Mitt tips: Köp eller låna böcker om renovering av gamla hus. Läs också skrifter av icke-byggnadsvårdare för att förstå skillanden mellan gamla och moderna tekniker och material. Försök skapa dig en uppfattning om vad som är viktigt för dig - var välja gammalt och var nytt. varje "sakkännare" du frågar kommer att ge dig en ny version av vad som är "rätt" - så det gäller att suga åt dig information och i slutändan själv besluta vilket val som är rätt.
Mycket av det gamla som ser sunket ut går att åtgärda med lite målfärg - förutom ruttet bjälklag och läckande tak :), riv inte i onödan bara för att något ser sjabbigt ut.
 
Skeppar5 träffar huvudet på spiken när han säger att du kommer få många råd av "experter" som anser sig ha rätt, och att du får sålla själv bland alla råd du får. Även om det är svårt så måste man själv fatta beslut ibland även om man känner sig osäker.
 
Tack för olika tips!..Vi har faktiskt inte tänkt o dra vatten eller el till torpet inte nu ialla fall. Det finns en brunn som vi tänkt att börja nyttja. Npgon som har erfarenhet/tips av att börja nyttja gammal brunn som stått länge? Vi har dragit av den gamla tapeten på en liten del av en vägg bara för att få fram lite av timret och kika (vi har inte hunnit börja med så mycket mer),det vi kunde ana var att timret såg fint ut förutom timmer balken längst ner som såg skadad ut (lite rötet) och möjligtvis den högst upp. Är det stort projekt med det? Vi hade tänkt behålla väggarna om det går och "putsa till det" så att säga.
 
brunnen: pumpa den tom och skura innerväggarna med grov borste medan du gör det. Kolla att sanden på bottnet (som fungerar som filter) ser ren ut. Det kan vara att du - ifall du inte får rent vatten - behöver gräva bort lite gammal sand och fylla på med ny. Låt brunnen fyllas på nytt och hoppas att vattnet är fräscht. kanske du behöver tömma den två gånger. På vår sommarstuga har vi något brunt vatten (metaller), som enligt åtaliga vattenprov visat sig vara helt OK att dricka. det ser dock inte så fräscht ut.
 
Ang. Anticimex besiktning:
Kan inte rekommendera den, de var i mitt torp och kollade, skulle titta så att det inte var några otäcka svampar eller sånt. När protokollet kom stod det bl a "bör tapetseras om", "bör målas om" (som om man inte kan konstatera sådant själv) och det sämsta "beslag runt skorsten rostiga" , det fanns inga plåtbeslag runt skorstenen, bara lite murbruk
 
ok,låter inte som något större projekt angående brunnen..den har väl stått oanvänd sedan 80-talet kan jag tro,men det är så "enkelt" ändå alltså.. sedan måste vattenprover tas förstås?..torpet ligger helt i skogen och några giftiga avfall borde inte kunna ha trängt sig in..vad tror ni?
 
Vatten som står stilla i en oanvänd brunn blir unket, så det gäller att använda det. Vi brukar på våren tömma vår brunn och använda den till annat än dricksvatten en tid innan vi börjar dricka vattnet. Fast det beror väl på brunnen och jordmånen. Kolla också att det inte läcker in jord mellan brunnsringarna.
 
Har följande info sparad i burken, funkade för en bekant...

Desinfektion av grävd brunn

Desinfektion av brunnen bör göras efter reparation eller rengöring för eliminering av de mikrobiella föroreningar som är oundvikliga vid större ingrepp i brunnen. Detta gör du på följande sätt:

Beräkna vattenmängden i brunnen.
Länspumpa brunnen.
Ta bort grus, slam och eventuella föroreningar på botten. Lägg vid behov nytt bottenmaterial i brunnen.
Skrubba väggarna med 15%-ig lösning av natriumhypoklorit.
Tillsätt cirka 300 ml 15%-ig natriumhypoklorit-lösning per kubikmeter vatten i brunnen under tiden vattnet stiger (klorlösning kan köpas i t ex färghandeln). Rör om i brunnen under tillsättningen. Följ skyddsföreskrifter på förpackningen och arbeta aldrig ensam. Den person som befinner sig nere i brunnen ska ha säkerhetslina.
Öppna därefter samtliga kranar tills vatten med tydlig klorlukt kommer fram. Stäng därefter kranarna.
Låt systemet stå klorerat i 1-2 dygn.
Töm brunnen och systemet upprepade gånger tills någon lukt och smak av klor inte längre kan märkas (kloröverskottet 0,2 mg Cl2/l).
Efter någon månad kan ett nytt prov tas.

