4 274 läst · 27 svar
4k läst
27 svar
Nyinstallerad 10.4kw Vaillant - COP kurva 1.5-2 vid 10-15c ute
Hahaha, jag är helt grön när det kmr till VVS men börjar pussla ihop bitarna.C cpalm skrev:Nu kanske inte fast/flytande kondensering är meningsfulla begrepp för varmvatten där bör-värdet är konstant.
Men nja, jag menar i princip att du skall köra flytande kondensering på varmvattnet på så sätt att VVB aldrig innehåller varmare vatten än du vill ha ut i varmvattenkranen. Till skillnad om du låter elpatron köra upp temperaturen till t.ex. 80° och låter en blandningsventil leverera lagom varmt vatten ut. Men ju lägre temperatur, desto större beredare behövs för samma varmvattenuttag så klart.
Det blir mer komplicerat om du vill kunna producera varmvatten både med ved och VP. Men elpatron ser jag inte riktigt poängen med.
LVVP är optimerat för flytande kondensering. Ved och en stor acctank är fast kondensering. Elpatron är bara backup när jag ligger på en solstol i gran canaria B-)
Med fast kondensering är det optimalt att ha en automatisk shuntventil för då blir värmespill lägre.
Med LVVP och flytande kan man ha shunten helt öppen för pumpen producerar enbart värme utefter behov. Om jag förstår det rätt?
Nu vill jag kunna lagra värme via vedeldning och skaffa en automatiskshunt. Men jag har en fråga.
Säg att jag enbart kör LVVP med flytande kondensering. Spelar det någon roll om min tank är 100l eller 2000l? Alla LVVP kommer ju med en innedel på drygt 100-200l. Detta måste väl bero på att 1000l är överdrivet att ha i omlopp i ett system med flytande kondensering, eftersom att det kmr bli en massa värmespill?
Hoppas du kan svara så gott de går. Tack så mycket cpalm!
Flytande är nog alltid att föredra. Du kan ju alltid med tex en växelventil ha fast i toppen för vvb eller mot extern vvb.
Men en automatisk shunt är självklart om du har ett blandat system, tex med ved och/eller solfångare, du vill ju inte skicka ut 80-90c till raddarna. Kör du flytande så ställer du in den värme du önskar i din automatiska shunt, sen ställer du in utekurvan på värmepumpen så att den producerar minimalt med övervärme så att shunten oftast håller sig fullt öppen. Sen när andra bränslen kommer in kommer sen stänga sig etc
Alla värmepumpar kommer inte med innerdelar även om de inte är monoblock. Tex ctc eller Nibe kan du köpa bara pumpen och ett styrsystem så kan du koppla den mot vad som helst. Jag har gjort så med en ctc + deras ecologic styrning som jag sen kör mot min egna tank/system.
Men en automatisk shunt är självklart om du har ett blandat system, tex med ved och/eller solfångare, du vill ju inte skicka ut 80-90c till raddarna. Kör du flytande så ställer du in den värme du önskar i din automatiska shunt, sen ställer du in utekurvan på värmepumpen så att den producerar minimalt med övervärme så att shunten oftast håller sig fullt öppen. Sen när andra bränslen kommer in kommer sen stänga sig etc
Alla värmepumpar kommer inte med innerdelar även om de inte är monoblock. Tex ctc eller Nibe kan du köpa bara pumpen och ett styrsystem så kan du koppla den mot vad som helst. Jag har gjort så med en ctc + deras ecologic styrning som jag sen kör mot min egna tank/system.
Redigerat:
Vet faktiskt inte ang storleken, men jag har inga problem med att jag kör mot en 500l. För mig är det bara bra, jag får långa gångtider. Förlusterna är ganska små om du har hyffsat isolerad tank.
En fördel med en 1000l tank skulle kunna vara att du faktiskt kan styra den och ladda på natten eller när elpriset är lågt, du kan ju då kanske lagra upp till 30kw i den tanken.
En fördel med en 1000l tank skulle kunna vara att du faktiskt kan styra den och ladda på natten eller när elpriset är lågt, du kan ju då kanske lagra upp till 30kw i den tanken.
Tack för svar guggen!G guggen skrev:Flytande är nog alltid att föredra. Du kan ju alltid med tex en växelventil ha fast i toppen för vvb eller mot extern vvb.
