23 200 läst · 261 svar
23k läst
261 svar
Nyfiken på vad ni köper för dator
pc är allt som inte apple gjortAlfredo skrev:Möjligt att miljoner fattar men de gör nog det inte nödvändigtvis på samma sätt. För mig är PC hårdvaran. Det har inget med OSet att göra. För dig är PC "en viss sorts dator med viss sorts op". Antar då att du syftar på Windows. I min värld är den fysiska PC-burken oftast försedd med OSet Linux. Är det då något som du anser vara en PC?
Intressant det här...Utan att med vilje missförstå någon här i forumet så tror jag att det beror lite på vilken sida man står i frågan. För den som använder Windows, Linux, Chrome etc mest är det hugget som stucket vad man säger. Jag kan tex fråga en polare/granne om han har en pc hemma, om jag ska hjälpa till att fixa något och behöver ladda ner en fil, eftersom jag kan klara mig med vad som helst i datorväg med ett USB-uttag. Då menar jag alla former av hemdatorer, inkluderat Macar. En Mac-användare däremot skulle troligen säga att detta har jag på min "Mac" eller min "Padda". Detta märker jag genomgående i min bekantskapskrets. På samma sätt säger jag surfplatta om alla plattor. Det gör heller ingen Ipad-användare. Alltså , semantik, men nog så intressant. För Mac/Iphone/Ipad-användare är varumärket mycket viktigare.
Macbook Pro 15"
Från 2012. Maxade ur den. Svindyr men fortfarande snabbare än många nya datorer idag.
Minus
Från 2012. Maxade ur den. Svindyr men fortfarande snabbare än många nya datorer idag.
Minus
- Batteriet håller inte längre laddningen
- Blir aldrig för långsam så jag får köpa en ny
- Apple har senaste åren sprungit vilse när det gäller hårdvara till proffsanvändare. Priset är inte så himla noga i det här segmentet men att inte uppdatera hårdvaran på flera år eller erbjudera en manuellt uppgraderbar dator är gör att man funderar på vad de egentligen vill . Men deras inställning verkar ha vänt, förhoppningsvis...
- Ungefär så bra byggkvalité man kan få. Skärm, styrplatta, tangentbord är fantastiska
- macOS upplever jag som mer "respektfullt" än windows. Inte miljoner dialogrutor som ska störa om ditten och datten i tid och otid
- Slipper oroa mig för virus och skit så länge jag håller fingrarna i styr och inte installerar något jag borde låta bli.
Mina barn och deras kompisar säger ipad om alla varianter, dom kör Samsung och Lenovo, själv håller jag mig till surfplatta men det händer att jag kallar Samsungen för Ipad. Dom kallar dessutom datorerna för Datan vilket ger mig rysningar. Datorerna är för övrigt PC av typen som inte är Mac.J Jocke Best skrev:
En del kallar alla golvur för moraklocka, oavsett om urverket och/eller fodralet kommer från Mora eller inte. De som har lite mer kunskap kallar ett golvur för golvur, medan en moraklocka är ett golvur som har anknytning till Mora/Dalarna.
TS bör nog acceptera att den urspungligt ställda frågan är i högsta grad otydlig. Nu blev det i alla fall precis förtydligat vad TS menade, oavsett om det är formellt korrekt eller inte:
Iofs utanför TS frågeställning, men vi har också blandade iOS, Windows Phone- och Android-enheter. T.ex. tycker jag att iPads är trevliga och prisvärda medan jag föredragit Windows Phone på telefoner, vilket nu inte går längre så det blir Android istället. Apples telefoner är på tok för dyra.
TS bör nog acceptera att den urspungligt ställda frågan är i högsta grad otydlig. Nu blev det i alla fall precis förtydligat vad TS menade, oavsett om det är formellt korrekt eller inte:
Med det sagt så har jag en stationär Windows 10-maskin som är flera år gammal, men uppgraderad till 12GB RAM och ett par SSD. Jag föredrar stationära datorer med Windows eftersom de är mer prisvärda, flexibla och så kan jag bygga dem själv . Dessutom kan man köra i princip alla program på Windows, till skillnad mot MacOS, Linux och andra. Men vi har även en Macbook Pro, då Apples bärbara är fina maskiner.henke_benke skrev:
Iofs utanför TS frågeställning, men vi har också blandade iOS, Windows Phone- och Android-enheter. T.ex. tycker jag att iPads är trevliga och prisvärda medan jag föredragit Windows Phone på telefoner, vilket nu inte går längre så det blir Android istället. Apples telefoner är på tok för dyra.
har en tre år gammal macbook pro, men skulle jag köpa en ny idag blir det nog en pc för kanske 4000kr... känns inte motiverat längre med mac. gillar windows också, även om allt finns till mac. och det mesta är ju web-baserat.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 715 inlägg
Windows 10 är smidigt, speciellt om man kör en platta eller 2 i 1 med touch.
Är nyfiken på hur ARM datorerna blir. Troligtvis grym batteritid och bra för att konsumera film.
