J Jayward skrev:
Tack för hjälpen bästa just nu är att gå hänga sig själv 6mille bortkastade pengar.
Så illa är det väl inte !

Ja ni har problem med mögel, det måste ju ut ur huset. Där verkar det som du redan påbörjat det själv, så det borde inte vara stora kosntader att få ut det angripna materialet ur huset ? När väl det är gjort kan ni ju bo på övervåningen ?

Källaren är ju en känd riskkonstruktion och det känns som att besiktningsmannen skrev bort det med "renoveringsprojekt med tidigare fuktindikation" -dvs du kan inte förutsätta att det bara är att "flytta in".

Varken säljare eller mäklare kanske visste om möglet ? Så det är inte på ngt sätt säkert att dom ljög. Säljaren kan ha vant sig vid lukten och det var kanske inte mögligt innan renoveringen gjordes ?

Dolt fel kan du prova med: Men eftersom det är en riskkonstruktion med uppreglade väggar/golv i källare så är frågan om det går eftersom det skall vara ett fel med tanke på ålder, och skick (typ av konstruktion ingår).

Men för att få igen lite pengar så kan du ju börja med säljaren. Dom kanske går med på en förlikning direkt och en mindre ersättning (ett par hundra tusen) ? Samtidigt bör du kontakta anticimex och påpeka felet och att det inte var tydligt i deras protokoll.
Ingen av dessa vägar kanske funkar, men initialt kostar det inte mer än några samtal för att försöka iaf.

Kommer du ingen vart så ja; då får du antingen gå den juridiska vägen (vilket kostar tid, pengar och energi och kanske inte leder till så mycket pengar heller i slutändan) eller så står du där med kostnaden själv, och lärdomen att man måste vara väldigt noga när man köper hus och vara beredd på extrakostnader.

Har du inte tummen mitt i handen så bör du kunna åtgärda och bygga upp en bättre konstruktion själv. Dock bör dräneringen ses över förstås, för det skall inte vara så mycket fukt in i källaren till att börja med (Stod det ngt om det var dränerat i prospektet ?)

Tyvärr har marknaden varit blind för sådant här länge och "vita och fräscha ytskikt" får folk att gå bananas med buden, till synes helt okriotiska inför framtida underhåll och ev. risker:(

Vi letade hus under pandemin, men lyckades aldrig vinna budgivningarna eftersom vi alltid försökte se med nyktra ögon på detta och det alltid fanns dom som "körde på"...har dock hört i efterhand att bla ett renoveringsobjekt som stack iväg hade givit köparna en väldigt stor utmaning (vilket var skälet att vi stannade på en lägre summa då vi insåg att vi behövde iaf 1,5m över för renoveringen)...nu blev det ett fritidshus som vi på sikt ska bygga ut...också ett renoveringsprojekt, men vi lkyckades också pruta ned det lite så vi fick pengar över för detta.
 
J Jayward skrev:
Tack för hjälpen bästa just nu är att gå hänga sig själv 6mille bortkastade pengar.
Tänk på att om du har en livförsäkring så är det en viss karenstid för att den ska gälla vid självmord.

Kan vara krav på att försäkringen har funnits i minst 1 år eller kanske rentav 2 år för att något ska betalas ut vid självmord.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Om TS fick nycklarna igår borde han väl känt mögellukten innan han börja renovera toaletterna vardagsrummet barnens rum och dessutom börjat riva i källaren samtidigt?
Känns som TS har gjort som många gjort.
Börjat i alla ändar i sin renoveringsiver.
Kan säkert bli svårt att häva köpet eftersom han börjat renovera överallt.
Var det möjligen så att förra ägaren lät göra en renovering som bara skulle hålla över visningen?
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A
J Jayward skrev:
Mäklaren sa precis att huset kommer värderas till 7 mille efter renoveringen
Mäklaren hoppas nog på en ny köpare som liknar dig, då kanske han/hon kan förmedla det en tredje gång. Med lite renovering på ett par veckor, är det nog uppe i 8 mille...
 
  • Gilla
  • Haha
Wicke666 och 4 till
  • Laddar…
wildeside
F FGLIN skrev:
Var det möjligen så att förra ägaren lät göra en renovering som bara skulle hålla över visningen?
Inte vet jag! Jag har inget med TS hus att göra.
 
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Skall vi inte ta något som helst eget ansvar? Om jag spekulerar i aktier och förlorar vems fel är det?
Vi är väl vuxna människor och får ta vuxna beslut. Nu spelar det ju ingen roll eftersom trådskaparen bara hittar på alltihop. Han behöver väl lite uppmärksamhet. Ena minuten är han förtvivlad och det kostar 300k. Nästa ögonblick är det hela utrivet på några timmar. Nu är både han och hans fru deprimerade igen.Varför dom är deprimerade just nu vet jag inte. Ja, frun depression kan man ju lite förstå. Hon är ju gift med trådskaparen.
Man kan väl för f-n inte bara lägga sig ner för en motgång? Trådskaparen har tydligen lyckats få lån till ett husköp på 6000k. Då måste man ju klara av ett jobb. Då kan man väl också riva ut en källare utan att få frispel?
Ändra signatur till Baron M.
Självklart får man ta sitt eget ansvar, jag har inte sagt något alls om det.
Men när någon ber om råd skall man ge det om man kan. Kan man inte skall man åtminstone inte skriva att han ljuger mm. Det är oerhört kränkande. Det du skriver om honom även i svaret till mig är kränkande mot honom. Det är en internetplåga som inte fanns förr att man skriver kränkande om andra.
Vad det gäller killens vandrande känslor är det fullt normalt när man ser något gå åt skogen som kan kosta hans livs besparingar och däremellan få lite hopp osv.
Vad det gäller de olika tiderna som en del hänger upp sig på som en lögn kan mycket väl vara en förkortning av en lång historia. Jag har själv råkat ut för att behöva berätta en händelse. Jag följde inte helt tidslinjen för att få berättelsen att gå ihop eftersom jag kortade ner den kraftigt.
När jag skriver detta har jag inte läst fortsättningen. Oavsett hur fortsättningen varit gäller det jag skrivit med det jag känner till dit jag läst.
 
  • Gilla
arn bygg och 2 till
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
Det du skriver om honom även i svaret till mig är kränkande mot honom. Det är en internetplåga som inte fanns förr att man skriver kränkande om andra.
Jag tycker att ditt svar är oerhört provocerande och kränkande mot alla som offrat sin tid och erbjudit sin kunskap för att försöka hjälpa TS men bara fått skit tillbaka. Alla försök att sakligt förklara vad som hänt och vad regelverket säger och hur man bör gå vidare bemöttes med anklagelser om maskopi med anticimex och andra påhopp. Att be om hjälp men sedan systematiskt undvika att svara på raka, konkreta frågor som är avgörande för att ge rätt hjälp, är kränkande mot alla som försöker ställa upp och erbjuda sin hjälp.

Inte minst är ditt svar kränkande mot säljaren, som inte ens är här och kan försvara sig. Vad folk skrivit här om TS är ingenting jämfört med vad TS anklagat säljaren för. Vi vet ingenting om säljarens version. Vad som är fakta är däremot att TS försöker lägga skulden på säljaren för saker som till hundra procent är TS ansvar rent juridiskt. I din iver att framstå som rättvis och god så försvarar du alltså någon som pratar om att stämningar och mordhot är vägen framåt när man själv har gjort fel. Att klappa TS medhårs är inte att ge honom hjälp. Ibland måste man få höra sanningen även om den är jobbig.
 
  • Gilla
Dilato och 9 till
  • Laddar…
Det är alltså fortfarande HELT omöjligt för TS att svara på huruvida han lät besiktiga huset innan köpet eller ej?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H HJ-C skrev:
Det är alltså fortfarande HELT omöjligt för TS att svara på huruvida han lät besiktiga huset innan köpet eller ej?
I regel brukar svar undvikas om man inte kan ge det rätta svaret. Så troligtvis nej. Men TS får gärna svara ändå. :p
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Stickan56
J Jayward skrev:
Ingen aning faktiskt hur gamla dom är. Men försäkring bör väl stå för skadan eller?
Nä, inte det heller.
Förr eller senare måste alla hus renoveras.
Köparens undersökningsplikt är mycket omfattande och en försäkring mot dolda fel är till för att skydda säljaren.

Stickan
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Nä, inte det heller.
Förr eller senare måste alla hus renoveras.
Köparens undersökningsplikt är mycket omfattande och en försäkring mot dolda fel är till för att skydda säljaren.

Stickan
Källaren håller på renoveras just nu
 
Vad behöver man tänka på för att få bort fukt lukt mögel vilken fas skall man börja på först?
Är det avfuktare först sprita betong med T-sprit och sen ösa på värme eller? Sen fixa till ventilationen?
 
  • Haha
EvertL
  • Laddar…
J Jayward skrev:
Vad behöver man tänka på för att få bort fukt lukt mögel vilken fas skall man börja på först?
Är det avfuktare först sprita betong med T-sprit och sen ösa på värme eller? Sen fixa till ventilationen?
Bättre att du startar en egen tråd för råd om hur du renoverar källaren då många som är kunninga på detta inte håller hus i Jurist delen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A
F FGLIN skrev:
Var det möjligen så att förra ägaren lät göra en renovering som bara skulle hålla över visningen?
Såg misstänkt ut med nya reglar på någon av bilderna. Blir ju svårt att bevisa något men om man talar helt hypotetiskt, så skulle man kunna ponera om någon framtida situation i något hus i Sverige där någon lyckas ta fingeravtryck på dylika nya reglar, om de fingeravtrycken sen stämmer överens med med förre ägaren så kan man eventuellt göra det troligt att vetskap fanns. En fråga som följer är om detta inlägg ökar försäljningen av arbetshandskar i DIY gruppen :D
 
Gammelnörden
Spånskivan på bilden i inlägg #423, som det är tryckt RYAB på i rött, slutade tillverkas 1984...
Staplade spånskivor med ordet "RYAB" tryckt i rött, tecken på slitage och ålder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
enoch85 och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.