Jord är jord, den kan du ta ur jorden ;). Och en jordfelsbrytare fungerar på en ojordad anläggning. Inte lika bra men de fungerar
 
Jfb fungerar precis lika bra i en ojordad anläggning. En jfb övervakar att lika mycket ström som går in i huset också går ut rätt väg. Om någon del av strömmen går fel väg, tex genom en människa till jord, har man ett jordfel, och strömmen bryts.
 
kentapenta skrev:
För vattenvärmaren (genomströmnings) har jag kört ner två stycken kopparstavar som är avsedda för ändamålet
Då har du ett skyddsjordat system. Enligt den s.k. TT-principen. Dvs med lokalt jordtag. (Det har både för och nackdelar).

Som andra påpekat så kan jordfelsbrytare fungera bättre (dvs snabbare vid vissa typer av fel) med skyddsjord, men även utan skyddsjord så är den ett mycket bra extra skydd. Man kan tom säga att jordfelsbrytaren är mera nödvändig om man inte har skyddsjord, och ändå använder apparater som egentligen skall vara jordade. (S.k. "isolerad miljö" som är ett kasst sätt att ordna elsäkerhet).
 
  • Gilla
yxis och 2 till
  • Laddar…
Chuck Wow skrev:
Jag får läsa igenom el-trådarna här på forumet, men en sak är för mig besynnerlig... Att hemma så kopplas jorden i elskåpen till nollan. Om det är så jäkla enkelt så borde man kunna göra det här också?
Hmm, jag förstår inte riktigt vad du menar. Vi kopplar inte "jorden till nollan" i Sverige och rakt inte med JFB installerad. För JFBn bryter nollan och om de är ihopkopplade efter JFBn så löser den ut (när elen i huset belastas).

Så vad menar du? I Sverige så har vi två olika jordningssystemt TN-C-S ("fyrledarsystem" med PEN-ledare till centralen, vanligast i drift) och TN-S ("femledarsystem" med separat jord och nolla hela vägen från transformatorstationen) vanligast i nya installationer. I båda dessa system så får huset sin jordreferens från transformatorstationen.

I ett TT-system så för man inte över jordpotentialen från transformatorn, utan den jordas lokalt, och det gör man med huset också. Det fungerar bra med JFB eftersom det lokala jordtaget kan ha ganska hög resistans även vid stora strömmar.

(Vill du veta mer så kolla exv. https://en.wikipedia.org/wiki/Earthing_system)

Men, det känns som jag missförstod frågan. Så vad var den egentligen?
 
Detta vill jag också gärna lära mej något om.
Vad som avsågs var nog att Nollan och Skyddsjorden är sammankopplade i "proppskåpet" med en bygel.
Eller är jag ute och cyklar?
 
Det är ju riktigt att man i äldre installationer utan jordfelsbrytare med TN-C, dvs fyrledarsysten där ingående nolla och jord är samma sak, sk. PEN-ledare, hade nollan och jorden byglad i centralen. När man moderniserar och monterar in en jordfelsbrytare i en sådan central tar man bort bygeln och separerar nolla och jord. Annars fungerar inte jordfelsbrytaren korrekt.
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Hej alla glada:)

Nu är det dax att planera en nyinstallation av el i mitt projekt som kan följas här https://www.byggahus.se/forum/socia...fran-grunden-delvis-pa-pelare-i-thailand.html

Elfrågor börjar dyka upp och jag tänkte att det kommer ta upp en hel del plats samt att det kan vara bättre att samla allt om el i denna tråd. Ser att fler har elfrågor från Thailand och ni är välkomna att delta här så får vi en samlad kunskapsbank för oss om inte har tillgång till kunniga (enligt svensk standard) elektriker på plats.

Efterlyser tips, förslag samt varningar om ngt är helt åt pipan.


