K Kirre2 skrev:
Ja, det låter ju vettigt, om det finns tid till det som sagt.
Annars jag flera gånger hört att man inte ska köpa första huset man tittar på eftersom man inte vet vad man vill ha då.
Kommer renovera klart och lägga ut huset till salu vi kommer flytta in till stan istället
 
Fairlane
J Jayward skrev:
Kommer renovera klart och lägga ut huset till salu vi kommer flytta in till stan istället
Det är kanske det bästa alternativet för er, vad vet jag, men varför måste ni fatta det beslutet nu, när ni är i denna kris?
Varför måste alla beslut fattas på 1 sekund, när det finns tid att tänka?
Nu ska ni ju färdigställa badrum, andra ytor, bygga ut, fixa källare med ventilation etc, så varför stressa med beslutet att sälja?
Om ni ska sälja förstår jag inte riktigt vitsen med avancerad ventilation i källaren. Undrar om det ger pengarna tillbaks.

All denna stress med beslut känns som det som lett er in i detta så försök ta tid att fundera igenom beslut när tid finns istället för att bara agera reflexmässigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är kanske det bästa alternativet för er, vad vet jag, men varför måste ni fatta det beslutet nu, när ni är i denna kris?
Varför måste alla beslut fattas på 1 sekund, när det finns tid att tänka?
Nu ska ni ju färdigställa badrum, andra ytor, bygga ut, fixa källare med ventilation etc, så varför stressa med beslutet att sälja?
Om ni ska sälja förstår jag inte riktigt vitsen med avancerad ventilation i källaren. Undrar om det ger pengarna tillbaks.

All denna stress med beslut känns som det som lett er in i detta så försök ta tid att fundera igenom beslut när tid finns istället för att bara agera reflexmässigt.
Skall börja sniffa lim nu.
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J Jayward skrev:
Skall börja sniffa lim nu.
J Jayward skrev:
Kommer renovera klart och lägga ut huset till salu vi kommer flytta in till stan istället
Ett sätt att dölja mögellukten.
 
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Fascinerande tråd. Det kan ju finnas ett uns av sanning i trådstartarens historia så klart, men det mesta är ju uppenbart svammel. Bara det faktum att han (?) aktivt väljer att inte svara på några av de frågor som ställts angående tidslinjen ger ju vid handen att det här handlar om någon med antingen mycket tid och lite att göra, livlig fantasi eller någon form av diagnos.

Det tog mig ett halvår för att få bygglov och startbesked för att göra om ett källarförråd / garage till boyta, men det ska TS fixa på en vecka. Han får tag på alla möjliga yrkesmän på bara några dagar, allt från advokater, snickare, besiktningsmän och elektriker. I riktiga världen brukar det ta längre tid...

Och hela debaclet med besiktningsprotokollet, enbart urklippta delar och inga svar på alla frågor om vad mer som stod om källarplanet. Helfestligt beteende.

Normala människor som köper hus ser till att ha med en klausul i köpekontraktet som ger möjlighet för grundligare besiktning efter kontraktsskrivning och då tar man så klart in sin egen besiktningsman. Finner man vid detta tillfälle fel så förhandlar man om det eller häver köpet, i enlighet med kontraktet.

Vem fan går och köper ett hus utan att besiktiga det själv, med en expert man själv anlitat?
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
S svanstrom skrev:
Vem fan går och köper ett hus utan att besiktiga det själv, med en expert man själv anlitat?
Jag gjorde det ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vem fan går och köper ett hus utan att besiktiga det själv, med en expert man själv anlitat?[/QUOTE]

Min far köpte hus som han själv skulle bo i utan att ens titta på det.
Själv har jag också köpt hus utan att ha varit inne och kollat.
Har aldrig någonsin ens övervägt en besiktningsman.

Vill man köpa så köper man.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M MsTake skrev:
Ett sätt att dölja mögellukten.
Nej seriöst tror det är medicinen som lugnar ner mig
 
J Jayward skrev:
Skall börja sniffa lim nu.
Sniffa lim känns lite retro! Kul!
 
  • Gilla
  • Haha
claym och 4 till
  • Laddar…
T
S svanstrom skrev:
Vem fan går och köper ett hus utan att besiktiga det själv, med en expert man själv anlitat?
Jag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S svanstrom skrev:
Vem fan går och köper ett hus utan att besiktiga det själv, med en expert man själv anlitat?
Jag har köpt fyra hus, tre av dem utan att besikta. Det fjärde visade sig vara det som var i sämst skick fast det inte framgick av besiktningen. I och för sig var alla husen betydligt billigare än 6 miljoner.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
wildeside
S svanstrom skrev:
Vem fan går och köper ett hus utan att besiktiga det själv, med en expert man själv anlitat?
Jag med köpte utan att besikta!
Va och titta på torsdagskvällen och sparka lite på grunden (däcket):crysmile: och skrev och betala handpenning på fredan.:D
Klokt, smart eller intelligent det vet jag inte men har inte ångrat mej 8 år senare.
En å annan överraskning har väl dykt upp utan att jag blivit speciellt förvånad och blivit stressad, deprimerad m.m så att jag behövt jaga eller mordhota säljare eller mäklare mfl.
Har inte heller behövt lugnande medicin, sniffa lim m.m. och jag äter och sover normalt.
En bidragande orsak till det lyckade köpet är väl att jag anpassa boendet efter plånboken.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P Pia Flink skrev:
Fy fan vad taskiga människor det finns.
Man kan ge råd utan att platta till andra.
Jag har gjort samma resa för många år sedan. Huset var då inte så dyrt. Jag hyrde minigrävare, grävde för hand. Rev ut källaren. Anticimex hade avfuktare därnere. Bodde på övervåningen o dämpade ljudet med massa mattor. Under tiden som det torkade grävde vi utanför, dränerade, kallasfalterade vi, satte upp platonmatta. Skyfflade makadam med minigrävare o för hand. Fick platt mage den sommaren o värsta biceps. På hösten sattes pålåtregler upp o flytgolv. Blev hur bra som helst! Numera finns internet o säkert bättre lösningar men mycket går och göra själv.
Mordhot kanske inte heller är så snällt...men du kanske inte läste den delen av tråden?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kempa_swe
när det gäller mögel så skall du ha dörrarna upp stängda för när du rör i det så sprids sporer, samt ha mask så du inte andas in det.
 
M
S svanstrom skrev:
Vem fan går och köper ett hus utan att besiktiga det själv, med en expert man själv anlitat?
Det beror på marknaden i området. Är det många som slåss om ett objekt kan man nog köpa ett hus utan att besikta, utan klausul och utan att ens kräva röjning och städning.....
 
  • Gilla
Unsatisfied
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.