Mitt tilltänkta elskåp, vad tycker ni om detta?
Elskåp nytt.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja det är variabel jfb där det högsta värdet är 30mA (och som det ser ut så är den röd) ner till 6mA.
0,04 sec är också en av de snabbare jag hittat (är det ok?)
Tror jag hittat mitt elskåp som verkar vettigt. Vänligen skrik om ngt verkar galet:)
 
Redigerat:
Det blir säkert bra. Längst till vänster sitter en säkring på 63 A, ska du ha så hög huvudsäkring? Den kanske inte tjänar som säkring utan endast huvudbrytare, ifall du har en servislåda/mätarskåp innan med mätarsäkringar?

Här får du också bara en JFB. Vill du ha flera JFBer behöver du en större central, eller en till likadan.
 
Bo.Siltberg skrev:
Det blir säkert bra. Längst till vänster sitter en säkring på 63 A, ska du ha så hög huvudsäkring? Den kanske inte tjänar som säkring utan endast huvudbrytare, ifall du har en servislåda/mätarskåp innan med mätarsäkringar?

Här får du också bara en JFB. Vill du ha flera JFBer behöver du en större central, eller en till likadan.
Längst till vänster är vad jag (som amatör) kallar för huvudbrytare. Visste inte att det fungerade som en säkring:surprised: men matningen in är mer än vad vi behöver. Skulle det överskridas så bryter säkringen vid stolpen med elmätaren.

Tänkte köra med 2 skåp, kök och utomhus för sig samt inomhus för sig i separata kretsar. Det borde göra att larm och kameror är mindre känsliga mot jordfel på kretsen som är kök/utomhus. (eller är det en overkill?)

Kommer att dra ny jord i mitt TT system då jag inte längre litar på anslutningen som är/var vid traktorns vänstra spade (eller vad det kallas)
IMG_9559.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilken mm2 ska jag ha på jordkabeln som ska kopplas till kopparspettet ner i jord?
 
Bo.Siltberg skrev:
Det blir säkert bra. Längst till vänster sitter en säkring på 63 A, ska du ha så hög huvudsäkring? Den kanske inte tjänar som säkring utan endast huvudbrytare, ifall du har en servislåda/mätarskåp innan med mätarsäkringar?

Här får du också bara en JFB. Vill du ha flera JFBer behöver du en större central, eller en till likadan.
Det finns ett elegant sätt att komma runt problemet med större central, det är att använda s.k. personskyddsautomater (kombinerad säkring och jordfelsbrytare), som denna: https://www.selga.se/personskyddsbrytare/garo/2163284/personsk-br-10a-kar-c-6ka-1m/product/2163284

På så sätt bryter jordfel bara bort den grupp som har fel, övriga påverkas inte, om man inte har en inkommande jordfelsbrytare med för hög känslighet.

En sak att tänka på med jordfelsbrytare är att de har en gräns för hur stora stötströmmar de kan mäta jordfel på, dvs. en kort spik på 50-100A startström kan få dem att lösa ut även om det inte finns något jordfel, vilket kan ske vid motorstarter och enkla men kraftiga nätaggregat. Det är troligen anledningen till direktknapparna på jordfelsbrytarna, så det kan vara ide att ha en grupp där jordfelsbrytaren går att sätta ur spel.
 
F
C:a ett år gamla används ganska regelbundet. Hela knappen har lossnat
 
Chuck Wow skrev:
Längst till vänster är vad jag (som amatör) kallar för huvudbrytare. Visste inte att det fungerade som en säkring:surprised: men matningen in är mer än vad vi behöver. Skulle det överskridas så bryter säkringen vid stolpen med elmätaren.
Man ser det dels på krumelurerna till höger, på att det står "C 63", och "IEC 60898" och framförallt på den stora texten "MAIN CIRCUIT BREAKER" på kapslingen :)

Chuck Wow skrev:
Tänkte köra med 2 skåp, kök och utomhus för sig samt inomhus för sig i separata kretsar. Det borde göra att larm och kameror är mindre känsliga mot jordfel på kretsen som är kök/utomhus. (eller är det en overkill?)
En bra ide tycker jag. PSA'er som Dan refererar till är ju trevliga också, men titta på priset innan du köper.