Så först måste jag bestämma mig om vilket system jag ska använda mig av. Det som fanns var troligtvis detta
Elschema då.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den tanken baserar jag på att Det finns ett jordspett från elcentralen. Det imponerande är att det fanns jorfelsbrytare:). Ngn kunnig i ämnet kanske kan berätta om värdena som går att utläsa kan berätta om det är ok. Har nämligen en tanke att behålla systemet som det är.
Elskåpet ga huset.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Alternativet är att göra sig av med jordspettet (då det ligger under huset och således på den torraste platsen på tomten) och använda mig av detta alternativ (den högra på bild).
Elschema alt.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kommer 2 kablar till huset från elmätaren som finns på en stolpe ute på gatan. Det är då L och PEN (hur vet jag att det är PEN, och inte bara N?).
I skåpet (som jag förstår) ska PEN delas upp i PE och N och aldrig kopplas ihop ngn stans inne i huset. Då har jag troligtvis säkrare jord än det där torra jordspettet som jag inte sett hur djupt det är, eller om det är är koppar.

En fråga ang JFB. OM jordspettet är torrt och kontakten med ytan är dålig, bryter JFB vid ett test med testknappen? Min tanke är att den inte borde göra det för att visa att det finns ett fel med jordningen.

Vi börjar här och så får vi se vart vi hamnar:)
 
Hej sitter med mobilen så orkar inte skriva så mycket och svarar på sista frågan 😉

Den jfb kommer bryta iom du ska koppla den på inkommande kablar, du hade två kablar in från stolpen (vi kan kalla de för L1 och N för enkelheten skull) så jfb mäter bara strömmen som kommer in genom L1 och strömmen som kommer tillbaka genom nollan. Finns det tillräckligt stor skillnad mellan dessa så löser jfb. Testknappen ger en lite felström som gör att jfb bryter.

Därför kan man säga att namnet "jordfelsbrytare" är ett dåligt namn då det egentligen inte har så mycket att göra med jord. Borde heta felströmsbrytare eller något
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
F
Har bara jfb själv. Har redan haft nytta av den. Vet inte hur mycket nytta man har av egen jordning här
Sisaket, sa inte så långt från dig
 
OK. Det första du behöver göra är att ta reda på vad du faktiskt har för jordningsystem. Om du har TT-system så är det antagligen en dåligt idé att själv bygga om det till ett TN-C system. Dvs i ett TT-system så får du bara en nolla från din elleverantör, jordning det får du stå för själv. I ett TN-C system så får du en PEN-ledare (alltså jord och nolla i ett) från din leverantör, och den kan du använda till både jord och nolla. (Fast du kan få problem med vagabonderande strömmar).

Problemet med att behandla ett TT-system som ett TN-C system är att ni tror olika saker i båda ändarna av systemet. Om nollan blir spänningsförande exv. genom att en gren ramlar på en blankledning s.a. fas och nolla får kontakt så är det inte hela världen. (Det händer faktiskt i stort sett ingenting). Men om samma sak händer i ett TN-C system, så blir helt plötsligt alla jordade apparater i hemmet spänningsförande! Eftersom detta inte är så noga i ett TT-system så kan stolpar osv. vara utförda på ett sådant sätt att risken för det här kan vara större än vad den skall vara i ett TN-C system. (Men din JFB räddar iofs livet på dig här).

Vid "nollsläpp" så kan alla ens apparater i ett trefassystem få slumpmässiga spänningar, vilket inte är bra och får dem att "explodera" om man har otur. Vid ett PEN-släpp så får dessutom höljet på all jordad utrustning samma spänning, vilket är extremt mycket sämre. Så det är ytterligare ett skäl till att undvika, särskilt fusk, PEN.

Nu kan man även ha ett TN-C(-S) system med lokalt jordtag, vilket ju ger en extra säkerhet, men beroende på förhållandena så kan du få strömmar mellan din PEN och ditt jordtag (du kommer antagligen att få det beroende på hur resten av nätet är dimensionerat och lastat) vilket inte heller är bra.

Så, om landet är tänkt som ett TT-system så skulle jag rekommendera att du kör det som det. Fokusera istället på att ordnat ett ordentligt riktigt jordtag. Problemet med TT-system innan jordfelsbrytaren var att jordtaget kunde ha så stor impedans (motstånd) att den inte klarade av att svälja en tillräckligt stor kortslutningsström så att säkringarna löste ut tillräckligt snabbt för att skydda någon som höll i höljet på en jordad apparat. Med jordfelsbrytaren så försvann mycket av det problemet eftersom det får vara ett extremt dåligt jordtag för att matningsspänningen inte skall kunna driva tillräckligt stor felström för att lösa ut jordfelsbrytaren.

