T
S svanstrom skrev:
Att uppfylla sin undersökningsplikt är ju knappast att "hålla på och krångla", det är ett normalt förfarande när man köper en fastighet.
Om du väntar med såna krav till kontraktskrivningen är det definitivt att hålla på och krångla i min värld, och då hittar jag en annan köpare oavsett pris och skick på huset.
 
  • Gilla
Avig och 1 till
  • Laddar…
S svanstrom skrev:
Med en egen besiktningsman så får du dels en besiktning som inte beställts av din motpart, med allt vad det innebär och du får även besiktningsfirmans ansvarsförsäkring som skydd, det är ju lätt värt de 7-10 000 kr det kan kosta när man köper ett hus för många miljoner.

Jag tittade inte heller "bara på ytskikten", men att gå runt och tro att man är en överjävligt bra husbesiktare på visningen hjälper inte mycket när det blir problem och man inser att felen som ingår i ens undersökningsplikt och som kommer kosta en jävla massa stålar var något man missade, precis som i trådstartarens (förmodligen) påhittade historia.
Det är inte ovanligt att du som köpare har möjlighet att köpa in dig på säljarbesiktningen. Vilket gör att det ligger i besiktningsmannend intresse att göra ett gott och oberoende jobb, då de i princip kan sälja sin produkt till två parter.
Sedan detta evinnerliga snack om att säljarbesiktningarna skulle vara så dåliga är en grov övergeneralisering. En kompetent besiktningsman är där för att göra ett bra jobb oavsett beställaren. Senaste gången jag tittade på hus var inte ens säljare och besiktningsman överens (säljarbesiktning).

Huruvida försäkringar är värda sitt pris är ju verkligen något som kan diskuteras. Hur ofta har besiktningsmannen gjort ett så dåligt jobb att denna försäkring går in och täcker något? Ovanligt skulle jag nog hävda. Och summan det rör sig om är säkerligen mindre när det väl sker.

Vill nog sälla mig till dem som anser att har man kunskap om hus gör en relativt grundlig genomgång själv samt har tillgång till en säljarbesiktning så är man helt ok ute. Sedan buffrar man för det man inte vet.

Har hittills inte blivit överraskad men vem vet, kanske bara har haft tur i mina bedömningar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S svanstrom skrev:
Det stämmer inte. Jag bor i Stockholm stad, i ett uppvuxet 50-talsområde där många vill bo och jag hade egen besiktningsman. Jag köpte i och för sig mitt hus för 9 år sedan, men har kompisar som köpte i samma område för något år sedan och de hade egen besiktningsma

Man tar ju så klart inte upp sin plan att besiktiga förrän vid kontraktskrivningen, då man ser till att kontraktet innehåller en besiktningsklausul. Vill säljarna gå genom allt stök att göra om budgivningen eller kontakta en annan köpare med allt det innebär i krångel och lägre pris så får dom väl göra det, då var det förmodligen något som inte stod rätt till med huset ändå.
Bor i Göteborgsområdet, här sker det i princip aldrig någon egen besiktning. Känner inte till någon som fått igenom egen besiktning de senaste fem åren. Man köper in sig på säljarbesiktningen.

Här skrivs kontrakt inom 8 timmar och om man vid sittande bord börjar snacka om egen besiktning så kommer säljarna garanterat att ringa budgivare nr 2. Och är det ett helt ok hus och område så kan du glömma huset.

Det senaste året har dessutom två tredjedelar sålts på förhand, glöm egen besiktningman, säljarna väljer vilka de tycker är lugnast och ger mest i förhandsbud.
 
  • Gilla
Nyatag och 3 till
  • Laddar…
M
S svanstrom skrev:
Man tar ju så klart inte upp sin plan att besiktiga förrän vid kontraktskrivningen, då man ser till att kontraktet innehåller en besiktningsklausul. Vill säljarna gå genom allt stök att göra om budgivningen eller kontakta en annan köpare med allt det innebär i krångel och lägre pris så får dom väl göra det, då var det förmodligen något som inte stod rätt till med huset ändå.
Jag tycker väl att det inte är så schysst mot andra som kanske inte kunnat buda lika högt, men som kunnat avstå besiktning och varit ärliga med sina krav, så spelar du bekymmersfri köpare också, men så kommer du med dina krav och klausuler efteråt....Både som säljare och intressent tycker jag väl inte om denna taktik, men allt är väl tillåtet i en bostadsmarknad som Sverige....