Chuck Wow skrev:
Vilken mm2 ska jag ha på jordkabeln som ska kopplas till kopparspettet ner i jord?
En jordtagsledare i mark ska ha arean 2.5-16-25 mm² koppar eller 10-16-50 mm² järn beroende på hur skyddad den är mot rost och fysisk skada. Ovan mark finns finns inga speciella krav men det kan väl vara bra att anamma kravet på skyddsutjämningsledare 6 mm² Cu.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
De båda delarna till vänster verkar vara sambyggda till en komponent i princip en 63 A PSA dvs en personskyddsautomat som nämndes tidigare. Generella beteckningen på en sån är RCBO som också är stämplat på den, alltså en tvåpolig 63 A säkring använd som huvudbrytare och en ställbar och bortkopplingsbar JFB-del typ AC som utlösare till samma brytare.

För egen del skulle jag inte obesett lita på just JFB-delen i denna kombination, kan vara ok men erfarenheten talar för att även mer namnkunniga tillverkare har problem med sån tillverkning. Finns skåpen med bara säkring/brytare skulle jag skaffat ett sånt och sen en eller flera tvåpoliga JFB här hemma och byggt in dem som önskat med ev sektionering osv i centralen, och då även valt typ A.

Att hålla vettig standard på installationen och apparater i egna anläggningen ska inte behöva vara så betungande och då faller problemen med ev utlösta JFB också undan, inte annorlunda där än i SE.
 
  • Gilla
Chuck Wow och 1 till
  • Laddar…
Detta är en kopia av ett inlägg från en annan tråd, i vilken det började diskuteras elinstallationsfrågor. Dessa frågor och inlägg är flyttade till den här tråden på trådstartarens begäran. /Moderator

Fönstermått, ja när dom kommer igång då går det undan.
Tänk på att när det gäller eternitplattorna på yttertaket så finns det asbestfria.
När det gäller jordfelsbrytare (där är jag verkligen ingen expert) tänker jag att iallafall i "vår" by där har man bara fas och nolla, alltså ingen skyddsjord.
Funkar då en jordfelsbrytare och hur, någon som vet ??
För vattenvärmaren (genomströmnings) har jag kört ner två stycken kopparstavar som är avsedda för ändamålet

Härligt att se dina bilder, känner igen allt det där med fiske och annat.
Svampodling verkar också intressant.
Vi har gummiträd som vi planterade för 8-9 år sedan.
Börjar ge inkomst i stället för utgifter.

Hoppas det är ok om jag lägger in ett par bilder, om inte säg till.
Min hustru byggde ett thaikök separat utanför huset förra året,funkar det med.
Nu har det torkat ett år, dags för utvändig målning :)

Ute%206.jpg

Här "möbleras" det.
Ute%208.jpg
 
Redigerat av moderator:
Fönstermått, ja när dom kommer igång då går det undan.
Tänk på att när det gäller eternitplattorna på yttertaket så finns det asbestfria.
När det gäller jordfelsbrytare (där är jag verkligen ingen expert) tänker jag att iallafall i "vår" by där har man bara fas och nolla, alltså ingen skyddsjord.
Funkar då en jordfelsbrytare och hur, någon som vet ??
För vattenvärmaren (genomströmnings) har jag kört ner två stycken kopparstavar som är avsedda för ändamålet

Härligt att se dina bilder, känner igen allt det där med fiske och annat.
Svampodling verkar också intressant.
Vi har gummiträd som vi planterade för 8-9 år sedan.
Börjar ge inkomst i stället för utgifter.