Så, kolla och uppgradera istället ditt jordtag. Det går att få till ett bra sådant även i Thailand, det är jag övertygad om. Och se till att få det uppmätt istället för att gissa om det är bra eller inte. Med JFB så har TT-systemet många fördelar, det skall man inte glömma bort. Särskilt med dålig, smutsig matning (vilket väl risken är att du har) så slipper man många störningar eftersom de inte letar sig in i systemet via skyddsjorden, vilket ju många system använder även som funktionsjordning. (Och även utan funktionsjordning så är det bra att slippa störningar som kommer in via jordningen). Det är bla därför som telestationer osv. ibland är TT-jordade även här.

P.S. Din JFBs testknapp fortsätter bryta din JFB oavsett hur din jordning ser ut, eller om du ens har någon, eftersom din JFB inte har kontakt med jordledningen överhuvudtaget. Allt testknappen gör är att leda förbi en liten ström förbi summatransformatorn, och JFBn känner då av skillnaden och löser ut. En JFB har inget med jordfel som sådant att göra, utan skulle till sin funktion snarare heta summafelströmsbrytare. JFBn mäter all ström som går in (via faser + nolla) samt all ström som går ut (via faser + nolla) och om summan inte stämmer, dvs det "försvinner" ström (antagligen via jord någonstans) så bryter den strömmen på alla faser och nollan.

Så om du är oroligt för att ditt lokala jordtag skall degenerera så får du sätta någon övervakning på det istället. Det är inga standardgrejjor och kan vara dyra, men är inte omöjligt att ordna.
 
  • Gilla
GK100 och 5 till
  • Laddar…
Kontakta din elleverantör angående rekommenderat/ krävt jordningssystem.

Är man osäker på jordningens funktion är det extra viktigt att potentialutjämna all utrustning i badrum,dusch och kök. Det gör att riskerna med dåligt fungerande jordtag blir betydligt mindre.
Det gör att metalldelar i ett rum får samma potential även vid jordfel, vilket minskar risken för allvarliga elolyckor.
 
Redigerat:
lars_stefan_axelsson Mycket intressant läsning. Jo det finns kabel dragen till marken. Så om jag förstår dig rätt så är det bäst att behålla mitt nuvarande system och uppgradera jordningen (och skippa tankarna på PEN och att dela upp det i skåpet)?
Kan jag göra så (för att låta det gamla ligga kvar som det är) att ta en ny kabel (kopplat till den gamla jorden) och leda den till ett nytt spett som är av koppar, 2m och under AC'n som droppar vatten? Då (i min fantasi) har jag det gamla jordspettet (som verkar ha fungerat) plus mitt nya som jag känner mig tryggare med.

Tobbe_3 Det är lönlöst att fråga då det bara för ett par år sedan inte fanns att köpa JFB, och än mindre kunskap om dessa. Därför litar jag häller på information från ett forum i Sverige än från en "elektriker" här. Sedan får jag naturligtvis själv göra läxan att kontrollera vilket/vilka alternativ är bäst;). Hade med mig en JFB från Sverige för ett antal år sedan, var lite osäker hur den skulle kopplas och bad elektrikern som jobbar för kommunen och installerar alla offentliga byggnader. Han kallade det trams och skulle bevisa för mig att Chang (10A säkring) är mycket effektivare, genom att korttsluta kablarna och berätta för mig vilken var snabbast, suck...

Fakathong då får vi ta ett par öl vid ett tillfälle. Nu ska vi till Roi Et på BBQ;)

En inte så ovanlig koppling om man inte har ett hus i närheten som kan ta en förlängningskabel från...
IMG_9220.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara att skarva från elnätet:)
 
Med den låga kunskapen och klassen på elnät är nog TT jordning det säkraste systemet. Då kan felkopplingar i elnätet inte spänningssätta apparathöljen. Vid TT jordning är jordfelsbrytare ett måste eftersom en jordslutning inte orsakar en tillräckligt hög kortslutningsström för att lösa ut säkringen snabbt.
 
  • Gilla
Chuck Wow och 1 till
  • Laddar…
För egen del skulle jag precis som skrivits här bygga som TT helt oavsett vad någon lokal förmåga säger sig leverera. Se bara till att JFB är av bra kvalitet och rätt installerad, samt lägg lite omsorg på jordtaget så det blir bra och stabilt på lång sikt.
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Varning för mycket svammel!

