Anders_Nilsson skrev:
Varning för mycket svammel!

Ok, på märkskylten tycker jag mig se att det står 1fas 32A. Dvs du har 220V 32A. Kan du få 3fas? Fråga hur du skall driva stora förbrukare. I Isaan antar jag att flaskgas är det vanliga, speciellt de stora 50-litersflaskorna med LPG, dvs gasol. Skall du ha gasol så installera hållare för 2 flaskor med överkoppling så när en flaska tar slut byter du bara och din fru ringer gaskillen som kommer med en ny flaska på moped. Gas har ju den klara fördelen att det fungerar även under störmavbrott. Kan ju vara bra att ställa flaskorna utomhus...

Skall du ha gaskök räcker nog 32A, speciellt om du inte har badkar utan bara dusch och har en sådan där väggmonterad genomströmningsberedare. Skall du ha central vvb så kolla vad den drar,räcker väl med 1fas 16A, antagligen 10A. Helt seriöst hade jag i Thailand satsat på solfångare på taket för att spara effekten och så bara haft elpatron för att stötta under vintern.

Sedan i Thailand brukar man inte ha så mycket förbrukare. Kylskåpet och frysen drar ju inte mycket och belysningen brukar man ha lysrör med iskallt ljus, finns ju varmare rör att köpa. LED är nog inte fel om du kan få tag i det, de senaste modellerna skall tydligen slå FL i effektivitet.

Men AC drar mycket ström. Mitt tips är att du får välja om du skall bygga open air (dvs för maximal ventilation med shutter windows alltså sådana där där du rör en spak och alla de små glasskivorna rör sig så du kan styra ventilationen, eller AC. Bygger du för AC så köp 2-glasfönster och kanske du skall isolera lite om det inte samlar kryp. Kolla vad aggregaten drar. Du kan ju antingen köpa lösa aggregat eller satsa på ducted system med centralt aggregat men tänk på att i tropiskt klimat är air ducts en källa till mögel. Kanske bättre att satsa på lösa aggregat och bara kyla när du är i ett rum.

Just det, kolla hur dom installerar. När du ser intaget till huset hänga från ett träd så fattar du. Vanligt att fästa utanpåliggande dragning med spikade plåtklammer, se till så dragningen sker så skyddat som möjligt. Man behöver inte ha plåtkapsling men dra kablarna ur vägen. Sedan får du säga till att dom gödslar med uttag för det är ofta en bristvara i TH. Och se till att all mtrl är av kvalitetsfabrikat. Panasonic är vanligt och då slipper man att kontaktfjädrarna blir slappa så stickkontakterna glappar och hänger på trekvart.

Sedan är det ju US standard på uttag och sticckontakter fast för 220 V, dvs livsfarligt eftersom kontaktblecken exponeras så fort man drar ut kontakten en bit så JFB är obligatoriskt om du har barn. Jag hade dragit jordat överallt speciellt vid utanpåliggande dragning så du får jordad kabel framdragen till pottan. Med US-uttag går det ju att stoppa ojordat stickpropp i jordat uttag.

Fråga gärna om de kan dra infällt, har sett vid byggen att de antingen drar plåtrör och dosor innan gjutning eller murar in det i väggen så systemet finns i nyare bostäder men i Isaan utanför städer så är det väl fortfarande vanligt med klamrad utanpåliggande kabel som går in i ett urhackat uttag vid pottan.

Mina råd kanske låter chockerande enkla men de baserar sig på vad jag sett i Thailand (har rest mycket i 20+ år) och har varit en del i Isaan. Ditt hus ser inte ut att bli en lyxbostad utan bara ett vanligt bra hus så jag försöker anpassa råden lite. Givetvis kan man få västerländsk standard med full air con även i garaget men då kostar det inte typ en halv miljon THB.

Och se till att ha UPC för datorn, tror strömavbrott är rätt vanliga under monsunen när det åskar.

Och till sist, ursäkta om jag flummat ut helt och du bara ville ha råd om jordning, men jag tror jordning är det bäst att fråga el lokal elektriker om. Och som sagt se till att skaffa JFB och köp bara märkeskomponenter. Är något 4 ggr dyrare i TH så finns det en anledning.
Tack för dina tips!

Japp 1 fas, är inte av behov för mer. Som sagt, "spisen" går på gas, ingen ugn allt annat elektriskt är smått i förbrukning.Kommer finnas AC i mitt sovrum men jag använder extremt sällan AC (därav val av stora fönster som jag frågar om på min andra tråd).

US standard suger (gäller även toaletter) men blir jobbigt att få Kjell & Company att leverera hit;) så jag får leva med det som finns. Det kommer ändå bli bättre än dessa vägguttag som sprakar (pga glapp) när man stoppar i en kontakt.

Infällt blir det i plaströr, det har förmannen koll på.

Absolut så är det inget lyxbygge, vill man ha ett hus med riktig svensk standard vad gäller kvalitet och säkerhet så blir det inte billigare att bygga det här, tvärt om då man får importera allt. Det jag är ute efter är att göra det bästa av det jag kan tillgå.