Men en automatisk shunt är självklart om du har ett blandat system, tex med ved och/eller solfångare, du vill ju inte skicka ut 80-90c till raddarna. Kör du flytande så ställer du in den värme du önskar i din automatiska shunt, sen ställer du in utekurvan på värmepumpen så att den producerar minimalt med övervärme så att shunten oftast håller sig fullt öppen. Sen när andra bränslen kommer in kommer sen stänga sig etc
Alla värmepumpar kommer inte med innerdelar även om de inte är monoblock. Tex ctc eller Nibe kan du köpa bara pumpen och ett styrsystem så kan du koppla den mot vad som helst. Jag har gjort så med en ctc + deras ecologic styrning som jag sen kör mot min egna tank/system.
Just nu är utomhussensorn till min LVVP urkopplad (tror vvs'aren tog vatten över huvudet). Fast kondensering är ju ett väldigt lätt men inte optimalt sätt att installera.
Men kan jag koppla värmeslingan ifrån acctanken till extern VVB så den förvärmer + ha en växelventil som laddar extern VVB. Just nu går allt mitt vatten varmvatten genom slingan acctanken.
Ska absolut följa ditt råd att skaffa automatisk shuntventil då! En sån med både inne och utegivare då?
Hur funkar det när jag eldar? Ska höra med vaillant imorgon givetvis men är det ok att 85c vatten åker igenom cirkulationspumpen i LVVP? Vet att du inte kan svara på rak arm för olika cirkpumpar klarar olika grader men om du skulle gissa.
Mitt elpris är bundet... haha. Är ju möjligt att koppla bort ena tanken som en annan skrev tidigare.G guggen skrev:Vet faktiskt inte ang storleken, men jag har inga problem med att jag kör mot en 500l. För mig är det bara bra, jag får långa gångtider. Förlusterna är ganska små om du har hyffsat isolerad tank.
En fördel med en 1000l tank skulle kunna vara att du faktiskt kan styra den och ladda på natten eller när elpriset är lågt, du kan ju då kanske lagra upp till 30kw i den tanken.
Din styrning behöver ha stöd för växling mot extern tank om du enkelt skall kunna köra det. Jag har tex stöd för extern tank i min CTC styrning, men använder inte det. Jag har slingor i tanken och kör en liten spets efteråt. Det kostar inte mkt el då vattnet blir rejält förvärmt, jag kör dessutom solfångare som håller tanken varm maj-sept.V Velinga2002 skrev:Tack för svar guggen!
Just nu är utomhussensorn till min LVVP urkopplad (tror vvs'aren tog vatten över huvudet). Fast kondensering är ju ett väldigt lätt men inte optimalt sätt att installera.
Men kan jag koppla värmeslingan ifrån acctanken till extern VVB så den förvärmer + ha en växelventil som laddar extern VVB. Just nu går allt mitt vatten varmvatten genom slingan acctanken.
Ska absolut följa ditt råd att skaffa automatisk shuntventil då! En sån med både inne och utegivare då?
Hur funkar det när jag eldar? Ska höra med vaillant imorgon givetvis men är det ok att 85c vatten åker igenom cirkulationspumpen i LVVP? Vet att du inte kan svara på rak arm för olika cirkpumpar klarar olika grader men om du skulle gissa.
Problemet är nog inte cirkulationspumpen utan huruvida det som sitter i utedelen klarar värmen på din pump. Jag.vet inte hur din valliant är konstruerad tyvärr, ej heller hur dess styrning fungerar.
Utetemp sensor behöver din värmepump-styrning för att kunna köra flytande kondensering mot utekurva. Innetemp behöver din styrning för shunten för att avgöra hur varmt vatten den skall skicka ut till radiatorerna. På så sätt är shuntstyrningen frikopplad från hur tanken värms och fungerar likadant oavsett vad som värmer tanken.
I mitt fall har min CTC en inbyggd utetemp sensor i utedelen. Sen kör jag en enkel thermomatic ec home för shuntstyrning, som endast har och kör mot innetemp.
G guggen skrev:Vet faktiskt inte ang storleken, men jag har inga problem med att jag kör mot en 500l. För mig är det bara bra, jag får långa gångtider. Förlusterna är ganska små om du har hyffsat isolerad tank.
En fördel med en 1000l tank skulle kunna vara att du faktiskt kan styra den och ladda på natten eller när elpriset är lågt, du kan ju då kanske lagra upp till 30kw i den tanken.
