S snowjim skrev:
Aha, kan du förklara mer ingående var man drar denna silikon sträng? Menar du i underkant av karmen,d.v.s ändträdet? Mellan aluminum tröskeln och karmarna?
Precis. Den blir som en packning mellan karm och tröskel. Men jag kan ju inte svara för att alla tillverkare gör det. Och den är inte 100% heller, fukt tar sig in iallafall till slut. Och då gäller det att färgen är flexibel nog så den inte spricker.
 
Har nu fått svar från säljaren, tillverkaren hävdar att dörren är felproducerad och därför kommer man betala tillbaka pengarna!?

Ja, jo det är ju bra att de erkänner felproduktion, men vad gör jag nu? Det har kostat både pengar och en hel del tid att få den på plats på rätt vis.

Jag kan låta dörren sitta kvar men den kommer inte ha någon garanti kvar vilket får en att fundera över om det kan finnas andra defekter med dörren? Vet ju att dörrar är allmänt känsliga för att stå i direkt solljus och detta är vad denna dörren gör. Så säg att jag slipar, oljar och målar karmen, vad händer då om dörren visar fler defekter i sommar? Ingen garanti finns så då står jag där igen på ruta noll men denna gången har jag lagt än mer tid och pengar på den.

Beställer jag en ny så tillkommer frakter och monteringen kommer kräva ny isolering och mjukfog som visade sig kosta en hel del pengar. Dessutom kan man fundera på om man kommer råka ut för samma problem igen? Annars hade de väll bara skickat en ny dörr?
 
  • Gilla
Maxizor och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle göra som du skriver, fixa karmen och hålla tummarna. Det är inte jättemycket jobb jämfört med att köpa ny dörr och göra om allt igen.
Direkt solljus är inte så farligt mot en vitmålad dörr. Värre vore det med en svart dörr som blir riktigt varm och kan slå sig och/eller blekna, eller en trädörr som riskerar att torka ut om inte underhållet sköts ordentligt.
Regn sliter hårdare på en dörr så om den inte sitter skyddad från det så bör du nog ordna med det.
 
Toppen att tillverkare tog ansvar, nu har du en gratis dörr att laborera med.
Du har fått en hel del bra tips så gör det bästa du kan med det så har du en dörr i många år framöver.
 
Jag skulle prova sätta någon typ list
Typ mellan metallbiten utser eller på dörren

https://www.leifarvidsson.se/tatningslist/gl-glasningsskena-36-falsdjup-27-32-mm-l-3-m

Finns lite olika varianter på hemsidan

till karmen skulle jag kanske mäta ut och be en plåtkille fixa en plåt som du kan montera på på.
Skulle det inte funka så är det till och slipa karmen trä rent och på med juton visir och sedan på med juton drygolin färg, jättebra färg som sitter i flera år. Den är inte vattenbaserad och man ser inte penseldrag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.