6 474 läst · 23 svar
6k läst
23 svar
Nyinstallerad dörr skevar - vad är acceptabelt?
Jo, jag håller med om att valet av skruvar var ganska dåligt. På fönstret som sitter vid sidan av så användes gråa popnitar.
Installatören var förbi för att byta några handtag nyss. Han sa att ha n skulle försöka fixa några snyggare skruvar.
Dock var han inte sugen på att rikta upp dörren. Han skruvade i karmskruvarna närmast där den skevar, men mest för att få den att få en smalare skarv i öppningen. Inget som har med lutningen att göra.
Installatören var förbi för att byta några handtag nyss. Han sa att ha n skulle försöka fixa några snyggare skruvar.
Dock var han inte sugen på att rikta upp dörren. Han skruvade i karmskruvarna närmast där den skevar, men mest för att få den att få en smalare skarv i öppningen. Inget som har med lutningen att göra.
Du ska bara se till så dom gör om och gör rätt. En klåpare som varit där. Hade aldrig godkänt detta. Likadant med skruvarna ser lite hempulat ut. Stå på dej och se till att dom skickar dit någon annan och fixar till detTorbjornP skrev:
Jo, jag håller med om att valet av skruvar var ganska dåligt. På fönstret som sitter vid sidan av så användes gråa popnitar.
Jag hade hantverkare hemma efter en brand där de monterade nya innerdörrar, mer eller mindre sneda allihop. Jag visade dem hur man ska göra, montera gångjärnsidan, se till att överstycket är i våg och justera slagsidan efter dörrbladet. De svarade att så gör man inte numera, man använder vattenpasset ???
Inte sällan så kan dörrblad slå sig i solljus om det är mörkare kulörer på dörrbladet. Men så här års borde solen inte vara tillräckligt stark. Och med tanke på att gångjärnssidan lutar utåt blir det ju automatiskt inte tätt uppe till vänster.
Ja tyvärr är det alldeles för många som inte kan montera dörrar.J Johnsson 56 skrev:Jag hade hantverkare hemma efter en brand där de monterade nya innerdörrar, mer eller mindre sneda allihop. Jag visade dem hur man ska göra, montera gångjärnsidan, se till att överstycket är i våg och justera slagsidan efter dörrbladet. De svarade att så gör man inte numera, man använder vattenpasset ???
Tycker det är jobbigt med dörrar. Karm skruvar i princip jättebra men skruven kan ju ibland dra lite beroende på materialet du skruvar in i. Blir ju då lite fel iaf. Testat med kilar o diverse. Vore bra med en lösning som kunde låsa karmen ( på lås sidan) ordentligt innan den sattes fast permanent.
Använder hylsor inomhus då karmen kan sättas i spänn, dörren går då att testa innan skruvarna går in, funkar bättre för mig.
Använder hylsor inomhus då karmen kan sättas i spänn, dörren går då att testa innan skruvarna går in, funkar bättre för mig.
Jag föredrar att använda adjufix, men när jag kör med programaskruv så tycker jag att det funkar bra om man kilar karmen ordentligt, men framförallt så blir det bättre om man använder centreringdhylsorna som sätts i karmhålen innan borrningen. De finns för både trä- och stenborr och hjälper till att styra borren och få hålet i centrum.P PeGeCo skrev:Tycker det är jobbigt med dörrar. Karm skruvar i princip jättebra men skruven kan ju ibland dra lite beroende på materialet du skruvar in i. Blir ju då lite fel iaf. Testat med kilar o diverse. Vore bra med en lösning som kunde låsa karmen ( på lås sidan) ordentligt innan den sattes fast permanent.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "adjufix"

Adjufix
Om du behöver material för att fästa fönsterkarmar i trä eller betong, kolla in vårt sortiment med Adjufix-produkter. Med deras verktyg, skruvar och hjälpmedel kan du utföra arbetet snabbt och få ett proffsigt resultat!
Läs mer
det ser ju ut som nån sorts skämt - är inte dörr/karm defekt, så är hantverkaren det...TorbjornP skrev:
Hej!
Vi har nyligen fått en ny ytterdörr installerad av hantverkare.
Tyvärr så har jag nu sett att dörren är skev i förhållande till karmen. Övre högra hörnet (när man tittar från utsidan) sticker ut ca 7 mm. De andra hörnen är jäms med karmen eller något innan för.
Jag har påtalat detta till han som installerade, men han tycker det inte är något problem med detta... Han skulle titta igen på det.
Jag har även använt en IR-kamera och man ser tydligt att hörnet som sticker ut inte är lika tätt som resten av dörren.
Är dörren OK, eller bör jag stå på mig och fortsätta att klaga?
Lite bilder på dörren:
[bild]
Bild på dörren från utsidan.
[bild]
Bild på övre högra hörnet (från utsidan), dörren sticker ut ca 7 - 8 mm.
[bild]
Bild på övre vänstersidan, sticker ej ut.
[bild]
IR-kamera från insidan, övre vänster (där det sticker ut är mycket mer kallare).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden