21 476 läst · 118 svar
21k läst
118 svar
Nyinstallation av el i Thailand
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 087 inlägg
Vem är det som dimensionerar din bostad då? ELisen som ville ha 2.5 mm²?
Det finns ett skäl till att gå upp till 2.5 mm² för uttagen och det är spänningsfallet. Men då ska ledningarna vara långa, typ 40 meter, för att spänningsfallet ska bli betydande vid 10 A. Tvivlar dock på att det var detta din elis tänkte på..
En huvudledning lägger man normalt utanför JFBn i matande central. Här brukar vi dessutom rekommendera att man lägger den helt parallellt med matande central, utan säkringar. Ledningen måste då vara dimensionerad för den huvudsäkring du har. Men du hade enfas, eller hur var det? 20 A enfas räcker inte långt i ett kök med elektrisk spis.
Det finns ett skäl till att gå upp till 2.5 mm² för uttagen och det är spänningsfallet. Men då ska ledningarna vara långa, typ 40 meter, för att spänningsfallet ska bli betydande vid 10 A. Tvivlar dock på att det var detta din elis tänkte på..
En huvudledning lägger man normalt utanför JFBn i matande central. Här brukar vi dessutom rekommendera att man lägger den helt parallellt med matande central, utan säkringar. Ledningen måste då vara dimensionerad för den huvudsäkring du har. Men du hade enfas, eller hur var det? 20 A enfas räcker inte långt i ett kök med elektrisk spis.
Han var orolig att jag skulle koppla AC på samma säkring och att kablarna inte skulle klara av det. Några 40m kommer jag inte upp till, 20 (nä inte ens det) från central till uttaget längst bort.
Så du tänker dig att splitta den matande kabeln så den går parallellt till centralerna? Ingen dum ide och enkel att genomföra men då måste jag ha ett separata jordspett till centralerna.
Jo, enfas är det. I köket kommer finnas 2 kyl/frys, en induktionsplatta (på min sida av köket) och en micro. Resten går på gas. "Farsan" lagar maten utomhus med ved. Belysning och iofs en sån där VVB när man duschar kommer att vara kopplad på den centralen. Så det borde funka med 20A tycker jag men å andra sidan kör jag med parallellkoppling så är det mist 32A som kommer in.
Så du tänker dig att splitta den matande kabeln så den går parallellt till centralerna? Ingen dum ide och enkel att genomföra men då måste jag ha ett separata jordspett till centralerna.
Jo, enfas är det. I köket kommer finnas 2 kyl/frys, en induktionsplatta (på min sida av köket) och en micro. Resten går på gas. "Farsan" lagar maten utomhus med ved. Belysning och iofs en sån där VVB när man duschar kommer att vara kopplad på den centralen. Så det borde funka med 20A tycker jag men å andra sidan kör jag med parallellkoppling så är det mist 32A som kommer in.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 087 inlägg
Varför behövs separata jordspett? Har du ingen skyddsledare i kabeln?
När jag hör detta så undrar jag om inte elektrikern förbereder för att köra 20A på gruppen, vis av erfarenheten räknar han kanske med att få komma dit och uppgradera inom en snar framtid, när du kopplat 3 AC på samma grupp...Chuck Wow skrev:Vad jag blev lite oense om med honom var kabelarean. Det är 10A säkringar vi pratar om nu. Han tyckte att de inköpta kablarna på 1,5 mm2 räcker till takbelysningen, men till vägguttagen ville han ha 2,5 mm2:x.
10A är 10A och om det är godkänt med 1,5 mm2 så borde det rimligtvis klara sig.
-Men du ska juh koppla massa AC, då måste du ha en 2,5 mm2 kabel.
I min värld (och ni måste rätta mig här om jag har fel) så OM jag skulle få för mig att koppla 3 AC med vägguttagen under samma 10A säkring så lär den utlösa oavsett tjocklek på kabeln.