Jag har ju varit så desperat i husletandet att jag lagt ett bud på 100k över förhandsbudet som säljaren redan accepterat, men före deras kontraktskrivande. Då utan att ha varit och tittat på huset och egen besiktning var det ju såklart inte tal om.
 
Redigerat:
  • Gilla
Quartto
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Det kanske funkar i Skaraborg och liknande orter. Är man spekulant på hus i Stockholm eller andra storstäder får man vara glad om det ens hinner bli EN visning innan huset är sålt.
Inte nu längre. Nu har markanden dött så nu blir det många visningar
 
Fairlane
M MoveMe skrev:
Jag tycker väl att det inte är så schysst mot andra som kanske inte kunnat buda lika högt, men som kunnat avstå besiktning och varit ärliga med sina krav, så spelar du bekymmersfri köpare också, men så kommer du med dina krav och klausuler efteråt...
Man kan vända på det. Att genomföra sin undersökningsplikt borde anses normalt så att förhindra köparen att göra detta som säljare innebär väl att det är säljaren som kommer med krav och klausuler efteråt?
Vill säljare inte tillåta köpare en besiktning så kan de ju säga det direkt, men det vill man inte. Således är köpare och säljare lika ärliga/oärliga med sina intentioner.
 
  • Gilla
Gavialen och 5 till
  • Laddar…
M
Fairlane Fairlane skrev:
Man kan vända på det. Att genomföra sin undersökningsplikt borde anses normalt så att förhindra köparen att göra detta som säljare innebär väl att det är säljaren som kommer med krav och klausuler efteråt?
Vill säljare inte tillåta köpare en besiktning så kan de ju säga det direkt, men det vill man inte. Således är köpare och säljare lika ärliga/oärliga med sina intentioner.
Ja, är det säljarens marknad så är det absolut denne som ställer krav, men oftast inte i efterhand så då är det inte oärligt tycker jag. Mäklaren brukar fråga innan budgivningen är över vad man har för krav på sitt högsta bud.
Om säljaren sen väljer en annan budgivare pga besiktningsklausul så kan man inte direkt klandra det. Säljaren bestämmer vem den vill sälja till.
Säljaren gör ju en överlåtelsebesiktning för att undvika prisförhandling efter en besiktning, så att undvika en ytterligare besiktning är också normalt numera. Samma sak med friskrivningsklausul. Den är inte heller så rättvis mot köparen, men den står också med från början och inget man får reda på efteråt. När det finns många köpare att välja på så vill man ju inte välja den krångligaste köparen med krav som kan leda till att affären tillslut inte går igenom.

På tal om oärliga säljare så vill jag nämna allmänna arvsfonden. Deras försäljningar är ju dödsbo utan arvtagare så då är det friskrivningsklausul per automatik men de besiktar inte objekten innan försäljning och man får som köpare INTE besikta huset innan tillträdet. Där har du verkligen en säljare som förhindrar köparen att göra sin undersökningsplikt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M MoveMe skrev:
Ja, är det säljarens marknad så är det absolut denne som ställer krav, men oftast inte i efterhand så då är det inte oärligt tycker jag. Mäklaren brukar fråga innan budgivningen är över vad man har för krav på sitt högsta bud.
Om säljaren sen väljer en annan budgivare pga besiktningsklausul så kan man inte direkt klandra det. Säljaren bestämmer vem den vill sälja till.
Säljaren gör ju en överlåtelsebesiktning för att undvika prisförhandling efter en besiktning, så att undvika en ytterligare besiktning är också normalt numera. Samma sak med friskrivningsklausul. Den är inte heller så rättvis mot köparen, men den står också med från början och inget man får reda på efteråt. När det finns många köpare att välja på så vill man ju inte välja den krångligaste köparen med krav som kan leda till att affären tillslut inte går igenom.

