Jag har skruvat ut en porslinsäkring ur elcentralen till ett 230v uttag men har fortfarande lite ström kvar i uttaget?
Inte mycket men jag tycker det är lite märkligt? Kallas det för krypström?

20150727_205029_zpsccgfh0cw.jpg
 
Det där är en spänning, inte en ström...
 
så sant, spänning...sorry,. är det normalt?
 
Utan att ha provat själv så kan jag tänka mig att du får den där spänningen även om du bryter huvudströmmen.
Du har kanske 20-30 meter ledare med en eller flera fria ändar. Det du mäter upp där kan lika gärna vara din lokala radiomast, eller grannens gamla tjocktv. Dina kablar fungerar som en antenn, precis likadant som till din tv eller radio. Enda skillnaden är att din "antenn" är ganska värdelöst utformad och att din multimeter är dålig på att fånga upp P3 ;)

Jag klurar på om en dåligt balanserad 3fas-last skulle kunna ge motsvarande fenomen (men större), men jag får inte riktigt ihop tankebanorna kring det.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Då förstår jag lite mer, så sinuskurvorna kanske inte har rätt förskjutning?
 
Du har antagligen en inducerad spänning i ledarna till uttaget. Det kan uppstå om ledarna löper parallellt med andra ledare som är spänningssatta (proppen iskruvad). Inget farligt och helt normalt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
OM vi antar att detta handlar om inducerad spänning som övriga är inne på, och som är det troligaste.

Då kommer den att försvinna helt om du kopplar in någon belastning, ex. en lampa på uttaget. Den inducerade spänningen kan bara driva några enstaka mikroampere.

En alternativ förklaring till "kvarvarande" spänning kan vara om din säkring ingår i en trefasgrupp, i så fall kan din brutna grupp matas bakvägen genom någon apparat som är inkopplad mellan faserna (alltså till en annan säkring i trefasgruppen). Det ger oftast mycket högre spänning, men är farligt om man tror att uttaget är spänningslöst pga. den brutna säkringen. Bakmatning kan driva höga strömmar och är därför potentiellt farligt.
 
Vad visar det när du mäter spänningen i uttaget?
 
Mikael_L
Det är helt normalt och ofarligt.

När man mäter på strömlösa eltretsar av detta slag med så högohmiga ingångar som en multimeter har så "ser" man lite induktivt och/eller kapacitivt kopplade spänningar.
Sätt t.ex. ett motstånd på 1 kohm mellan mätspetsarna samtidigt så sjunker spänningen med minst 10ggr, dvs det finns ingen förmåga att driva någon ström.
 
Det är kapacitiv koppling mot andra ledningar, inte induktiv.

Protte
 
Mikael_L
Nja, det blir ett magnetfält runt strömförande ledare och sen blir det magnetisk induktion i andra ledare som ligger i magnetfältet. Så åtminstone jag hävdar att det kan vara både kapacitivt och induktivt. :)
 
Tack för alla svar, nu har jag massor med nya roliga ord att slå upp i ordboken och lära mig. Tack alla!
Kapacitiv, då tänker jag på kapacitans är det något liknande?
 
Helt rätt, trådarna kan du tänka dig som en liten kondensator den leder lite växelström och det är den du mäter. Nu är det både rätt och fel att säga ström här kanske bättre att använda spänning eftersom det är vad du mätte.
 
Mikael_L skrev:
Nja, det blir ett magnetfält runt strömförande ledare och sen blir det magnetisk induktion i andra ledare som ligger i magnetfältet. Så åtminstone jag hävdar att det kan vara både kapacitivt och induktivt. :)
Hur är det med storleksordningen på de två källornas bidrag i ett normalt hemmafall med 10 A och något tiotal meter kabel eller FK i rör?
 
Mikael_L
Det är väl bara att räkna på det ...
Förstår inte frågan/problemet.
Eller är du bara lite lat och vill slippa räkna ... :p ;)
induktiv.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kapacitiv.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
torbeno och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.