BirgitS BirgitS skrev:
När man vattnar ska man vattna rejält så att det 15 cm ner blir blötare/fuktigare. Man ska inte vattna så att man bara blöter ner de översta 5 cm för då kommer rötterna att söka sig uppåt i stället för neråt och blir då väldigt torkkänsliga.
Förstår, kör droppslang 1 timme. Går åt 4/L per planta då. Brukar även spola av dem på kvällen. Jag har stoppat ned fingret längre ned och det är fuktigt, inte blöt.

Se bilder tagna från idag, normalt?

• Närbild av gröna barr och grenar på en buske med flera synliga bruna knoppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på gröna barrväxtgrenar med fuktiga, små droppar, oskarp bakgrund.
    Skapa konto
Helt OK!

Se bilder, två thujor ser ut så här :(. Är det kört eller kan dem räddas? Jag använder droppslang. Risk att resten får samma? Tacksam för svar!

• Två thujor med tecken på brunaktig missfärgning bland gröna grenar.
    Skapa konto
  • Två thujor med bruna skadade delar bland gröna blad, omgivna av gräs och löv.
    Skapa konto
  • Två thujor med delvis bruna och vissnande grenar bland gröna, friska grenar, placerade i ett trädgårdsland.
    Skapa konto
Gäller det bara någon enstaka planta? Som bilden visar kan det mycket väl bero på hanhunds benlyft. Detta är orsaken till att man ska undvika thuja i tomtgräns. Har man häcken ovanför en lägre mur kan det funka men just thuja är mycket känslig för urin.

Det första jag lär min jycke är att inte lyfta benet mot thuja och buxbom. Bambu och bokhäck är däremot tillåtet inne i trädgården. På promenad utanför trädgården är det jag som bestämmer var ;)

• Arg
1
  • Laddar…
Jag törs inte säga med säkerhet men att barren blir svarta kan betyda att tujorna är smittade av svampen Phytophtora lateralis som sprids med växtmaterial från andra länder. Symptom på svampen är svartnande barr och angreppet börjar nerifrån.
Kontakta dem som du köpt plantorna av, dels för reklamation men de behöver bli varse om att deras plantor ev. är spridare av en växtsjukdom

https://www.odla.nu/fragor-svar/svampangripen-tuja

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Tack båda! Grannen har hund...så med sannolikhet så är det den som pissat? Bars denna planta av 60 st som blivit såhär.

Går den att rädda? Eller är hundpiss = döden för thuja?

Klipp bort det skadade. Putsa grenarna omkring. De kommer växa för hålet. Nej; plantan dör inte av en enstaka skada.

• Gilla
clnhlm
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.