UPC? Det får jag Googla:)

Solceller funderar jag skarpt på. Finns bra villkor på att sälja överskottet, så i princip blir elnätet mitt "batteri". Ladda på dagen och plocka ut på natten. Det tråkiga är att om jag ska solcellsanpassa taket så blir det skitfult:(. Får fundera mer på den lösningen
 
Så för att summera lite så är TT alternativet bäst för mig med en bra JFB?
Om jag förstått det rätt så är TT det jag har nu (hade, innan huset revs) med en egen jordning.
Så min nästa fråga blir -Om ni tittar på värdena på JFB, är dom ok (förutsatt att dom stämmer), eller ska jag sikta på en ny elcentral med ny JFB?

Den gamla har 4 10A säkringar men jag skulle önska ha 5 (gärna 6 så badrummen får en egen krets)
- Allt utomhus (jordat). Lampor, grindöppnare och yttre vägguttag
- Köket (jordat) och toaletter
- 4 sovrum
- Vardagsrum (då det kanske kommer en AC dit i framtiden)
- Mitt sovrum som har AC samt larmsystemet.

Tänker jag rätt här?
 
Bara jag som noterat att jordfelsbrytaren har varabel känslighet och direktknapp?
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Om jag förstår din jfb rätt så är den nog inte inkopplad :-\

Du har ju variabel och en direkt/jfb switch (den som sitter mellan det röda och det gröna fältet) den ser ut att va i direct mode, jag tror det betyder att strömmen går direkt och inte genom jfb, bryts strömmen om du trycker testknappen när den switchen står så? Om du rör swichen vad händer då?

Sen har du variabel felström, i Sverige så måste det sitta i nybygge en som bryter vid max 30mA så den du har klarar ju det kravet
 
tommib
Fotografen skrev:
Bara jag som noterat att jordfelsbrytaren har varabel känslighet och direktknapp?
Nejdå, jag såg också den och tyckte det var roligt.... Lite som en spik i säkringshuven fast inbyggt direkt från fabrik :)
Förhoppningsvis är den i normalläge då jag tolkar det som att lampan i övre högra hörnet ska lysa när den är i direct mode.....

Med den JFBn så hade jag nog importerat något från ett bättre/mer känt märke här när det gäller just elcentralen.
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Chuck Wow skrev:
T
UPC? Det får jag Googla:)
Vart nog en felskrivning och skulle varit UPS, alltså en burk som driver datorn från inbyggda batterier om strömmen skulle gå.

Vad gäller antalet säkringar så tycker jag du gott kan öka antalet, det lät inte kosta många kronor extra. En separat till ACn är nog helt klart att föredra.
Köket ska nu helt klart ha mer än en säkring för. minst 2-3 skulle jag säga. Förbered med rör om möjligt och skaffa en central som du kan utöka om behovet uppstår.
 
Fotografen skrev:
Bara jag som noterat att jordfelsbrytaren har varabel känslighet och direktknapp?
Det är vanligt på en del elverk.
T.o.m. en del av Svenska försvarets elverk brukar ha en sådan funktion, men då brukar det stå "jordfelsskydd/övervakning får ej kopplas ur i fredstid"....
 
  • Gilla
Chuck Wow och 2 till
  • Laddar…
Uninterruptible Power Cupply = UPC:sly:

Du har rätt, skulle vara UPS:D. Sedan gärna separata säkringar till riskokaren och stekhällen/pannan. Samt separat till kylen. Nu kommer den lokale elektrikern att sitta på kvällarna med kompisarna och efter några glas Lao Tho säga "-Farang Baaaa!!!"

Dels är du så slösaktig att du köper riktiga säkringar när stanniolpappaer fungerar lika bra, sedan skall du ha 10 stycken! När det gått så bra i alla år att ta en träskiva, spika två spikar för varje grupp och så förbinda dom med en lagom bred remsa stanniolpapper beroende på önskad säkring. Dessutom har den här metoden fördelen att även frun och barnen kan laga säkringen.
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
F
Solceller funderar jag skarpt på. Finns bra villkor på att sälja överskottet,

Har du kollat, själv lite inne på att skaffa. Man kanske till och med kan få 220V då.
Har aldrig mätt upp mer än 190V in i huset.

Folk i gemen har nog svårt att föreställa sig hur basic det är här.
Kabeldragning görs med förlängningssladd med hård kärna.
Inga doser inga rör ingenting. Sladdarna tvinnas ihop, med tång om man har tur https://bhstatic.se/smilies/biggrin.gif Köpte jfb med 8 snabbsäkringar. Första säkringen var 64A resten 32A
Min så kallade elektriker kunde inte ens koppla en trappkoppling.
Vägguttagen fungerar ett litet tag, sen är dom så slappa invändigt så att man får lirka för att
få kontakt
Några av mina vägguttag fungerar ibland ibland inte, glömde nog tången
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Hojte skrev:
Om jag förstår din jfb rätt så är den nog inte inkopplad :-\

Du har ju variabel och en direkt/jfb switch (den som sitter mellan det röda och det gröna fältet) den ser ut att va i direct mode, jag tror det betyder att strömmen går direkt och inte genom jfb, bryts strömmen om du trycker testknappen när den switchen står så? Om du rör swichen vad händer då?

