Hej!

Har tidigare bott i lägenhet 2rum, 3rum, 4 rum aldrig använt mer än 2500-3000kwh hushållsel. Vi har alltid haft diskmaskin och tvättmaskin.

Vad är det i ett hus som kan tänkas dra så mycket mer än i lägenheten? Vi har annan uppvärmning så detta gäller bara hushålls el.

Det jag själv kan komma fram till är:

Ventilation på taket (585kwh / år)
Cirkulationspump för golvvärme (0,6kwh/ dag)
Ytterbelysning (sparsamt använd)
Torktumlare (sparsamt använd)
Motorvärmare (Inte använt den något iår ännu)

Vi har bara led spots/lågenergi lampor och även led tv.

Det som är så märkligt är att i somras då vi var bortresta drog huset 6kwh /dag nu ligger samma förbrukning på 12kwh.

Redigerat:
Tycker nog inte det är så extrem hög förbrukning för ett hus.
Skaffa dig en energidisplay så får du koll på den momentana förbrukningen och även en portabel effektmätare. Mät upp de prylar du kan och summera effekten.

När jag bodde i lägenhet (160 kvm) hade vi en förbrukning på 5000 kWh/år

P
  • Varmvatten? Eller värmer ni det på annat sätt?
  • Avfuktare i krypgrund?
  • Stationär speldator
Mitt 90 kvm hus i Värmland har en elförbrukning på 12 kwh/dygn under sommarmånaderna, Så 6 låter ju inte speciellt mycket

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
harry73
Har ni avfuktare på vind eller i krypgrund?
Har ni vv beredare som håller tapvattnet varmt?
Har ni handdukstork eller el golvvärme i kök eller badrum?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
E etompau skrev:
Tycker nog inte det är så extrem hög förbrukning för ett hus.
Skaffa dig en energidisplay så får du koll på den momentana förbrukningen och även en portabel effektmätare. Mät upp de prylar du kan och summera effekten.
Tack för tipset ska kolla upp det!

P p.lundgren skrev:
  • Varmvatten? Eller värmer ni det på annat sätt?
  • Avfuktare i krypgrund?
  • Stationär speldator
Mitt 90 kvm hus i Värmland har en elförbrukning på 12 kwh/dygn under sommarmånaderna, Så 6 låter ju inte speciellt mycket
Gjuten platta. Varmvatten värms på annat sätt. Kanske va otydlig men ökningen är 100% bara för lite ventilation, cirkulationspumpar etc. Det jag mest blev fundersam på.

harry73 harry73 skrev:
Har ni avfuktare på vind eller i krypgrund?
Har ni vv beredare som håller tapvattnet varmt?
Har ni handdukstork eller el golvvärme i kök eller badrum?
All golvvärme är vattenburen även badrum, ingen värme av varmvatten, ingen handdukstork

Hur värmer ni varmvatten då?

useless useless skrev:
Hur värmer ni varmvatten då?
Fjärrvärme, värme och vatten

Hur vet du att ventilationen bara drar 585 kWh/år? Har man FTX med dubbla fläktar á 130 W kan det bli uppåt 2300 kWh/år.

• Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
Om det är nyproducerat hus så kanske det är FTX med energisnåla EC motorer.
Går cirkulationspumpen även när det inte behövs värme?
Slå av alla förbrukare (slå av automatsäkringarna) och titta på elmätaren att det inte finns förbrukning. Testa att slå till en sak i taget och kolla på elmätaren vad som drar ström.
Var kommer siffrorna på förbrukningen från? Titta på skyltarna på ventilation och pump vad de skall dra och jämför med dina siffror.
Kyl och frys var väl igång även när ni var bortresta? Men de drar mera ström när man öppnar dörrarna oftare.

• Gilla
heathrow
  • Laddar…
Kan FTX vara felinställd att den har tillsatsvärme på?
Större kyl/frys?
Finns någon stödpatron i fjärrvärme?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Drar inte fjärrvärmeväxlaren någon el?

Hur är det med effekten på kyl och frys jämfört med mindre modeller i lägenhet?

H heathrow skrev:
Hej!

Har tidigare bott i lägenhet 2rum, 3rum, 4 rum aldrig använt mer än 2500-3000kwh hushållsel. Vi har alltid haft diskmaskin och tvättmaskin.

Vad är det i ett hus som kan tänkas dra så mycket mer än i lägenheten? Vi har annan uppvärmning så detta gäller bara hushålls el.

Det jag själv kan komma fram till är:

Ventilation på taket (585kwh / år)
Cirkulationspump för golvvärme (0,6kwh/ dag)
Ytterbelysning (sparsamt använd)
Torktumlare (sparsamt använd)
Motorvärmare (Inte använt den något iår ännu)

Vi har bara led spots/lågenergi lampor och även led tv.

Det som är så märkligt är att i somras då vi var bortresta drog huset 6kwh /dag nu ligger samma förbrukning på 12kwh.
Har ni köpt massa Sonos prylar? De drar ganska mycket även när de inte låter?
Datorer som står och går?

Vårt nästan kvadratiska tvåplanshus på 150 kvadrat drar en vanlig dag i juli mellan 9-13 kwh. Nibe f750 frånluftsvärmepump. Normal isolering, på övervåningen radiatorer och elektrisk golvvärme i badrum, på nedervåningen vattenburen golvvärme i betongplatta. På årsbasis hamnar vi strax över 8000kwh totalt. 12 kwh en sommardag när ingen är i huset låter som en hög förbrukning om ni inte värmer varmvatten själva?

För att hålla koll på vår förbrukning har jag skaffat konto på nätägarens hemsida där man kan se förbrukningen. Jag har läst nån stans att nybyggda hus kan ha högre förbrukning den första tiden då huset torkar ut. Antar att det avser trähus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.