I
P PappasHammare skrev:
De kanske läste installationsinstruktionerna fel och därmed kopplade fel.
Om du nu höjer VV och returledningen blir varmare låter mysko.
Försök få tag i installationsinstruktionerna och kolla hur det är kopplat
Jag tänker högt nu, om man blandar ihop vattenrör med värmerör, vad skulle det kunna få för konsekvens?

jag påpekade det för installatören och han menade att när pumpen värme vatten så skickade den det varma vattnet genom samma rör som mäter returen för huset, men förstår inte hur det går ihop?

Mvh
SB

I
Jag har tagit bilder på hur det är installerat och följt rören med lite färger.

Det enda jag blir lite lur på är de gråa rören, om de är kopplade rätt?

• Rörinstallationer, ventiler och mätare under diskbänk, möjligt VVS-arbete, före och efter jämförelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk illustration av värmesystem, komponentnummer, värmepump, ledningar, service och underhållsinstruktioner.
    Skapa konto
  • Systemöversikt för värmepump med färmarkeringar, sensorer, flödesvägar och elektriska komponenter.
    Skapa konto
Jahapp. Nya bud. Nu säger sig Comfortzone ha identifierat problemet med inverter larm (25). Förhoppningsvis efter att ha testkört min förra pump. Problemet ska ligga i programvara 2.6 och alltså vara en bugg. Så på onsdag kommer elektrikern och byter styrkort till en med programvara 2.5 som ska vara stabil. Vore ju skönt om det faktiskt är felkällan.

I IngaGrönaFingrar skrev:
Hej!

De menar att det är "omöjligt" eftersom de bara bytte rakt av mot de rören som var där den gamla VP satt och att de rören var uppmärkte :(

Kompressorn går väldigt mycket (runt 50hz) konstant så avluften blir ju iskall runt -14, nu har vi fått en massa fukt på avluftningsröret upp på vinden. Vilken dritt det är med denna pump.
Dessa pumpar ska ju ha avluftrören isolerad med minat 50mm diffusionstät isolering då avluften ska ligga runt -15 till -20. Får du kondens är det mest troligt för dåligt isolerat.

I
H handbrake skrev:
Jahapp. Nya bud. Nu säger sig Comfortzone ha identifierat problemet med inverter larm (25). Förhoppningsvis efter att ha testkört min förra pump. Problemet ska ligga i programvara 2.6 och alltså vara en bugg. Så på onsdag kommer elektrikern och byter styrkort till en med programvara 2.5 som ska vara stabil. Vore ju skönt om det faktiskt är felkällan.
Jag är inne på mitt 5:e eller 6:e styrkort. De ska byta det på onsdag, igen.

under tiden jobbar kompressorn på dygnet runt utan respit!

I
Idag är det lite kallare ute (runt nollan) och pumpen har tappat det helt. Nu avfrostar den ca 25% utav driftstiden och kompressorn jobbar konstant på höga varvtal. Då är vårat hus ca 200kvm och pumpen är speccad för hus mellan 180-280kvm.

Om någon skulle fråga mig idag om rekommenderar Comfortzone så skulle mitt svar vara att hålla sig så långt borta det bara går. Vi hade en F750 tidigare och den fungerade i 8 år utan några som helst problem. Vi behövde varken vara i kontakt med installtörer eller Nibe. Nu mailar och ringer jag både installatören flera gånger per dag.

• Ledsen
Danne213
  • Laddar…
I
Idag bytte de styrkort och display och vi har VP effekt igen i displayen. Pumpen känns som att den jobbar bättre, MEN…

Vi märkte redan vid bytet av kylpaketet (inverter kompressor fläkt mm) att pumpen visade fel inomhustemperatur (för lite med ca 1-2 grader).
idag hade vi 27,4 grader på övre plan ( söderläge med stora glaspartier) dock svalare på BV, pumpen visar 21,6…

Resultatet? Pumpen matar på med kompressorn och elpatron för att få upp värmen i huset. VP är inställd på 21,5, det är 23 grader inomhus men VP visar bara 21. Nu ligger vi i sängen och svettas

Idag bytte de styrkort och display och vi har VP effekt igen i displayen. Pumpen känns som att den jobbar bättre, MEN…

Vi märkte redan vid bytet av kylpaketet (inverter kompressor fläkt mm) att pumpen visade fel inomhustemperatur (för lite med ca 1-2 grader).
idag hade vi 27,4 grader på övre plan ( söderläge med stora glaspartier) dock svalare på BV, pumpen visar 21,6…

Resultatet? Pumpen matar på med kompressorn och elpatron för att få upp värmen i huset. VP är inställd på 21,5, det är 23 grader inomhus men VP visar bara 21. Nu ligger vi i sängen och svettas
Värmepumpen mäter temperaturen i frånluftskanalen där den kommer in i pumpen. Blir frånluften avkyld medan den tar sig från frånluftsdon till värmepumpen kan den uppmätta temperaturen skilja sig från den i huset. Jag antar att man då kompletterar med en inomhusgivare för att ge pumpen den ”riktiga” temperaturen om det skiljer sig mycket. Frånluften blir en sorts medelvärde av inomhustemperaturen.