Sen har du variabel felström, i Sverige så måste det sitta i nybygge en som bryter vid max 30mA så den du har klarar ju det kravet

Nu är skåpet nermonterat så kan inte kolla.
Bra att veta att det är 30mA som gäller, tack. Det är mycket sådana matnyttiga fakta jag behöver lära mig. Hemma tar man allt för givet.

Skåpet är iof inte många år gammalt men kanske skulle satsat på ett nytt, just bara för att det hänt så mycket inom elen här och nya produkter borde rimligtvis vara bättre.
 
Solceller är en bra deal här. Med jämna mellanrum så finns subventioner. Kravet är att man ska producera mer än man gör av med och stadsnätet fungerar i princip som ditt batteri. Skicka ut el på dagen och hämta hem den på natten.
Priset för 5kW är (hos den enda firman jag frågat) ca 500.000 Baht installerat och klart. Återbetalningstiden lär var på ca 8 år.
Funderar på en 10kW anläggning så kan man få lite förtjänst på det över tid. Elen lär juh inte bli billigare.
Nackdelen med detta system är att blir det elavbrott så har man ingen ström trots sol. En säkerhetsbrytare som stänger av systemet om den inte får inström. Det för att en elkille som ska reparera ngt där ute inte ska få ström i sig när dom stängt elen för reparation. Trist om jag skulle fortsätta att mata ut el i det läget:confused:
 
F
Jag betalade ganska jämt 100 000kr för en anläggning på 7,3 kW uppsatt och klar.
Köpte den i Tyskland och hade en svensk firma som satte upp den.

Så 500 000Bht låter inte sådär jättebilligt för 5kW

Borde gå att koppla så huset får först och sen till säkerhetsbrytaren gärna med ett par batterier
Var bara ett par dagar sen vi satt hela kvällen utan el
 
Fakathong skrev:
Jag betalade ganska jämt 100 000kr för en anläggning på 7,3 kW uppsatt och klar.
Köpte den i Tyskland och hade en svensk firma som satte upp den.

Så 500 000Bht låter inte sådär jättebilligt för 5kW

Borde gå att koppla så huset får först och sen till säkerhetsbrytaren gärna med ett par batterier
Var bara ett par dagar sen vi satt hela kvällen utan el
Du har rätt, det var absolut inte billigt men som jag poängterade att jag bara hört om pris hos ett bolag (första bästa). Tyckte själv att det var dyrt men det gav mig en referenspunkt. Klart billigast blir att beställa paneler från Kina eller Thailand direkt från tillverkare och montera ihop det "själv".
Klart att det går att koppla sig förbi säkerhetsbrytaren, men jag tänker de som jobbar på fältet. Man skulle kunna ha en förbikoppling så man kan bryta vid uppenbara tillfällen vid tex storm (då ingen är ute och mekar på ledningarna) men samtidigt så är det skit om man glömmer att slå av förbimatningen när stormen lagt sig och elkillarna är ute och jobbar. Nä, hellre utan ström än ha någons liv på samvetet.

Missförstå mig rätt;) jag förstår att du inte insinuerar till att gå förbi säkerhetsbrytaren men om jag blir utan ström så gör det mig ingenting. Vattnet i ledningarna kommer inte att frysa till is, maten lagas på gasol, kallt i rummen?, vatten från självfall via gravitationen. El är bara en produkt som bara ger extra behaglighet.

Ville mest förtydliga faran med att gå förbi säkerhetssystemet så ingen gör så
 
Strömbrytarna är skitiga av fingrar men kontakten är "skitig" av alla gnistor...
Eluttag 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte det värsta exemplet men ändå.

Problemet är att det finns 2 system. Det gamla med platta stift och våra tjocka runda stift. Många fördelningsdosor/förlängningskablar så kan båda alternativ petas in. Det som händer blir att det blir sladdrigt inne i dosan. Jag kommer att enbart köra med västerländska kontakter, och skulle någon produkt vara med platta stift så är det bara till att kapa bort eländet och anpassa det till runda stift. Inget multitrams här inte:)

Köpte kabel till en liten stackars vattenpump till akvariet. Undrar om 1,5 mm2 kabel duger till en 10A säkring?
Har för mig att det ska räcka men kan ha fel.
Elkabel 1,5mm2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte köra med denna kabel runt i huset utom där det ska vara jord typ köket (tre ledad).
 
Chuck Wow skrev:
Jag kommer att enbart köra med västerländska kontakter, och skulle någon produkt vara med platta stift så är det bara till att kapa bort eländet och anpassa det till runda stift
Inte så bara med exempelvis mobilladdare. ;) Nu finns det ju iofs adaptrar så även det går att lösa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.