B
J Jayward skrev:
Skall börja sniffa lim nu.
• Perfekt svar!
• Hoppas nu att alla ni som valt att tycka synd om TS och som vill hjälpa honom, inser att killen inte har alla hästar hemma.
• Nu har han nått ännu en nivå ”sniffa-lim-nivån” från att ha varit deprimerad, självmordsbenägen, ångest, oro, medicinerande med lugnande, vätskeersättning, mordhotat säljaren osv.
• Det känns verkligen som någon som har för mycket tid att driva med forumets medlemmar. Sniffa lim - är det ens något som någon säger att de gör nu för tiden? Redan när han skrev att läkaren skrivit ut lugnande och vätskeersättning, förstod jag att han bara spånar runt med sina polare och ville se hur långt han kan driva detta.

• 540 inlägg från medlemmar - 36 sidor på Byggahus.se.

• Jag tycker vi ska kosta på oss en lite tävling, är ni med på det? Hur många inlägg och sidor kommer detta att landa i? Lämpligt pris, någon som har ett förslag? :love:;):cool::whistle: Jag, Byggahus48, börjar. Fyll gärna på. Vi måste ju också ha lite kul i detta elände.

L I S T A
Medlemsnamn - Antal inlägg - Antal sidor på forumet
• Byggahus48 - 1044 inlägg - 54 sidor
 
  • Haha
  • Gilla
Incitament och 3 till
  • Laddar…
Hm..
 
  • Man i kostym sitter med fingertopparna mot munnen med texten "ONE BILLION" framför sig.
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
J Jayward skrev:
Plutonmatta?
Det finns många frågetecken.
Varför rev tidigare ägare ner och byggde upp med identisk konstruktion? Mögel skadan kan inte varit en nyhet för e dem. Bara att bygga upp en konstruktion som bevisats ge problem anser jag vara rent kriminelt av de som utfört detta. Annat material val hade gett ett helt annat resultat.

Just det att de rört i konstruktionen tyder på att de har kännedom om felet.
Problemet är att du skall kunna bevisa det!

Men det lilkk ok a som skrivs i besiktningsprotokollet borde gett varnings signaler. Men jag är skadad av erfarenhet av mögel drab BBC at hus med samma konstruktion. Mänga hus som jag ratat pga detta.

Vem äger besiktningsprotokollet? Har ni låtit göra en egen besiktning? Mina föräldrar föll på att besiktningsmannen som banken förlorade hade friskrivning för retsprosseser och att besiktningen inte kunde användas.

300000 som nämns för åtgärdande har jag mycket svårt se ligger i närheten av verkligheten, det passerade mina föräldrar på 80-talet för 82 kvadrat med inredning i 50%.
Krävdes dränering/ utdrivning / ny inredning med säkrare konstruktion med isolering på utsidan och inget organiskt material i närheten av betongen.

Samla några vänner 1 vecka riv ut alt men dokumentera alt mycket väl.

i mitt tycket är detta inte ett okänt fel av säljaren utan ett försök att dölja ett konstaterat fel,
 
  • Gilla
HobbysnickareNrX
  • Laddar…
T
P Petter Forsen skrev:
Det finns många frågetecken.
Ja, och nu blev de ännu fler. Menar du att dina föräldrar betalade 600k för att fixa lite mögelproblem på 80-talet?
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Det beror på marknaden i området. Är det många som slåss om ett objekt kan man nog köpa ett hus utan att besikta, utan klausul och utan att ens kräva röjning och städning.....
Ja visst, man kan. Man kan också röka crack eller köra rysk roulette, men det är oftast dumt att göra så :).

Nu var det ett tag sedan jag köpte hus, men jag köpte hus på den sjukt stressiga Stockholms-bostadsmarknaden med massor av folk på visningarna och allmänt stressigt men det var ändå inga konstigheter att jag skulle få möjlighet att fullfölja min undersökningsplikt, det förstod både mäklare och säljare. Kanske har det blivit värre på de nio år som gått, men jag tror snarare att folk skippar egen besiktning av lathet eller dålig förståelse för vad som krävs av dom som köpare.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Säljarens besiktningsman inte köparens. Varför skulle säljarens besiktningsman anmärka på uppenbara riskkonstruktioner egentligen? Det gör ingen nytta för säljaren då säljaren aldrig kan åka på att betala för dolda fel på en sån sak.

