Ditt skåp och säkringarna ser bra ut det enda jag tänker mig annorlunda är JFB-delen alltså bara byta den mot en som är erkänt tillförlitlig. Inget märkvärdigt med det bara skaffa en motsvarande tex här hemma och inte på något byggvaruhus, Jula, Btema e.dyl.
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Tvåpolig JFB är alltså det samma som en enfasig JFB. Hemma i Sverige har man oftast 3-fasmatning till hus och då blir JFB 4-polig (3 faser plus nolla) men du har ju bara enfas matning till ditt hus. Borde finnas att köpa lokalt tycker jag av bra fabrikat.

Sedan är jag osäker på om Panasonic heter National när de gäller elmateriel, båda varmärkena används ju av Matsushita (som numera bytt namn till Panasonic). Även andra kvalitetsfabrikat går givetvis bra men inga fabrikat som har konstiga namn tack.

Du har rätt i det du skriver att bra grejor räcker långt, vi försöker bara komma med detaljförbättringar.

Jag hade missat att du skall ha två centraler, då räcker nog storleken till.
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
GK100 skrev:
Ditt skåp och säkringarna ser bra ut det enda jag tänker mig annorlunda är JFB-delen alltså bara byta den mot en som är erkänt tillförlitlig. Inget märkvärdigt med det bara skaffa en motsvarande tex här hemma och inte på något byggvaruhus, Jula, Btema e.dyl.
Jag håller med, just jordfelsbrytaren vill du ha bästa möjliga kvalite på för att vara säker på att den fungerar så bra som möjligt, eftersom det vanligaste felfallet är att den inte löser ut för att kontakterna svetsat/kärvat ihop, och problemet är alldeles för vanligt. Se vidare här: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article269242.ece
 
Redigerat:
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Chuck Wow skrev:
Jag tackar för info men känns att jag måste göra min hemläxa ang tvåpolig JFB då jag inte riktigt vet vad det är.
Som andra sagt, enfas och 2-polig är samma. Det finns bara två grundvarianter, två ledare som kopplas igenom (4 plintar) eller fyra ledare som kopplas igenom (8 plintar). Utöver detta kan det finnas extraanslutningar för övervakning, men de är säkert inte aktuella i ditt fall.

Det enda man ska ha i bakhuvudet är att du måste ha både huvudledare och returledare från det som jordfelsbrytaren övervakar tillsammans, så om du vill kunna dit separata jordfelsbrytare för olika grupper så måste neutral dras separat för de grupperna, dvs elektrikern måste hålla isär neutral till de olika grupperna och inte låna den mellan olika grupper.

Det är vanligt att man drar kylskåp/frys separat till egen grupp i centralen för att undvika att någon kortslutning eller jordfel i en apparat på något annat ställe slår ut dem.

Här finns föresten en kortfattad artikel om olika varianter av säkringar och jordfelsbrytare: http://www.mynewsdesk.com/se/eaton/news/att-vaelja-raett-kretsskydd-foer-elinstallationen-84402
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Läste en mycket intressant tråd https://www.byggahus.se/forum/el/268083-varfor-far-man-inte-spackla-kablar.html ang rör eller ej för kablar. Ville inte gå OT där så jag ställer mina funderingar här istället.

Eftersom kablarna här inte är mjuka och följsamma här (inga trådar, utan en tjock koppartråd) så skulle jag kunna slippa att använda rör och bara baka in kablarna i putsen? Jag tänker så här: Det blir näst intill omöjligt att byta kabel då den är så styv, borra i väggarna görs sällan (och skulle man tvunget göra det så behöver man inte göra det ovanför en eldosa), värme är det väl inte mycket tal om, jo kanske AC'n men mobilladdare eller en bordslampa som kopplas till uttaget gör inga kablar varma.
Finns bara ett ställe där det kan dra en del ström, det är vardagsrummet där TV, DVD och stereo är inkopplat. Heh, stereon kommer att hålla den större kalibern så grannens tuppar får hjärtinfarkt:cool:

Kablarna som går ovan tak hade jag tänkt att gå i rör för att eliminera åverkan av skadedjur.

Tänker jag rätt nu?
 
Rätt är väl om du tar reda på vilka regler som gäller där och sedan utgår från dom, en massa "hittepå" regler brukar aldrig bli bra.
 
Fakathong skrev:
C:a ett år gamla används ganska regelbundet. Hela knappen har lossnat
Har gjort ett "Ikea test" på knapparna under en längre tid. Så många ggr jag har tryckt av/på kommer vi aldrig att göra under min livstid. Knapparna håller än;) Kanske bara otur, eller min dosa lyckligt lottad?
 
elmont skrev:
Rätt är väl om du tar reda på vilka regler som gäller där och sedan utgår från dom, en massa "hittepå" regler brukar aldrig bli bra.
Regler? Om jag ska följa reglerna här så "slipper" jag jordfelsbrytare och annat onödigt "trams". Är ute efter ett rimlig alternativ där vi i Sverige kommit längre vad gäller säkerhet men utan att det ska vara överdrivet.
 