Jag skulle nog säga att om det är någon risk för att gruppen blir överbelastad så dra flera 10A istället för att säkra upp, för när du går över 10-16A på stickpropparna (beroende på kvalité) så börjar du få en klar brandrisk, det kan bli rätt mycket värme innan säkringen går om det är 20A. Redan 16A i Schuko som är tillåtet i Sverige numera är lite riskabelt med gamla grejor. Hellre en eller flera grupper för mycket än en för lite.
Helt rätt, jag har 10st 10A säkringar i skåpet (Då är inte köket och bortre badrum med) så det blir många grupper. Hellre det än gå upp till 16-20A. Funderade att gå ner till 6A på takbelysning och fläktar men det vore nog lite överdrivetdan_norstedt skrev:När jag hör detta så undrar jag om inte elektrikern förbereder för att köra 20A på gruppen, vis av erfarenheten räknar han kanske med att få komma dit och uppgradera inom en snar framtid, när du kopplat 3 AC på samma grupp...
Jag skulle nog säga att om det är någon risk för att gruppen blir överbelastad så dra flera 10A istället för att säkra upp, för när du går över 10-16A på stickpropparna (beroende på kvalité) så börjar du få en klar brandrisk, det kan bli rätt mycket värme innan säkringen går om det är 20A. Redan 16A i Schuko som är tillåtet i Sverige numera är lite riskabelt med gamla grejor. Hellre en eller flera grupper för mycket än en för lite.
Heh, 3 AC på 10A
Redigerat:
I Sverige hoppar man oftast över 4mm2 och går direkt på 6mm2. Den praktiska anledningen till detta är just förimpendansen, dvs. hur mycket förluster det är på väg in till huset, eller snarare för att man vill slippa räkna på det.Chuck Wow skrev:
Med låga strömstyrkor i grupperna så behöver man oftast inte bekymra sig för att säkringen inte ska gå vid kortslutning, men när man kommer upp i strömstyrkor på en grupp som närmar sig inmatad ström så måste man säkerställa att det inte tar för lång tid för säkringen att gå vid kortslutning, detta för att kortslutningsströmmen blir för låg beroende på för mycket förluster i kablarna.
Väljer man samma kabelarea som inkommande (normalt 6mm2 vid 25A) så har redan (eller åtminstone ska redan) elleverantören sett till att man har sådan marginal att man klarar att på rimligt sätt dra sådana kablar vidare till slutförbrukaren med uppfyllda utlösningsvillkor, eftersom det annars rimligen kan betraktas som ett fel i distributionsnätet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 087 inlägg
Ok, men det hindrar dig inte från att använda en kabel med skyddsledare mellan centralerna. Det är bra om jordtaget kan anslutas på ett ställe i huset. Gärna flera jordtag, men sammankopplade och anslutna med en jordtagsledare till huset.
Grejen med att koppla kabeln till köket parallellt och direkt under huvudsäkringarna är att du slipper säkringar i huvudcentralen som kan lösa och ge dålig selektivitet. Du kommer du kanske ha en 20 A säkring både i matande central och i kökets central? Även med 20/16 A riskerar det bli lite lotteri om säkringen i köket eller i matande central löser.
Nackdelen är att du behöver kanske en onödigt grov kabel om den ska palla för 32 A huvudsäkring, typ 10 mm².
Det spelar inte så jättestor roll.
Grejen med att koppla kabeln till köket parallellt och direkt under huvudsäkringarna är att du slipper säkringar i huvudcentralen som kan lösa och ge dålig selektivitet. Du kommer du kanske ha en 20 A säkring både i matande central och i kökets central? Även med 20/16 A riskerar det bli lite lotteri om säkringen i köket eller i matande central löser.
Nackdelen är att du behöver kanske en onödigt grov kabel om den ska palla för 32 A huvudsäkring, typ 10 mm².
Det spelar inte så jättestor roll.