På tal om oärliga säljare så vill jag nämna allmänna arvsfonden. Deras försäljningar är ju dödsbo utan arvtagare så då är det friskrivningsklausul per automatik men de besiktar inte objekten innan försäljning och man får som köpare INTE besikta huset innan tillträdet. Där har du verkligen en säljare som förhindrar köparen att göra sin undersökningsplikt.
Friskrivningklausulen står med från början, att köparen inte ska få besiktiga står aldrig någonsin med vad jag har sett iallafall, så det är väl inte lika?
Aldrig har en mäklare heller frågat mig om eventuella krav när jag lagt bud.
Säljaren vill såklart ha med så många budgivare som möjligt så de kommer aldrig nämna att de inte vill att köparen ska besiktiga, det kommer först när budgivningen avstannat.
Jag har själv varit med om att ha högsta budet men inte fått köpa för att jag ville besiktiga. Hade säljaren sagt det från början så hade jag aldrig åkt på visning och aldrig lagt något bud. Det är det som gör att jag efter det inte ser något problem med att komma med mitt krav vid kontraktsskrivningen. Jag håller på mina kort och säljaren på sina.

Nu är det nog något helt annat i detta fall. Säljaren har gjort en besiktning. Köparen har troligen haft möjlighet att ha en genomgång av denna med besikningsman, på plats för en liten summa, eller gratis över telefon. Köparen är impulsiv och struntar i allt sånt och har troligen inte läst protokollet noggrannt heller innan det blev problem
 
  • Gilla
Arne_Planka och 5 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Om du väntar med såna krav till kontraktskrivningen är det definitivt att hålla på och krångla i min värld, och då hittar jag en annan köpare oavsett pris och skick på huset.
Ok, vi har väl olika inställning. I min värld är det inte att krångla när man vill besiktiga ett hus man ska köpa för många miljoner kronor.

Nu har ju säljare varit väldigt bortskämda under lång tid, men snart nalkas nog en mer köparorienterad marknad med fallande villapriser så då kanske ovettet att hindra köparen från att uppfylla sin undersökningsplikt försvinner.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Friskrivningklausulen står med från början, att köparen inte ska få besiktiga står aldrig någonsin med vad jag har sett iallafall, så det är väl inte lika?
Aldrig har en mäklare heller frågat mig om eventuella krav när jag lagt bud.
Säljaren vill såklart ha med så många budgivare som möjligt så de kommer aldrig nämna att de inte vill att köparen ska besiktiga, det kommer först när budgivningen avstannat.
Jag har själv varit med om att ha högsta budet men inte fått köpa för att jag ville besiktiga. Hade säljaren sagt det från början så hade jag aldrig åkt på visning och aldrig lagt något bud. Det är det som gör att jag efter det inte ser något problem med att komma med mitt krav vid kontraktsskrivningen. Jag håller på mina kort och säljaren på sina.

Nu är det nog något helt annat i detta fall. Säljaren har gjort en besiktning. Köparen har troligen haft möjlighet att ha en genomgång av denna med besikningsman, på plats för en liten summa, eller gratis över telefon. Köparen är impulsiv och struntar i allt sånt och har troligen inte läst protokollet noggrannt heller innan det blev problem
Om du har ett snack med mäklaren innan budgivning om dina krav på egen besiktning när det ligger en säljarbesiktning så kommer mäklaren upplysa dig om hur bostadsmarknaden ser ut och risken för att säljaren väljer en annan budgivare.

Tro mig, till skillnad från många i tråden har jag faktiskt haft detta samtal. Sedan tror jag ingen stänger dörren till köparbesiktning. Det finns ju en risk att man som säljare missbedömer läget och ändå går med på köparbesiktning vid dåligt intresse av fastigheten.

Sedan blir jag alltid lite förvånad över dessa trådar, det är många som har så fina ideer om hur man gör för att få köpa ett hus som man själv kan få besiktiga, men jag tvivlar starkt på att ens en bråkdel varit ute aktivt på bostadsmarknaden de senaste åren i regioner där marknaden är het. För strategierna kan verka helt ok på papret. Men de som faktiskt försökt köpa de senaste åren vet att det är säljarnas marknad till väldigt hög grad. Och snacket om att våga ställa krav vid kontraktskrivarbordet för att säljarna inte vill riskera ras i budgivningen. Haha! Säljare säljer till nr 2 nr 3 hela tiden utan ras. Sålde själv till nr 2 för att slippa tjafs.

Nu gäller detta inte dig Fairlane, tycker ofta du är sansad.
 
  • Gilla
MoveMe
  • Laddar…
T
S svanstrom skrev:
Ok, vi har väl olika inställning. I min värld är det inte att krångla när man vill besiktiga ett hus man ska köpa för många miljoner kronor.