Hoppas det är ok om jag lägger in ett par bilder, om inte säg till.
Min hustru byggde ett thaikök separat utanför huset förra året,funkar det med.
Nu har det torkat ett år, dags för utvändig målning :)

Ute%206.jpg

Här "möbleras" det.
Ute%208.jpg
 
Ytterligare ett kopierat och i viss mån redigerat inlägg /Moderator


Ang jordfelsbrytare och jordkabel så finns det redan spett nerkörda i marken från elcentralen som har jordfelsbrytare (hittar inte bilden dock). Det fick jag reda på först idag när jag berättade för förmannen att jag ville ha jordspettet under ac'n (där är jorden altid fuktig av kondensvattnet), men då visade han mig att det redan fanns ett befintligt.
JFB hade jag med mig hemifrån då det inte fanns att få tag i för ett par år sedan. Men nu finns det att köpa här bland annat på Home (ocker) Pro samt Global House av olika tillverkare.

Jag får läsa igenom el-trådarna här på forumet, men en sak är för mig besynnerlig... Att hemma så kopplas jorden i elskåpen till nollan. Om det är så jäkla enkelt så borde man kunna göra det här också?
Jag har också kört med kopparstavar till jorden. 2m långa och antingen vid utloppet av ac'n eller tvättmaskinen. Marken måste vara fuktig så det fungerar.

Härliga köksbilder! Storleken är av att döma lika dan som vårt. Thaikök måste vara utomhus för det finns ingen fläkt i världen som kan ta upp syraångan från chilin när den steks:)

Men som jag förstår av kommentarerna så fungerar vattenvärmaren (som har en inbygd jfb) säkert utan att peta ner jordkabeln i marken? Verkar konstigt då mängder (nåja, många) med människor blir grillade av just dessa värmeapparater som inte blivit jordade.
 
  • Betongbilen igen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
P-A-N-A-S-O-N-I-C.
P-A-N-A-S-O-N-I-C.
P-A-N-A-S-O-N-I-C.
P-A-N-A-S-O-N-I-C.

Har sett många kontakter i Thailand och som jag skrev är precis allting som inte inkluderar Japan skit. Jag hade köpt en potta med täckplatta och stoppat in lösa uttag i stället. Vill du ha fler uttag så montera fler pottor Varför vill du ha brytare till uttagen?

Min erfarenhet är att köper du ett visst märke från Japan så blir inte kontakterna sladdriga utan de sitter bra. Finns säkert andra bra märken men jag kommer inte på några. Fundera på varför vissa märken kostar mer...:D.

Sedan hade jag kanske stoppat in några Svenska uttag bredvid de lokala men jag hade kört på lokal standard i huvudsak. Tvingas du sälja är det en fördel och du lär väl köpa de flesta småapparater lokalt.

Och dra jordat överallt när du nu ändå håller på, kabel och uttag kostar försumbart i sammanhanget. Och ojordade apparater passar ju i jordade uttag.

Om du skall ha lokalt jordtag är det kanske en bra idé att gräva ner en rejäl jordning (kopparplåt?) och efteråt be dom mäta att det blev bra jordning. Beror ju lite på jordens beskaffenhet och hur fuktig marken är.

Och som Bo skrev kanske löpa en större central från början, varför inte en två- eller treradig?

En sak jag undrar över - hur gör du med dragningen? Spårfräsning i betongen eller?
 
GK100 skrev:
De båda delarna till vänster verkar vara sambyggda till en komponent i princip en 63 A PSA dvs en personskyddsautomat som nämndes tidigare. Generella beteckningen på en sån är RCBO som också är stämplat på den, alltså en tvåpolig 63 A säkring använd som huvudbrytare och en ställbar och bortkopplingsbar JFB-del typ AC som utlösare till samma brytare.

För egen del skulle jag inte obesett lita på just JFB-delen i denna kombination, kan vara ok men erfarenheten talar för att även mer namnkunniga tillverkare har problem med sån tillverkning. Finns skåpen med bara säkring/brytare skulle jag skaffat ett sånt och sen en eller flera tvåpoliga JFB här hemma och byggt in dem som önskat med ev sektionering osv i centralen, och då även valt typ A.

Att hålla vettig standard på installationen och apparater i egna anläggningen ska inte behöva vara så betungande och då faller problemen med ev utlösta JFB också undan, inte annorlunda där än i SE.
Jag dras med dilemmat att inte kunna unna mig importerade prylar men har ekonomi nog att köpa bland det bättre som finns här.
Så om jag förstår dig rätt så är det ok om det inte finns bättre att välja mellan? Vi måste ställa det i relation till vanliga hushållet här (som jag vill naturligtvis överträffa men på rimlig nivå).
 