Det slog mig att jag kommer inte att renovera köksdelen förrän nästa vinter så jag låter det vara för nu. kopplar in kabeln som fanns tidigare på en egen 10A's grupp så får det vara så sålänge. Det enda som drar el i den delen av "gamla huset" är bara lite belysning, en micra, en kyl/frys, en fläkt och en VVB till duschen som sällan används.Inte för att vi duschar sällan, utan för att kallvattnet sällan är kallt
4 jordade dubbeluttag bakom stereobänken (mediabänk kanske det kallas idag) borde räcka för att koppla in TV, DVD, ljud och annat som hör till. Allt för att slippa fördelningsdosor. Uppe på bild ser ni röret sticka upp.
Det kommer att vara dosor i dessa hål av ngt magnetiskt material, förvisso plaströr med en plastmuff som går in i dessa så det inte kan skava. Var lite orolig för att det var av metall men så läste jag i en annan tråd att det är tydligen vanligt hemma också, där man skulle koppla jordkabeln sist så inte JFB slår av om man nuddar nollan till chassit.
Mycket intressant läsning om hur en JFB kan slå ifrån trots att gruppen är strömlös och att nollan kan bli strömförande. För den som är intresserad finns denna tråd här https://www.byggahus.se/forum/el/269168-koppla-elmatare.html.
För er som är nya i tråden så vill jag säga att jag pillar inte med elen själv, utan det görs av förmannen på bygget. Förvisso med högre kompetens inom el än jag tidigare stött på men fortfarande långt ifrån er yrkeskunniga inom området. Så tipsen jag får av er är inte så att jag själv ska pilla med det, utan med er kunskap och bidragande göra så jag kan övervaka och påpeka för att på så sätt komma så nära ett eldsäkert hem enligt svensk standard som jag litar på.
Jag vill tacka alla som varit med och hjälpt till med sina kunskaper och undrar lite hur jag kan visa min uppskattning på detta. Jag är medveten om att information och kunskap kostar pengar.
Snart kommer kablar att kopplas och och då hoppas jag ni är med mig igen. Vill inte ha det som i gamla "stugan" att när jag släckte taklampan (som var ett lysrör) så såg man på natten hur den skimrade hela tiden. Bevisligen gick det fortfarande ström i den, och nej, det huset hade ingen JFB men jag undrar hur det kan vara så? Kan det vara att strömbrytaren bröt nollan istället för fasen och att lampans chassi fick ström genom väggen av ngt annat som var felkopplat så det fanns fas i väggarna? Lite nyfiken är jag, och vill naturligtvis inte att det ska vara så här.
Klara direktiv har gets att ingen får göra ngt ang el om jag inte är på plats
4 jordade dubbeluttag bakom stereobänken (mediabänk kanske det kallas idag) borde räcka för att koppla in TV, DVD, ljud och annat som hör till. Allt för att slippa fördelningsdosor. Uppe på bild ser ni röret sticka upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer att vara dosor i dessa hål av ngt magnetiskt material, förvisso plaströr med en plastmuff som går in i dessa så det inte kan skava. Var lite orolig för att det var av metall men så läste jag i en annan tråd att det är tydligen vanligt hemma också, där man skulle koppla jordkabeln sist så inte JFB slår av om man nuddar nollan till chassit.
Mycket intressant läsning om hur en JFB kan slå ifrån trots att gruppen är strömlös och att nollan kan bli strömförande. För den som är intresserad finns denna tråd här https://www.byggahus.se/forum/el/269168-koppla-elmatare.html.
För er som är nya i tråden så vill jag säga att jag pillar inte med elen själv, utan det görs av förmannen på bygget. Förvisso med högre kompetens inom el än jag tidigare stött på men fortfarande långt ifrån er yrkeskunniga inom området. Så tipsen jag får av er är inte så att jag själv ska pilla med det, utan med er kunskap och bidragande göra så jag kan övervaka och påpeka för att på så sätt komma så nära ett eldsäkert hem enligt svensk standard som jag litar på.
