Hej alla!

Då får väl jag också dela med mig av mitt lilla projekt. Hoppas det kan bli till nytta/inspiration för ngn samt hoppas jag på inkommande tipps och råd, då jag inte är en "byggare" samt att normerna är "lite" annorlunda i denna delen av världen. Nästa år när det blir dax för elen så ser jag fram emot några värdefulla tipps ang den:cool:. Svarar mer än gärna på frågor (även aningen OT om det bakas in temat).

För att plocka bort fördomar om mig (eftersom jag befinner mig där jag är;) ) vill jag nämna att jag tillhör inte det gänget av personer som man läser om eller hört talas om. Det finns faktist en klick människor som vill leva sitt liv med hedern i behåll. Det tar några år (i rätt sällskap) att lära sig och förstå de sociala koderna här, men det var bara en liten parantes, nu ska vi bygga!:beer:

Har ingen riktigt bra bild på det gamla huset som vi rev. och hade dessutom inte i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig att jag skulle hamna här:D. Men detta hittade jag.
Riktigt synd att behöva riva detta fina hus, men det var termitätet i bärande balkar bland annat:(

Trähuset 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivningen som var lite smärtsam
Trähuset nermontering 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fler bilder under rivningen
Trähuset nermontering 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går snabbt med dessa vidriga termiter...

Trähuset termiter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett år till så hade det brakat ihop...

Nytt forum, nytt handhavande... Bilden på cementbilen (har ingen aning vart den hamnar och hur man tar bort den) var en bild från idag. Återkommer till det i nästa inlägg
 
  • IMG_9274.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maxmsm och 13 till
  • Laddar…
Det här ska bli roligt att följa! (y)
 
  • Gilla
Matstj och 1 till
  • Laddar…
Kul tråd! Förväntan stiger:)
 
Ska bli spännande, roligt "användarnamn" du valde. Hoppas du är så oskyldig som du vill verka :cool:
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Intressant, hur stort hus är det tänkt att bli?
 
Jonatan79 skrev:
Ska bli spännande, roligt "användarnamn" du valde. Hoppas du är så oskyldig som du vill verka :cool:
Vad är det med användarnamnet?
 
Chuck Wow skrev:
För att plocka bort fördomar om mig (eftersom jag befinner mig där jag är;) ) vill jag nämna att jag tillhör inte det gänget av personer som man läser om eller hört talas om.
Daesh?
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Kul, vart bygger ni? Morsan jobbar mycket med Bangkok via hennes bolag, så man har ju varit mycket i Thailand. Älskar landet, speciellt norra Thailand
 
Av TS användarinformation så gissar jag på att bygget är i Kalasin, dvs i nordöstra Thailand.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Ah, missade det, smart :D
 
Wow, vilken respons! Nu känner jag pressen på mig hahaha.

Mitt användarnamn är som ni förstått inte mitt riktiga namn. @jonatan 79 hellre leka själv men vad man har än att köpa leksaker, så förstår vi nog varandra;)
@nemlan, sorry men den hängde jag inte med på?
@b8q Det är tänkt 5 sovrum varav "mitt" kommer ha ett eget badrum. Varför så stort? Njae det blir inte så enormt faktist. 2 barn som ska få var sitt rum, ett gästrum, vårt sovrum och föräldrarnas sovrum som kommer att vara på bottenplan samt vardagsrum. Kök och övriga badrum finns i där taket finns kvar i bakgrunden. Men det ska fixas först nästa år
@Anders Kalasin provinsen i NÖ. Allt snack om att det ska vara så fattigt här stämmer verkligen inte.

Idag var den stora gjutardagen!
Jag hade som krav att balkarna som skulle gjutas skulle göras på en dag utan avbrott. Det är annars vanligt här att cementen blandas på plats och när det blir kväll så slutar man jobbet och fortsätter dagen efter, vilket resulterar i "cold joints" som är den svaga länken i en konstruktion.
Min byggherre imponerade genom att säga "naturligtvis ska vi gjuta formarna på en dag så det håller". Nu funderade jag på hur hur han skulle hålla det löftet. Idag fick jag bevittna lösningen. 5 män, 5 kvinnor (dom arbetar sjukt bra med tunga jobb här) och en bil (på bild i förra inlägget) med cement.

Gjutning 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har varit med i ett sådant team för ett antal år sedan när det skulle gjutas. Ni kan inte förstå hur det sliter på kroppen i 35 grader (i skuggan), stå i stekande sol och utföra detta fysiskt tunga arbete. Jag hade feber i två dagar efteråt! Min kropp sa att -ge fan i det där.
Seriöst så beundrar jag dessa män och kvinnor. Vilka kämpar! Om ni undrar hur mycket dom tjänade den dagen så är det strax under 50 spänn. På vissa av bilderna kan ni se "skyddsutrustningen" dom har, typ sandaler...

Gjutning 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Chuck Wow skrev:
@Anders Kalasin provinsen i NÖ. Allt snack om att det ska vara så fattigt här stämmer verkligen inte.
Indokina har väldigt mycket lyx, har aldrig bott så flådigt som mina resor i norra thailand, inte varit så mycket i NÖ dock utan mer nationalparkerna i Norra

Kommer tyvärr inte ihåg vad Hotellet ligger eller heter, men mitt i djungeln i en av norras Nationalparker iallafall :D Tips om ni besöker Thailand, ta er norr ut! :D

DSC_4944.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Säg inte så, jag vill inte få hit turisterna hahahaha
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Chuck Wow skrev:
Säg inte så, jag vill inte få hit turisterna hahahaha
hehe, de håller sig till söder :p
 
  • Gilla
Chuck Wow
  • Laddar…
Lite förarbete var att bygga en mur runt tomten. Framsidan sparar vi tills bygget är helt klart

Muren 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Muren sett från grannens sida sett
Muren från granens sida sett.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kolla in den provisoriska elcentralen (efter att huset rivits) :)
Muren med tillfällig elcentral.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
larsakee och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.