om köparen anlitat besiktningsmannen är det självklart viktigare
Har jagat hus i storstadsområde från och till i 5 års tid. Har bara sett säljarbesiktningar, du kan glömma att köpa hus inom storstadsområdena med egen besiktningsman. Eller visst, kanske finns någon gudsförgätet område där säljarna gör det. Men försöker du kräva besiktning så väljer säljarna nästa person i budgivningen. Så jag har säkert läst ett 40tal säljarbesiktningar och måste säga att detta är ett av de slappaste jag sett, men nu har jag förvisso inte sett hela.
Att säljaren tillåter besiktningsman att borra upp hål i riskkonstruktion för att mäta fuktkvot är inte ovanligt. Förekommer det synliga riskkonstruktioner så noteras det alltid i besiktningsprotokollet.

Sedan håller jag med om att det inte är ett dolt fel och att de med någon huskunskap hade insett vad de gav sig inpå när de klev ner i utrymmet. Men besiktningsprotokollet lämnar en hel del att önska.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
Jag skrev att jag läst hela tråden!
Det jag upplever är en köpare av ett hus som inte kan så mycket och även de måste få köpa hus. Om inte de som inte kan så mycket inte skall köpa hus blir det inte många hus sålda.
!
Skall vi inte ta något som helst eget ansvar? Om jag spekulerar i aktier och förlorar vems fel är det?
Vi är väl vuxna människor och får ta vuxna beslut. Nu spelar det ju ingen roll eftersom trådskaparen bara hittar på alltihop. Han behöver väl lite uppmärksamhet. Ena minuten är han förtvivlad och det kostar 300k. Nästa ögonblick är det hela utrivet på några timmar. Nu är både han och hans fru deprimerade igen.Varför dom är deprimerade just nu vet jag inte. Ja, frun depression kan man ju lite förstå. Hon är ju gift med trådskaparen.
Man kan väl för f-n inte bara lägga sig ner för en motgång? Trådskaparen har tydligen lyckats få lån till ett husköp på 6000k. Då måste man ju klara av ett jobb. Då kan man väl också riva ut en källare utan att få frispel?
Ändra signatur till Baron M.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
• Perfekt svar!
• Hoppas nu att alla ni som valt att tycka synd om TS och som vill hjälpa honom, inser att killen inte har alla hästar hemma.
• Nu har han nått ännu en nivå ”sniffa-lim-nivån” från att ha varit deprimerad, självmordsbenägen, ångest, oro, medicinerande med lugnande, vätskeersättning, mordhotat säljaren osv.
• Det känns verkligen som någon som har för mycket tid att driva med forumets medlemmar. Sniffa lim - är det ens något som någon säger att de gör nu för tiden? Redan när han skrev att läkaren skrivit ut lugnande och vätskeersättning, förstod jag att han bara spånar runt med sina polare och ville se hur långt han kan driva detta.

• 540 inlägg från medlemmar - 36 sidor på Byggahus.se.

• Jag tycker vi ska kosta på oss en lite tävling, är ni med på det? Hur många inlägg och sidor kommer detta att landa i? Lämpligt pris, någon som har ett förslag? :love:;):cool::whistle: Jag, Byggahus48, börjar. Fyll gärna på. Vi måste ju också ha lite kul i detta elände.

L I S T A
Medlemsnamn - Antal inlägg - Antal sidor på forumet
• Byggahus48 - 1044 inlägg - 54 sidor
Med tanke på att du inte vill att nån ska läsa eller skriva i tråden är du förvånansvärt engagerad själv...
 
  • Gilla
Byggahus48 och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Kanske dax för TS att få en ny tröja med knäppning bak och fraktas till en lugnare och kontrollerad lokal där han kan knapra lite olika medikamenten och lugna ner sig:crysmile:
 
B Byggahus48 skrev:
Hoppas nu att alla ni som valt att tycka synd om TS och som vill hjälpa honom, inser att killen inte har alla hästar hemma.
Och? Behöver man inte mer snarare än mindre hjälp då tror du?

Det finns nog ingen som läst tråden och svarat med ambitionen att försöka hjälpa TS som inte tror att det finns en risk att man blir trollad. Men det gör ärligt talat inte så mycket. De bra svaren står för sig själva oavsett om TS uppsåt är ärligt eller ej.

Och om det är ärligt, vad tror du att sådana som du tillför i så fall?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
T
S svanstrom skrev:
Ja visst, man kan. Man kan också röka crack eller köra rysk roulette, men det är oftast dumt att göra så :).

Nu var det ett tag sedan jag köpte hus, men jag köpte hus på den sjukt stressiga Stockholms-bostadsmarknaden med massor av folk på visningarna och allmänt stressigt men det var ändå inga konstigheter att jag skulle få möjlighet att fullfölja min undersökningsplikt, det förstod både mäklare och säljare. Kanske har det blivit värre på de nio år som gått, men jag tror snarare att folk skippar egen besiktning av lathet eller dålig förståelse för vad som krävs av dom som köpare.
För mig räcker säljarbesiktning och det jag ser på visningen, ser inte riktigt vad det skulle tillföra att släpa dit en egen besiktningsperson. Fast det är klart, jag gör ju inte som många andra och tittar lite på ytskikten på visningarna, jag tittar på mer väsentliga grejer.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
För mig räcker säljarbesiktning och det jag ser på visningen, ser inte riktigt vad det skulle tillföra att släpa dit en egen besiktningsperson. Fast det är klart, jag gör ju inte som många andra och tittar lite på ytskikten på visningarna, jag tittar på mer väsentliga grejer.
Med en egen besiktningsman så får du dels en besiktning som inte beställts av din motpart, med allt vad det innebär och du får även besiktningsfirmans ansvarsförsäkring som skydd, det är ju lätt värt de 7-10 000 kr det kan kosta när man köper ett hus för många miljoner.

Jag tittade inte heller "bara på ytskikten", men att gå runt och tro att man är en överjävligt bra husbesiktare på visningen hjälper inte mycket när det blir problem och man inser att felen som ingår i ens undersökningsplikt och som kommer kosta en jävla massa stålar var något man missade, precis som i trådstartarens (förmodligen) påhittade historia.
 
Q Quartto skrev:
Har jagat hus i storstadsområde från och till i 5 års tid. Har bara sett säljarbesiktningar, du kan glömma att köpa hus inom storstadsområdena med egen besiktningsman.
Det stämmer inte. Jag bor i Stockholm stad, i ett uppvuxet 50-talsområde där många vill bo och jag hade egen besiktningsman. Jag köpte i och för sig mitt hus för 9 år sedan, men har kompisar som köpte i samma område för något år sedan och de hade egen besiktningsman.

Man tar ju så klart inte upp sin plan att besiktiga förrän vid kontraktskrivningen, då man ser till att kontraktet innehåller en besiktningsklausul. Vill säljarna gå genom allt stök att göra om budgivningen eller kontakta en annan köpare med allt det innebär i krångel och lägre pris så får dom väl göra det, då var det förmodligen något som inte stod rätt till med huset ändå.
 
  • Gilla
Gavialen och 1 till
  • Laddar…
T
S svanstrom skrev:
Med en egen besiktningsman så får du dels en besiktning som inte beställts av din motpart, med allt vad det innebär och du får även besiktningsfirmans ansvarsförsäkring som skydd, det är ju lätt värt de 7-10 000 kr det kan kosta när man köper ett hus för många miljoner.

Jag tittade inte heller "bara på ytskikten", men att gå runt och tro att man är en överjävligt bra husbesiktare på visningen hjälper inte mycket när det blir problem och man inser att felen som ingår i ens undersökningsplikt och som kommer kosta en jävla massa stålar var något man missade, precis som i trådstartarens (förmodligen) påhittade historia.
Man behöver inte vara överjävligt bra för att bedöma vilka problem som skulle kunna uppstå och budgetera för dem. Jag gör hellre en snabb och smidig affär än att hålla på och krångla, eventuella problem är ju bara att lösa.
 
T tanaris skrev:
Man behöver inte vara överjävligt bra för att bedöma vilka problem som skulle kunna uppstå och budgetera för dem. Jag gör hellre en snabb och smidig affär än att hålla på och krångla, eventuella problem är ju bara att lösa.
Att uppfylla sin undersökningsplikt är ju knappast att "hålla på och krångla", det är ett normalt förfarande när man köper en fastighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.