Jag vill tacka alla som varit med och hjälpt till med sina kunskaper och undrar lite hur jag kan visa min uppskattning på detta. Jag är medveten om att information och kunskap kostar pengar.
Snart kommer kablar att kopplas och och då hoppas jag ni är med mig igen. Vill inte ha det som i gamla "stugan" att när jag släckte taklampan (som var ett lysrör) så såg man på natten hur den skimrade hela tiden. Bevisligen gick det fortfarande ström i den, och nej, det huset hade ingen JFB men jag undrar hur det kan vara så? Kan det vara att strömbrytaren bröt nollan istället för fasen och att lampans chassi fick ström genom väggen av ngt annat som var felkopplat så det fanns fas i väggarna? Lite nyfiken är jag, och vill naturligtvis inte att det ska vara så här.
Klara direktiv har gets att ingen får göra ngt ang el om jag inte är på plats
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 087 inlägg
Glimmande lysrör, lågenergilampor och LED orsakas vanligen av kapacitiv koppling mellan en fasledare och tändtråd som ligger intill varandra i samma kabel eller rör. Jag har hört talas om lysrör med en aluminiumtejp längs med röret som man lägger spänning (enbart spänning, ingen sluten krets som ger en ström) på för att kunna tända röret i stark kyla.
https://www.byggahus.se/forum/el/26...ng-fortfarande-lite-strom-kvar-i-uttaget.html
https://www.byggahus.se/forum/el/26...ng-fortfarande-lite-strom-kvar-i-uttaget.html
Produkter som diskuteras: "aluminiumtejp"
Aluminiumtejp
Aluminiumtejp är en robust och flexibel lösning för olika projekt. Den är idealisk för att fästa, reparera och försegla metallytor och värmekänslig elektronik. Den är också vädertålig, vilket gör den lämplig för både inomhus- och
Läs mer
Stark kyla faller bort härBo.Siltberg skrev:Glimmande lysrör, lågenergilampor och LED orsakas vanligen av kapacitiv koppling mellan en fasledare och tändtråd som ligger intill varandra i samma kabel eller rör. Jag har hört talas om lysrör med en aluminiumtejp längs med röret som man lägger spänning (enbart spänning, ingen sluten krets som ger en ström) på för att kunna tända röret i stark kyla.
[länk]
Men om jag lyfter fram ett tidigare problem som jag hade när jag bodde i ett hus på landet hemma. Köpte en värmeväxlare, installerad av säljarens "gubbar". När jag råkade ta på utomhusdelen så kittlade (nja, lite till) det lite i fingrarna. Jag tog en voltmeter och hade ena kabeln(polen) på chassit och den andra i handen. Det pendlade mellan 10 o 20V (nästan inget när jag hade foppatoflorna på mig). Det var förvisso innan vi bytande ut spisen för när man satte på en platta så tändes lampan i hallen:x. Säkringen gick vid vissa kombinationer av plattor som sattes på.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 087 inlägg
Det är ett typiskt symptom på kapacitiv koppling, eller spökspänning som man kan mäta med en vanligt multimeter och som genererar några tiotals trådar per år här på forumet, där alla är lika förvånade. Om du mäter med en riktigt spänningsprovare (som har en ganska låg impedans) så kommer du inte att mäta någon spänning. Du kommer inte heller att få en glödlampa att lysa, ens svagt.
Produkter som diskuteras: "spänningsmätare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Nyinstallation av badrumsfläkt. Behövs strömbrytare eller ska det vara permanentkopplad el?
Ventilation -
Nyinstallation solceller 2024 - pris per kW
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Nyinstallation el, smart?
El -
Ingen cirkulation i nyinstallation av vattenburna element ?
Värme allmänt -
Färgstandard på elkablar nyinstallation villa
El