T trojlee skrev:
Skulle vilja kompmpettera min bosch samling med en 12v dragare. Har redan batterier/laddare så köper en naken-maskin. Vad ser ni för för/nackdelar om man ställer dessa mot varandra?
12V GSR fc
12V GSR hx

Tänker fc;n med bitsfäste...
:cool:
Dessa två är de tre... jag använder mest.
(Har en fc15 inne och en fc35 i garaget)

HXn har några år på nacken.

Smidiga, alla dock väger väl möjligheterna med fc upp.
 
Så hx:en är en "äldre" maskin jämte fc:n? Den är något kompaktare såg jag.
Använder du schuck eller bara bitsfästet?
 
T trojlee skrev:
Så hx:en är en "äldre" maskin jämte fc:n? Den är något kompaktare såg jag.
Använder du schuck eller bara bitsfästet?
Väldigt sällan borrschucken används på någon av dom. Bits fäste 99% av tiden.

Kom det inte en uppdaterad borstlös HX för några år sedan också, vill minnas är borstad.
 
Jag har FC-35an. Inte använt den så mycket men är nöjd.
Hade två 12V-verktyg men bara ett batteri så köpte set med 2st 3Ah- batterier, totalt rätt förmånligt inköp, alla chuckarna och batterier för ca2000kr.
Jag har ingen annan dragare med off center-chuck eller 90 grader. Det vägde upp för mig, används inte så ofta men praktiskt att ha tillgängligt.
Jag har även använt borrchucken en del, snabbt att byta toppen mellan att förborra och dra en skruv, smidigt om man bara ska dra ett fåtal skruvar för en vägghängd hylla eller liknande.
Var väl även på väg en borr-hammar-chuck om man så behöver, är väl inte den kraftigaste, men kanske den som är lättast att få med och ett kompakt kitt som "klarar allt".

Har du känt på maskinerna? Jag tyckte initialt de kändes väl grova i handen, men tycker nog de ligger ok nu. Men är ju grövre än många 18V-varianter.
 
  • Gilla
trojlee och 1 till
  • Laddar…
Nån som vet om man kan utnyttja två olika pro deals med samma köp?
Om man tex köper verktyg för 6995:- ex moms och ett av dem är ett biturbo, kan man då både utnyttja ”få en batterisats” (handlat över 6995:) och ”uppgradering av verktygsväska” ( med biturbo-verktyget)?
 
D degas skrev:
Nån som vet om man kan utnyttja två olika pro deals med samma köp?
Om man tex köper verktyg för 6995:- ex moms och ett av dem är ett biturbo, kan man då både utnyttja ”få en batterisats” (handlat över 6995:) och ”uppgradering av verktygsväska” ( med biturbo-verktyget)?
Jag har fått både cashback och kunnat utnyttja ProDealen för mobilt sågbord på köpet.

Enligt villkoren gäller följande:
Skärmavbild av kampanjvillkor på webbsida, deltagande och premier för Bosch-produkter, Svenska, mobil vy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
degas
  • Laddar…
Cheesen
zarkov zarkov skrev:
Är det någon som sett någon recension på den nya cirkelsågen, GKS 18V-57-2?

Borstlös motor, lägre vikt, högre varvtal mm jämfört med föregångaren, dock ej skena. Dålig tillgänglighet i svenska butiker men finns på Amazon.

[länk]
Tror jag sett det på tuben... Men hittar den inte. Jag var som ointresserad då klingan är på fel sida.
 
zarkov zarkov skrev:
Är det någon som sett någon recension på den nya cirkelsågen, GKS 18V-57-2?

Borstlös motor, lägre vikt, högre varvtal mm jämfört med föregångaren, dock ej skena. Dålig tillgänglighet i svenska butiker men finns på Amazon.

[länk]
Är det lampan som är ny?
Verkar inte supporta skena.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Är det lampan som är ny?
Verkar inte supporta skena.
Lampan verkar ny men det är knappast någon USP, som jag skrev ovan har den borstlös motor, lägre vikt och högre varvtal. Inget fäste för skena på denna, det kanske kommer en G-modell senare?
 
Att de äntligen får fram en borstlös i, kallar vi det "standardstorleken" med 165 klinga, är väl på tiden, och är väl onekligen det som är det stora lyftet. Vad jag kan se på bilderna verkar man ha skippat den bakre låsningen till lutningen, det känns dock lite sniket tycker jag. Iof kanske det faktiskt dyker upp på "G"-varianten, för man får väl anta att det kommer en sådan också. Om jag inte missminner mig var det väl så på gamla 57'an, det var bara låsning bak på lutning på maskinen för skena, tror jag iaf, jag har bara haft varianten för skena.
 
mrVoodoo mrVoodoo skrev:
Att de äntligen får fram en borstlös i, kallar vi det "standardstorleken" med 165 klinga, är väl på tiden, och är väl onekligen det som är det stora lyftet. Vad jag kan se på bilderna verkar man ha skippat den bakre låsningen till lutningen, det känns dock lite sniket tycker jag. Iof kanske det faktiskt dyker upp på "G"-varianten, för man får väl anta att det kommer en sådan också. Om jag inte missminner mig var det väl så på gamla 57'an, det var bara låsning bak på lutning på maskinen för skena, tror jag iaf, jag har bara haft varianten för skena.
57G har låsning fram och bak, men det kanske är det du menar? ;):thinking:
 
Jag har den nya GKS18V-57-2 trots att jag också har en 57-G. Köpte för lägre vikten och den mycket smidigare storleken på motor och gjutna bottenplattan (600g lättare och 5 cm smalare). Mycket gediget utförande och för mig som är vänsterhänt är den perfekt. Av alla ställen så köpte jag den på Bauhaus för 2295:- i kartong. Den finns inte på deras hemsida men jag hittade den av en slump på deras lada i Bäckebol Göteborg. Jag tror de har gjort ett misstag eftersom det på kvittot står GKS 18V-57 och inte GKS 18V-57-2.
Med prislappen 2295:- (1836:- + moms) så uppfyller den dessutom Bosch Pro Deal (18V maskin för 1795:- +moms) för ett gratis GBA18V4Ah (ca 650:).
Vad gäller bakre fästet så är det ingen låsning på det (som på 57G) men fästet är justerbart i sidled ifall det skulle vara snett relativr klingan. Denna möjlighet finns inte på 57G
 
P poba53 skrev:
Jag har den nya GKS18V-57-2 trots att jag också har en 57-G. Köpte för lägre vikten och den mycket smidigare storleken på motor och gjutna bottenplattan (600g lättare och 5 cm smalare). Mycket gediget utförande och för mig som är vänsterhänt är den perfekt. Av alla ställen så köpte jag den på Bauhaus för 2295:- i kartong. Den finns inte på deras hemsida men jag hittade den av en slump på deras lada i Bäckebol Göteborg. Jag tror de har gjort ett misstag eftersom det på kvittot står GKS 18V-57 och inte GKS 18V-57-2.
Med prislappen 2295:- (1836:- + moms) så uppfyller den dessutom Bosch Pro Deal (18V maskin för 1795:- +moms) för ett gratis GBA18V4Ah (ca 650:).
Vad gäller bakre fästet så är det ingen låsning på det (som på 57G) men fästet är justerbart i sidled ifall det skulle vara snett relativr klingan. Denna möjlighet finns inte på 57G
Är det inte 57 som har bottenplatta i pressat stål och 57G har gjuten platta, eller missförstår jag det du skriver? :thinking::oops:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.