation står för 15% av förlusterna i något slags normalhus så förlorar jag 1875 kWh per år genom min frånluftsventilation (12500 kWh/år för uppvärmning av 196 m2). Frånluftsfläkten drar ganska exakt 300 kWh/år för 65 l/s.
Om FTX installationen då är helt gratis och aldrig kräver något underhåll måste den återvinna 84% av energin i frånluften för att gå plus minus noll kWh-mässigt.
Dessutom är min fläkt styrd. Är vi inte hemma ventilerar den mindre, är det väldigt kallt ute och luften därmed blir torr inne ventilerar den mindre. Så förlusten är isf mindre.
Är det så illa undrar jag varför man säljer FTX med argument om att spara energi...??
http://www.byggvarlden.se/liten-nytta-med-ftx-58643/nyhet.html
Får inte ihop detta iofs. 65l/s ska förbruka 6000 kWh om jag tar bort sommarmånaderna. Det undrar jag om det är möjligt när verklig förbrukning är 14000-15000kWh/år normalårskorrigerat och i det ingår varmvatten och uppvärmt garage 60 m2.
1=> Jag kan omöjligt ha 65 l/s som det står i protokollet.
2=> Det kan omöjligt stämma att normalt försvinner 15% i frånluftsventilation som diverse bilder visar.
Om det stämmer att frånluftsventilation står för 15% av förlusterna i något slags normalhus så förlorar jag 1875 kWh per år genom min frånluftsventilation (12500 kWh/år för uppvärmning av 196 m2). Frånluftsfläkten drar ganska exakt 300 kWh/år för 65 l/s.
Om FTX installationen då är helt gratis och aldrig kräver något underhåll måste den återvinna 84% av energin i frånluften för att gå plus minus noll kWh-mässigt.
Dessutom är min fläkt styrd. Är vi inte hemma ventilerar den mindre, är det väldigt kallt ute och luften därmed blir torr inne ventilerar den mindre. Så förlusten är isf mindre.
Är det så illa undrar jag varför man säljer FTX med argument om att spara energi...??
http://www.byggvarlden.se/liten-nytta-med-ftx-58643/nyhet.html
Får inte ihop detta iofs. 65l/s ska förbruka 6000 kWh om jag tar bort sommarmånaderna. Det undrar jag om det är möjligt när verklig förbrukning är 14000-15000kWh/år normalårskorrigerat och i det ingår varmvatten och uppvärmt garage 60 m2.
2=> Det kan omöjligt stämma att normalt försvinner 15% i frånluftsventilation som diverse bilder visar.
Redigerat:
Vilket ftx skulle ha frysvakten innan vvxen. Den sitter självklart på returen värmebatteri eller i tilluftenA Andreas Ziegenfeldt skrev:
Jag har svar på dina frågor. Det är mycket möjligt att du har 65 l/s. Men man förlorar inte 6000 kwh/år för det. Jag har undersökt saken med noggranna mätningar och kommit fram till att 6000 kwh/år för frånluft är en myt. Det stämmer inte i verkligheten. Jag har ett par teorier som förklarar det. Förmodligen med från luft skapas ett undertryck som förhindrar varmaluften att försvinna genom väggar och tak. En annan teori är att det finns redn en naturlig ventilation (självdrag) som stärks markant på vinter tid. Frånluften ersätter detta mekanisk och effekten blir marginell för elförbrukningen.martin43 skrev:Det låter helt åt pipan. 1825 kWh/år??
[länk]
Redigerat: