MultiMan
L LantbrukarN skrev:
Nah, de är röd skogsmyra, klickar man å zoomar in på uttaget så syns det klart
Då hoppas vi på att du har rätt. Jag hade inte litat 100% på någon på ett forum i vilket fall utan gjort en noggrannare kontroll. Min lada blev uppäten av hästmyror, så de kan ställa till en hel del problem.

Man bör se över sina försäkringar så att den täcker skadeinsekter ifall olyckan är framme. Mitt bolag har både hästmyra och hussvamp som standard i villkoren.

T
T Thomas_Blekinge skrev:
Dog myrorna av elen? Då måste dom ha kommit åt båda polerna samtidigt. Men det finns ju döda exemplar långt till höger, hur har dom burit sig åt?
Dom höll varandra i handen så klart

• Haha
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Stickan56
Byt uttaget. Rost och ärg kommer troligen från myrornas egen fukt.
Om myrorna ej kommer tillbaka så glöm och gå vidare.

Stickan

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Skogsmyror och hästmyror kan vara tämligen lika till utseendet. Dock är beteendet helt olika: Skogsmyrorna är extremt vresiga av sig, sätter du ett finger över en skogsmyra kommer den att resa sig för att försöka angripa dig. Hästmyran struntar blankt i din närvaro, den bara travar på såvida du inte sätter fingret rakt framför den, då kommer den att väja. Jag har arbetat som skadedjursbekämpare och tycker det är skamligt att denna viktiga skillnad inte kommuniceras på hemsidor som handlar om skadedjur.

• Gilla
Jan Arie och 2 till
  • Laddar…
H
useless useless skrev:
Jag skulle ha bytt uttaget och kapat kablarna nån cm och skalat om dom. Det är mycket ärg där som kan ge upphov till dålig kontakt.
Jag hade samma sak när vi flyttade in i vårt nuvarande hus för ca 3 år sedan. I mitt fall så hade myrorna kommit in via panelen från utsidan och byggt sitt bo i väggen, det fanns alltså inte någon myrstack utanför. Det var inte något större problem än att ta upp väggen och rensa ur. Vi gjorde en renovering så vi tog bort eluttagen men det hade gått lika bra att bara göra rent. Det vi dock gjorde var att göra en anmälan om dolt fel eftersom vi inte var säkra på vilken slags myra det först handlade om, och om det hade varit exempelvis hästmyra så hade det kunnat vara betydligt besvärligare och kostsamt. För vår del så var det vanliga skogsmyror och inte något större problem. Så jag skulle först kolla upp vad som gäller försäkringsmässigt och sedan ta upp väggen i det berörda området och kontrollera samt rensa ur. Om du har eller har haft fler i väggen så kan ju även isoleringen behöva ses över.

Mats-S

• Gilla
snart framme och 3 till
  • Laddar…
Hej
Samma problem med döda myror, i elcentral och eluttag, ve Elcentral med säkringar och samling döda myror på väggen nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen fälla full av döda myror på ett fönsterbräde, nära fönsterkarmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
t inte vad dom kom ifrån.

• Wow
Silver78 och 10 till
  • Laddar…
L LantbrukarN skrev:
Nah, de är röd skogsmyra, klickar man å zoomar in på uttaget så syns det klart
Håller med, stackars helt klart. Kan vara värt att undersöka varför de gick för sig att ta sig in.. fuktskada i ytterväggen?

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
K k-holm skrev:
Hej
Samma problem med döda myror, i elcentral och eluttag, ve[bild] [bild] t inte vad dom kom ifrån.
Va sjutton, jag som tyckte mitt såg illa ut.. det där är ju en helt ny nivå av mardrömmar.

• Gilla
AzP och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Jag kommer att byta ut eluttaget. Har ännu inte sett någon levandes myra röra sig i huset, ska undersöka vidare på utsidan för att försöka se vart de har tagit sig in.
Huset har krypgrund (15% fuktvärde enligt besiktning) och det sitter ett ventilationsuttag inte så långt bort det finns ingen indikation att väggen är fuktskadad. Ska plocka bort lite av ytterpanelen (behöver ändå att målas) och se om jag kan hitta deras väg in alternativt om det har varit fuktskadat.

Z
Myror använder sig av sopstationer långt från boet, hade samma problem i vår bastu. Det låg högar av döda myror samt insekter på golvet dom ätit av.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
K k-holm skrev:
Samma problem med döda myror, i elcentral och eluttag, ve[bild] [bild] t inte vad dom kom ifrån.
Fy fan vad äckligt, det där såg ut som en riktig mardröm. Myrorna såg dessutom väldigt stora ut, finns det risk för att det är Hästmyror (som nämnts tidigare i tråden)?

Vi köpte ett hus där det visade sig fanns myror som byggt ett bo i en vägg i ett badrum på nedervåningen. Såg aldrig några levande myror alls tills kaklet började ramla ner och dom gjorde hål i fogen för att börja kasta ut materialrester i små högar (visade sig inte vara trä utan pappret från gipsskivorna de plockade bort). Hade dock sätt många döda i eldosan för vägglampan som var på väggen. Detta var små svarta myror (jag skulle kalla det svartmyra men var enligt Anticimex någon trämyra). När vi rev upp väggen var det ett stort bo i isoleringen och hundratals myror som sprang runt för att rädda äggen. Dom har hämtat in vatten från avloppsbrunnen under det inbyggda badkaret så det var ytlig svartmögel på några ställen mellan gips o tätskikt (som de ätit hål i) Bara att riva badrummet och bygga nytt, då detta inte var hästmyror så gick inget på försäkringen =/

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Det är myror du behöver inte orolig vara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.