Anders_Nilsson skrev:
P-A-N-A-S-O-N-I-C.
P-A-N-A-S-O-N-I-C.
P-A-N-A-S-O-N-I-C.
P-A-N-A-S-O-N-I-C.

Har sett många kontakter i Thailand och som jag skrev är precis allting som inte inkluderar Japan skit. Jag hade köpt en potta med täckplatta och stoppat in lösa uttag i stället. Vill du ha fler uttag så montera fler pottor Varför vill du ha brytare till uttagen?

Min erfarenhet är att köper du ett visst märke från Japan så blir inte kontakterna sladdriga utan de sitter bra. Finns säkert andra bra märken men jag kommer inte på några. Fundera på varför vissa märken kostar mer...:D.

Sedan hade jag kanske stoppat in några Svenska uttag bredvid de lokala men jag hade kört på lokal standard i huvudsak. Tvingas du sälja är det en fördel och du lär väl köpa de flesta småapparater lokalt.

Och dra jordat överallt när du nu ändå håller på, kabel och uttag kostar försumbart i sammanhanget. Och ojordade apparater passar ju i jordade uttag.

Om du skall ha lokalt jordtag är det kanske en bra idé att gräva ner en rejäl jordning (kopparplåt?) och efteråt be dom mäta att det blev bra jordning. Beror ju lite på jordens beskaffenhet och hur fuktig marken är.

Och som Bo skrev kanske löpa en större central från början, varför inte en två- eller treradig?

En sak jag undrar över - hur gör du med dragningen? Spårfräsning i betongen eller?
Kap kap kap... Khun Anders, jag har förstått att Panasonic är grejen, ska kolla om det finns.
Tanken nu är att köra jordat överallt.
Jordspettet (2m kopparrör) bankas ner under AC'n så det blir altid fuktigt.
Större central? Nu driver du med mig igen... Först ska jag förklara varför det ska vara 2 st och sedan varför så stora. Nä det går inte.
 
Chuck Wow skrev:
Jag dras med dilemmat att inte kunna unna mig importerade prylar men har ekonomi nog att köpa bland det bättre som finns här.
Så om jag förstår dig rätt så är det ok om det inte finns bättre att välja mellan? Vi måste ställa det i relation till vanliga hushållet här (som jag vill naturligtvis överträffa men på rimlig nivå).
Själv skulle jag skaffat en tvåpolig JFB typ A från tex SE och av ett välkänt bra fabrikat, det och lite omsorg kring egna jordtaget för TT så skulle eldelen kännas helt ok. Det är verkligen inte stora kostnader kring detta och värdet av det stort om olyckan är framme.

Nidbilden av elsystem och faror i dessa länder kommer sig oftast av taffligt, halvhjärtat arbete och saknat, undermåligt material där kommer det som varit uppe i tråden med riktig TT och bra JFB in som ett perfekt grundläggande skydd. Är man inte fullfjädrad animist styr man upp oddsen i egen favör oerhört med de enkla åtgärderna.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
GK100 skrev:
Själv skulle jag skaffat en tvåpolig JFB typ A från tex SE och av ett välkänt bra fabrikat, det och lite omsorg kring egna jordtaget för TT så skulle eldelen kännas helt ok. Det är verkligen inte stora kostnader kring detta och värdet av det stort om olyckan är framme.

Nidbilden av elsystem och faror i dessa länder kommer sig oftast av taffligt, halvhjärtat arbete och saknat, undermåligt material där kommer det som varit uppe i tråden med riktig TT och bra JFB in som ett perfekt grundläggande skydd. Är man inte fullfjädrad animist styr man upp oddsen i egen favör oerhört med de enkla åtgärderna.
Jag tackar för info men känns att jag måste göra min hemläxa ang tvåpolig JFB då jag inte riktigt vet vad det är.
Naiv som man är så trodde jag att ett bra elskåp med JFB, koppla in ingående ström, ha ett bra jordspett, dimensionerade kablar till vettiga uttag skulle räcka:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.