Då tycker jag att du ska följa "våra" regler och använda rör/slang, dosor och tråd. !,5 mm" om du ska ha 10 A säkring 2,5 mm om du ska säkra 16 A och 4 mm2 för 20 A. Att man har EK i (upp till 2,5 mm2) stället för FK spelar ingen roll bägge typerna går utmärkt att dra in i rör/slang och är inga problem att senare dra ur om man så skulle önska.
Tycker du att det blir för "jobbigt/dyrt" så gör som du själv tycker och ta fullt ansvar för det du gjort.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Du har rätt i det du skriver, jag försöker hitta en balansgång där det kan bli en vettig lösning utan att vara tvungen att rätta mig efter regler om du förstår vad jag menar. Allt jag gör här kommer ändå över lokal standard/krav.

Det som kom fram i tråden jag refererade till var att det verkar ganska onödigt med rör. Att sätta ett spik eller borra i kabeln lär inte hända (uttag i väggen=kabel rakt ovanför), överhettning tveksamt samt möjligheten att byta kabel är tveksam (hur ofta byter man en sådan?)
Missförstå mig rätt, försöker bara bolla lite tankar med vad skillnaden är med en utanpåliggande kabel. Vill ha den inmurad utan att behöva lägga en massa extra puts.

Självklarheter att ha rätt kabel till respektive säkring är inget jag ifrågasätter. 1,5mm2 är den jag kommer att använda mig av och funderar på att köra med 6A säkringar till de flesta utrymmena (det används inte så mycket ström) som en extra säkerhet mot bla överhettning. Det enda som kommer att ta ström kontinuerligt (ca 4-5A) är AC'n som kommer ha en egen krets.
 
Det finns troligen någon orsak till att du med svårighet skulle få en svensk elektriker att dra kabel i puts och att det finns, i alla fall en liten tanke bakom hur vi gör här hos oss. Vill du inte löpa linan fullt ut tycker jag att du även ska sätta ribban. Att tex bila in rör i murade väggar är inte ett stort jobb, gör man det i samband med murningen är det i princip inget merjobb, man knackar bara bort lite av murstenen innan man lägger dit den. Det har man gjort i många många tusentals hus både här hos oss och i övriga världen.
Det enda som behövs är att man på förhand sätter sig ner och planerar hela jobbet och det bör man göra oavsett metod. Gör man inte det är det bara att skjuta ev problem framför sig och det kan bli svårt att lösa saker som man i ett tidigt skede knappast skulle se som ett problem.
 
Jag skulle rekommendera att du väljer det installationssätt som är brukligt i Thailand, om det inte anses helt uppåt väggarna. Du kommer ju inte att äga huset för evigt och då är det bra om nya ägare kan gissa sig till hur det är utfört. Som du märker finns en viss aversion mot inputsade kablar i Sverige. Troligen kommer lokala elektriker att himla lika mycket med ögonen åt de exotiska förläggningssätt som används i Sverige :). Man behöver inte gå långt utanför Sverige för att hitta kablar direkt i vägg.

Dimensionering är av praxis lika, det spelar ingen roll.
 
#32 i denna tråd finns en bild på vad som är brukligt här, så vill jag inte ha det. Så dom borde begripa att om det finns en kotakt/strömbrytare så finns kabeln ovanför rakt upp även om kablarna inte syns?
Det kommer att finnas ett kopplingsschema som nästa ägare kan ta del av, så där är jag inte orolig.
Jag uppskattar verkligen att ni sätter griller i huvudet på mig:) men någonstans måste jag dra en gräns på vad som är "overkill" i förhållanden här.
Vill naturligtvis inte att en kabel smälter av överbelastning, men att ngn sätter ett spik eller borrar bryr jag mig inte om. Vill också ha JFB korrekt. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Vi får se vart det slutar, byggkillen har sagt att han kommer att lägga rör men jag är tveksam till hur han ska lyckas, därav en backupp plan baserad på länken i fråga.

Nu dax för Julfest :beer:

God Jul till er alla! Önskar er allt gott!
 
Vad är det för fel på utanpåliggande :) Det går att göra snyggt, med bra materiel. Det är en vanlig förläggningsmetod i Sverige!

Vill du ha infällt så visst tycker jag FK i rör är bäst.

Du behöver inte bekymra dig om belastningen om du följer de tumregler vi har om 10 A & 1.5 mm² etc, oberoende av om det är utanpåliggande kabel, inputsad kabel eller FK i rör.
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Idag fick jag höra en vettig sak.
Har observerat att i vissa hem ligger kontakterna inte nere vid golvet utan längre upp. Har inte lagt ngn större energi att ta reda på varför, då man ser konstigare saker här;). Anledningen är ganska logisk visade det sig. 1m upp så inte småbarn kan peta in sina små fingrar i kontakterna. Det är inte några barnsäkra kontakter som finns här direkt.
Så nu blir det att planera om uttagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.