Styrningen på pumpen har stöd för Värme, VVB, solceller och kylning. Det är en väldigt fin pump med avancerad styrning. Känns som att vvs'arn bara kopplat bort logiken för att det var för svårt.G guggen skrev:Din styrning behöver ha stöd för växling mot extern tank om du enkelt skall kunna köra det. Jag har tex stöd för extern tank i min CTC styrning, men använder inte det. Jag har slingor i tanken och kör en liten spets efteråt. Det kostar inte mkt el då vattnet blir rejält förvärmt, jag kör dessutom solfångare som håller tanken varm maj-sept.
Problemet är nog inte cirkulationspumpen utan huruvida det som sitter i utedelen klarar värmen på din pump. Jag.vet inte hur din valliant är konstruerad tyvärr, ej heller hur dess styrning fungerar.
Utetemp sensor behöver din värmepump-styrning för att kunna köra flytande kondensering mot utekurva. Innetemp behöver din styrning för shunten för att avgöra hur varmt vatten den skall skicka ut till radiatorerna. På så sätt är shuntstyrningen frikopplad från hur tanken värms och fungerar likadant oavsett vad som värmer tanken.
I mitt fall har min CTC en inbyggd utetemp sensor i utedelen. Sen kör jag en enkel thermomatic ec home för shuntstyrning, som endast har och kör mot innetemp.
Så jag får ha hit en riktig vvs'are som kopplar in utomhussensorn. Men med all rimlighet så bör jag spara el med att köra flytand kondensering istället för fast, trots att jag har 1000L acctank?
Du bör ju, som någon skrev koppla bort, så vp går mot en tank. Det kommer sen def bli stor skillnad utom de absolut kallaste perioden med flytande kondensering. Kolla också vad styrningen har att erbjuda och vad som blir bäst om du skall köra med ved. Det låter som du behöver få tag på en något mer informerad och intresserad installatör
C cpalm skrev:
C cpalm skrev:
"så vp går mot en tank" Menar du en sån liten innedel på 100-250l de flesta har? Har en gubbe som kmr i slutet på nov förhoppningsvis. Är bara väldigt intresserad.G guggen skrev:Du bör ju, som någon skrev koppla bort, så vp går mot en tank. Det kommer sen def bli stor skillnad utom de absolut kallaste perioden med flytande kondensering. Kolla också vad styrningen har att erbjuda och vad som blir bäst om du skall köra med ved. Det låter som du behöver få tag på en något mer informerad och intresserad installatör
Jag förstod det som att du har två paralell kopplade tankar?V Velinga2002 skrev:
Jag menar en av dina tankar oavsett om den är 500 eller 1000l.
Du bör få hjälp av ett serviceombud från vaillant. Så att du iallafall närmar dig 4.0 i cop🤗V Velinga2002 skrev:Tack för svar!
1. Jag har 1000L acctank där ena har Värmeslinga på 4liter. Slingan går att seriekoppla till VVB för att antingen förvärma och sedan värma resten av vägen upp till 60-70c med el eller att sätta i växelventil till VVB så att LVVP värmer upp den.
Min vvs'are sa att detta inte var möjligt om jag inte investerade i en VVB med en slinga och att detta minst skulle kosta 25k. Ringde strömsnäspannan och det är inga problem med en vanlig VVB.
Kalla mig korkad men jag förstår inte hur det kan vara effektivt att köra flytande kondensering när jag har en tank på 1000L. Är det inte bättre med 200l tank då i och med värmebortfall? Vad ligger ditt COP på?
Spelar det någon som helst roll om tanken är 200l eller 2000l om du kör flytande kondesering?
Har fått höra att jag ska skaffa en automatisk shuntventil av flera vvs'are och användare på forumet.
Jag ved eldar ibland också vill jag tillägga också.
Det är rena virrvarrvet i min hjärna. Om flytande ger bättre COP värde trots stor acctank så kan jag kan bara seriekoppla en VVB och antingen förvärma den och köra el upp till 60c eller köra på växelventil så att LVVP arbetar emot den. Har ett väldigt avancerat system som kan ha värme, VVB, solceller och kylning.
Snälla ge din input! Vill optimera mitt värmesystem och vill gärna kunna elda fortfarande.
Liknande trådar
-
Gaspanna Vaillant Eco Compact 126
Fjärrvärme & Gas -
Konstiga tryck förändringar i nyinstallerad Daikin Geo 3 bergvärmepump.
Värmepumpar -
Nyinstallerad jordfelsbrytare löser ut vid belastning
El -
Nyinstallerad golvvärme läcker luft och vatten vid provtryckning
Värme allmänt -
Problem med nyinstallerad luftvärmepump IVT ae807-1
Frågor och svar om värme