Ok, på märkskylten tycker jag mig se att det står 1fas 32A. Dvs du har 220V 32A. Kan du få 3fas? Fråga hur du skall driva stora förbrukare. I Isaan antar jag att flaskgas är det vanliga, speciellt de stora 50-litersflaskorna med LPG, dvs gasol. Skall du ha gasol så installera hållare för 2 flaskor med överkoppling så när en flaska tar slut byter du bara och din fru ringer gaskillen som kommer med en ny flaska på moped. Gas har ju den klara fördelen att det fungerar även under störmavbrott. Kan ju vara bra att ställa flaskorna utomhus...

Skall du ha gaskök räcker nog 32A, speciellt om du inte har badkar utan bara dusch och har en sådan där väggmonterad genomströmningsberedare. Skall du ha central vvb så kolla vad den drar,räcker väl med 1fas 16A, antagligen 10A. Helt seriöst hade jag i Thailand satsat på solfångare på taket för att spara effekten och så bara haft elpatron för att stötta under vintern.

Sedan i Thailand brukar man inte ha så mycket förbrukare. Kylskåpet och frysen drar ju inte mycket och belysningen brukar man ha lysrör med iskallt ljus, finns ju varmare rör att köpa. LED är nog inte fel om du kan få tag i det, de senaste modellerna skall tydligen slå FL i effektivitet.

Men AC drar mycket ström. Mitt tips är att du får välja om du skall bygga open air (dvs för maximal ventilation med shutter windows alltså sådana där där du rör en spak och alla de små glasskivorna rör sig så du kan styra ventilationen, eller AC. Bygger du för AC så köp 2-glasfönster och kanske du skall isolera lite om det inte samlar kryp. Kolla vad aggregaten drar. Du kan ju antingen köpa lösa aggregat eller satsa på ducted system med centralt aggregat men tänk på att i tropiskt klimat är air ducts en källa till mögel. Kanske bättre att satsa på lösa aggregat och bara kyla när du är i ett rum.

Just det, kolla hur dom installerar. När du ser intaget till huset hänga från ett träd så fattar du. Vanligt att fästa utanpåliggande dragning med spikade plåtklammer, se till så dragningen sker så skyddat som möjligt. Man behöver inte ha plåtkapsling men dra kablarna ur vägen. Sedan får du säga till att dom gödslar med uttag för det är ofta en bristvara i TH. Och se till att all mtrl är av kvalitetsfabrikat. Panasonic är vanligt och då slipper man att kontaktfjädrarna blir slappa så stickkontakterna glappar och hänger på trekvart.

Sedan är det ju US standard på uttag och sticckontakter fast för 220 V, dvs livsfarligt eftersom kontaktblecken exponeras så fort man drar ut kontakten en bit så JFB är obligatoriskt om du har barn. Jag hade dragit jordat överallt speciellt vid utanpåliggande dragning så du får jordad kabel framdragen till pottan. Med US-uttag går det ju att stoppa ojordat stickpropp i jordat uttag.

Fråga gärna om de kan dra infällt, har sett vid byggen att de antingen drar plåtrör och dosor innan gjutning eller murar in det i väggen så systemet finns i nyare bostäder men i Isaan utanför städer så är det väl fortfarande vanligt med klamrad utanpåliggande kabel som går in i ett urhackat uttag vid pottan.

Mina råd kanske låter chockerande enkla men de baserar sig på vad jag sett i Thailand (har rest mycket i 20+ år) och har varit en del i Isaan. Ditt hus ser inte ut att bli en lyxbostad utan bara ett vanligt bra hus så jag försöker anpassa råden lite. Givetvis kan man få västerländsk standard med full air con även i garaget men då kostar det inte typ en halv miljon THB.

Och se till att ha UPC för datorn, tror strömavbrott är rätt vanliga under monsunen när det åskar.

Och till sist, ursäkta om jag flummat ut helt och du bara ville ha råd om jordning, men jag tror jordning är det bäst att fråga el lokal elektriker om. Och som sagt se till att skaffa JFB och köp bara märkeskomponenter. Är något 4 ggr dyrare i TH så finns det en anledning.
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.