I
H handbrake skrev:
Värmepumpen mäter temperaturen i frånluftskanalen där den kommer in i pumpen. Blir frånluften avkyld medan den tar sig från frånluftsdon till värmepumpen kan den uppmätta temperaturen skilja sig från den i huset. Jag antar att man då kompletterar med en inomhusgivare för att ge pumpen den ”riktiga” temperaturen om det skiljer sig mycket. Frånluften blir en sorts medelvärde av inomhustemperaturen.
Pumpen visade exakt rätt temp i flera veckor innan man bytte kylpaketet (där det även sitter en givare som mäter tilluften som i sin tur skickar temperaturen i huset till displayen)

jag var för övrigt uppe kl 04 inatt för det var så jäkla varmt i huset, pumpen drog mer el än vår gamla 360p som körde på elpatron (40kWh på 7h driftstid). Inställt värde 21,5, givaren visade 21.2, samma som 6h tidigare, på övervåningen där vi har radiatorer var det ca 24 grader och BV 22.

jag har sänkt tempen för att pumpen inte ska dra lika mycket el, får se hur det blir ikväll igen. Solen ligger på så det är 26 grader inne nu och pumpen går inte, förstås.

H handbrake skrev:
I onsdags vart styrkortet utbytt till ett med sw 2.50 på. Inga larm eller andra problem sedan dess. Så nu får vi hoppas att problemen är borta för vår del.

I
H handbrake skrev:
I onsdags vart styrkortet utbytt till ett med sw 2.50 på. Inga larm eller andra problem sedan dess. Så nu får vi hoppas att problemen är borta för vår del.
Skönt!

vi har inga fler felkoder och den kör inte längre kompressorn jättehårt. Men på nätterna så jobbar den på som bara den, kan dra 20Kw på 6h drift och då är det 21 grader inomhus, 200kvm och 1 grad utomhus. Pumpen är speccad för 180-280 kvm stora hus så känns inte vidare effektivt för en ny stor VP..

• Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
I
En uppdatering för de som undrar och är nyfikna. Comfortzone har erbjudit sig att köpa tillbaka maskinen. Men maskinen drar fortfarande väldigt mycket mer än innan de bytte styrkort / kylpaket.

De verkar ha tappat intresse och vill inte göra mycket mer, något byte av pump är det inte tal om. Företaget jag köpte pumpen av har försökt, men är i händerna på Comfortzone.

En solig dag men +7 grader utomhus kl 03 på natten och 28 grader inomhus på dagen (söderläge med stora glaspartier så drar pumpen ca 20kW på 24h. Vi har golvvärme och radiatorer fördelat på två plan (platta på mark), den har på den tiden behövt utöver att värma huset värmt VV efter totalt 20min VV förbrukning (dusch).

RX65 maskinen saluförs som riktigt effektiv, dimensionerad för hus mellan 180-280kvm (vårat är 197). Den drar ca hälften mot vår förra panna, som körde på ren elpatron…

De har satt en elmätare på pumpen för att se vad bara den drar/, vilket är fair. Samtidigt som huset har försumbart uppvärmningsbehov i flera månader framöver pga säsongen, det är när tempen närmar sig nollan som den ”får spel”

vad tycker ni man ska göra?

• Ledsen
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A
En uppdatering för de som undrar och är nyfikna. Comfortzone har erbjudit sig att köpa tillbaka maskinen. Men maskinen drar fortfarande väldigt mycket mer än innan de bytte styrkort / kylpaket.

De verkar ha tappat intresse och vill inte göra mycket mer, något byte av pump är det inte tal om. Företaget jag köpte pumpen av har försökt, men är i händerna på Comfortzone.

En solig dag men +7 grader utomhus kl 03 på natten och 28 grader inomhus på dagen (söderläge med stora glaspartier så drar pumpen ca 20kW på 24h. Vi har golvvärme och radiatorer fördelat på två plan (platta på mark), den har på den tiden behövt utöver att värma huset värmt VV efter totalt 20min VV förbrukning (dusch).

RX65 maskinen saluförs som riktigt effektiv, dimensionerad för hus mellan 180-280kvm (vårat är 197). Den drar ca hälften mot vår förra panna, som körde på ren elpatron…

De har satt en elmätare på pumpen för att se vad bara den drar/, vilket är fair. Samtidigt som huset har försumbart uppvärmningsbehov i flera månader framöver pga säsongen, det är när tempen närmar sig nollan som den ”får spel”

vad tycker ni man ska göra?
vara efterklok!

Idag är det lite kallare ute (runt nollan) och pumpen har tappat det helt. Nu avfrostar den ca 25% utav driftstiden och kompressorn jobbar konstant på höga varvtal. Då är vårat hus ca 200kvm och pumpen är speccad för hus mellan 180-280kvm.

Om någon skulle fråga mig idag om rekommenderar Comfortzone så skulle mitt svar vara att hålla sig så långt borta det bara går. Vi hade en F750 tidigare och den fungerade i 8 år utan några som helst problem. Vi behövde varken vara i kontakt med installtörer eller Nibe. Nu mailar och ringer jag både installatören flera gånger per dag.
Varför bytte ni ut 750:n för? Bara 8 år gammal?

Mvh

I
D rob_t_j72 skrev:
Varför bytte ni ut 750:n för? Bara 8 år gammal?

Mvh
Vi flyttade och pumpen i det nya huset (360p) var stendöd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.