Om du inte har något kopplat system till så antar jag väl att länspumpen får gå en veva till...
 
Jösses, sådär avancerat gjorde inte vi med vår brunn. Men förstås, vår brunn hade inte varit oanvänd i årtionden utan bara sen året innan.

Det var pappa och min svåger som höll på med brunnsprojektet så jag har inte riktigt koll på detaljerna. Men jag minns att det skulle läggas i nytt grus på botten nere i brunnen; kalkgrus tror jag det skulle vara?? Inte förrän flera år senare lät vi testa vattnet i brunnen och det var helt OK.
 
Vill påtala att brunnen var utdömd, Coli-bakerier och liknande (tyder ev. på att gödsling elller liknande kommit ned i brunnen). Tror att detta går att hitta via någon kommunsida i landet minns inte vilken...
 
vår brunn har dessutom stått öppen..är det utdömt att använda den då?:confused:
 
Nejdå. Gå in på din kommunhemsida och leta reda på var du skickar ett vattenprov. Det räcker med allt gammalt som finns i vattnet, du behöver inte "kasta i yxan"... Men vill du spara de slantar det tar att få ett svar, med risken att det blir negativt svar, så bör du göra ren brunnen och sedan testa vattnet...
 
mossängen skrev:
Tack för olika tips!..Vi har faktiskt inte tänkt o dra vatten eller el till torpet inte nu ialla fall. Det finns en brunn som vi tänkt att börja nyttja. Npgon som har erfarenhet/tips av att börja nyttja gammal brunn som stått länge? Vi har dragit av den gamla tapeten på en liten del av en vägg bara för att få fram lite av timret och kika (vi har inte hunnit börja med så mycket mer),det vi kunde ana var att timret såg fint ut förutom timmer balken längst ner som såg skadad ut (lite rötet) och möjligtvis den högst upp. Är det stort projekt med det? Vi hade tänkt behålla väggarna om det går och "putsa till det" så att säga.

Vill redan nu poängtera att jag är en glad okunnig amatör som råkar bo i ett gammalt hus och bara råkar ha kunnigt folk omkring mig. Om huset står på stenar istället för gjuten grund kanske det har satt sig och blivit snett? Lyft! Att lyfta och hissa hus är mycket manligt och coolt och din kille kommer att älska det. En timmerstomme är enkel att justera som man vill om den inte varit extremt skev mycket länge, då kan man vara tvungen att ta lyftandet i etapper så det får "stå till sig". Nu anser jag att ett gammalt hus inte behöver vara rakt, det får luta lite, men ju mer rätt det är, desto lättare är det att bygga vidare och göra något på det. Pröva att sätta upp en garderob på ett lutande golv eller köksskåp på en skev vägg så får du se..... Med en 10-tons hydrauldomkraft lyfter du det mesta, kostar kanske några hundra kronor.

Du har tagit bort lite tapet och hittat röta uppe och nere.... Det kan vara läge att slita bort mer och klura ut varför det har ruttnat.
 
LYFT INTE!!! Lovar att en riktigt gammal sättning som skall åtgärdas genom lyftning kommer att skada huset mer än det hjälper till att få ett par geringar lättare under nyrenoveringen. Varför:
1. Risk för nya sättningar
2. Risk för att ha sönder fönsterrutor
3. Risk för att få glipor i lister etc inomhus.
4. Risk för att skapa drag
5. Risk för att takplåtar mot skorsten etc spricker
 
Håller egentligen med Anders om att man inte bör lyfta om det inte är nödvändigt. Men jag måste bara flika in att jag inte kan se hur ett lyft skulle kunna öka risken för framtida sättningar? Och fönster öppnar man eller tar ur under lyftet såklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.