Nu har ju säljare varit väldigt bortskämda under lång tid, men snart nalkas nog en mer köparorienterad marknad med fallande villapriser så då kanske ovettet att hindra köparen från att uppfylla sin undersökningsplikt försvinner.
Ja, det är bra att det finns både säljare och köpare av olika sorter så man kan göra affärer som båda är nöjda med. Personligen skulle jag skämmas om jag bjöd på något med baktanken att ta reda på vad jag faktiskt är beredd att betala först efter att budgivningen är avklarad.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
På tal om oärliga säljare så vill jag nämna allmänna arvsfonden. Deras försäljningar är ju dödsbo utan arvtagare så då är det friskrivningsklausul per automatik men de besiktar inte objekten innan försäljning och man får som köpare INTE besikta huset innan tillträdet. Där har du verkligen en säljare som förhindrar köparen att göra sin undersökningsplikt.
Får man gå på visning och vet om att det är friskrivningsklausul från början är det väl eg inga problem? Då har man med sig nödvändig kunskap på visningen? (dvs folk som tittar på de delar man inte klarar själv - finns sällan begränsningar för vem som följer med på en visning.,)

Jag själv går på visningen för att besiktiga och få en känsla för huset. Känslan tar Max tio minuter att få fram .. är känslan inte där går jag hem - annars spenderas resterande tid på plats åt besiktning av rör under skåp, koll på tak/källare, badrum, sniffande, petande på fönster osv.

(y):)
 
  • Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
T
Q Quartto skrev:
Sedan blir jag alltid lite förvånad över dessa trådar, det är många som har så fina ideer om hur man gör för att få köpa ett hus som man själv kan få besiktiga, men jag tvivlar starkt på att ens en bråkdel varit ute aktivt på bostadsmarknaden de senaste åren i regioner där marknaden är het. För strategierna kan verka helt ok på papret. Men de som faktiskt försökt köpa de senaste åren vet att det är säljarnas marknad till väldigt hög grad. Och snacket om att våga ställa krav vid kontraktskrivarbordet för att säljarna inte vill riskera ras i budgivningen. Haha! Säljare säljer till nr 2 nr 3 hela tiden utan ras. Sålde själv till nr 2 för att slippa tjafs.
Jag köpte hus för drygt två år sedan, när budvigningen had gått ett par varv med småhöjningar höjde jag med 100k och meddelade att jag kunde skriva kontrakt direkt utan några krav på besiktningar eller klausuler. Det hjälpte inte, de andra två budgivarna sa samma sak.

När vi sålde var det inte heller någon diskussion om köparbesiktning, trots att vi bara hade en budgivare pga lite olycklig timing (mars 2020...).
 
B
K Kirre2 skrev:
Med tanke på att du inte vill att nån ska läsa eller skriva i tråden är du förvånansvärt engagerad själv...
• Jag skriver, men notera gärna, att jag inte ger TS goda råd eller tycker synd om honom. Självklart får alla, de som vill, skriva till honom. Tycka synd om honom. Ge honom goda råd.
• Det som stör mig är att TS story ändras hela tiden för att han ska få mera uppmärksamhet, mer utrymme, fler känslor att svalla. DÄR blir jag förbannad!
• Jag anser att vi ska försöka hålla forumet seriöst, hålla oss till sanningen och ge varandra hjälp, stöd och goda råd, för att vi ska bli framgångsrika i vårt husägande och annat vi kan ha frågor om. Att någon TS så uppenbart driver med oss i forumet och använder denna ”arena” för att skapa fokus kring honom, hans familj och hus (och gud vet vad mer som komma skall) det anser jag är riktigt överjävligt!
• Jag har följt flera av er här, som är väldigt aktiva och hjälpsamma. Känner att jag är stolt över att ha er som ”vänner” i ett stundtals hopplöst land av husproblem, lagar, regler och metoder, för att få bästa möjliga tid som fastighetsägare. Så när någon lägger en ”ko-blaja” på detta - ja, då blir jag arg! Så gör man inte i vårt forum tycker jag.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Och? Behöver man inte mer snarare än mindre hjälp då tror du?

Det finns nog ingen som läst tråden och svarat med ambitionen att försöka hjälpa TS som inte tror att det finns en risk att man blir trollad. Men det gör ärligt talat inte så mycket. De bra svaren står för sig själva oavsett om TS uppsåt är ärligt eller ej.

Och om det är ärligt, vad tror du att sådana som du tillför i så fall?
:heart: ”Most people do not listen with the intent to understand; they listen with the intent to replik.” :heart:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.