För privat "behov" dvs film, surf och office spelar det ingen om man har chrome, mac eller Windows. Men på jobbet måste jag köra Windows så då blir det samma hemma, orka kludda med andra os i onödan
Spel kräver ju en del prestanda och gärna Windows. Så stationär om man är värsting, på jobbet föredrar jag en vass dator för det blir så himla meck med kundbesök och jobba hemifrån annars
Är nyfiken på hur ARM datorerna blir. Troligtvis grym batteritid och bra för att konsumera film.
För privat "behov" dvs film, surf och office spelar det ingen om man har chrome, mac eller Windows. Men på jobbet måste jag köra Windows så då blir det samma hemma, orka kludda med andra os i onödan
Spel kräver ju en del prestanda och gärna Windows. Så stationär om man är värsting, på jobbet föredrar jag en vass dator för det blir så himla meck med kundbesök och jobba hemifrån annars
Föreslår att TS ändrar frågan till:
[ ] Mac
[ ] Inte Mac
Det är ju en del av Apples marknadsföring att polarisera, minns "Hi, I'm a PC/Mac"-reklamen.
Köper "inte mac" som stationär pga spelintresse och "inte mac" som bärbar pga ekonomi. I övrigt känns det som att båda alternativen täcker mina behov.
[ ] Mac
[ ] Inte Mac
Det är ju en del av Apples marknadsföring att polarisera, minns "Hi, I'm a PC/Mac"-reklamen.
Köper "inte mac" som stationär pga spelintresse och "inte mac" som bärbar pga ekonomi. I övrigt känns det som att båda alternativen täcker mina behov.
Medlem
· Södermanlands län0
· 972 inlägg
Man kan också göra en "Hackintosh": En PC som körs med iOS. Där kan man spara tiotusenlappar jämfört med att köpa en iMac Pro eller Mac Pro
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
Jag har en stationär PC som jag kör Windows 10 på och en till stationär PC som jag kör Linux Mint på. Sen så finns det en också en laptop med Windows 10 i hushållet som används sporadiskt av mina föräldrar.
Stationära hemmabyggen för lektid, GTX 1070 i de nyare (inte prisvärt).
De gamla burkarna som har några år på nacken klarar utan problem GTA så de nyare grafikkorten är helt onödiga.
Gamla godingar är bäst!
Skall starta upp dem igen efter rengöring.
Killarna har sina hp, skräp tycker jag.
Surface datorerna är bra, lite onödigt dyra bara.
Själv har jag inte råd med någon dator överhuvudtaget när alla i familjen bara skall ha hela tiden.
Nu betalar vi inte våra laptop's, vi har dem fritt via arbete, vi kan i princip "önska" vad vi vill oavsett kostnaden.
Skall man ha en bra spelburk skall man nog inte köpa en färdig, bygga själv är mest lönsamt, max 4000:- betalar vi för en som kostar motsvarande 25 000:- , då använder vi gammalt chassi, bättre begagnade nätagg, processor och grafikkort beställs från tillverkaren direkt.
Javisst ja, jag har en raspberry pi, den hade jag råd med.
Mvh P-A
De gamla burkarna som har några år på nacken klarar utan problem GTA så de nyare grafikkorten är helt onödiga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla godingar är bäst!
Logga in
Skapa konto
Skall starta upp dem igen efter rengöring.
Logga in
Skapa konto
Killarna har sina hp, skräp tycker jag.
Logga in
Skapa konto
Surface datorerna är bra, lite onödigt dyra bara.
Själv har jag inte råd med någon dator överhuvudtaget när alla i familjen bara skall ha hela tiden.
Nu betalar vi inte våra laptop's, vi har dem fritt via arbete, vi kan i princip "önska" vad vi vill oavsett kostnaden.
Skall man ha en bra spelburk skall man nog inte köpa en färdig, bygga själv är mest lönsamt, max 4000:- betalar vi för en som kostar motsvarande 25 000:- , då använder vi gammalt chassi, bättre begagnade nätagg, processor och grafikkort beställs från tillverkaren direkt.
Javisst ja, jag har en raspberry pi, den hade jag råd med.
Mvh P-A
Privat har jag kört mac (kallar den dock varken "PC:n" eller "macen, utan snarare "datorn) sedan ca 20 år tillbaka, att det då blev mac var för att det var till den plattformen som "mina" program fanns. På jobbet körde jag Windows fram till för fyra-fem år sedan, men sedan dess är det Mac även där. Jag är inte rabiat, och nuförtiden tycker jag att det mest är en smaksak vad man föredrar, och Win10 tycker jag är helt ok även om jag känner mig mer hemma i och trivs bättre med MacOS. Just nu är jag lite i valet och kvalet, vill ersätta (mest för att få en bättre skärm) den MacBook Air som varit jobb- och privatdator i snart fem år men är för första gången inte helt nöjd med Apples bärbara sortiment – dagens Pro-burkar är inte så Pro som jag vill att de ska vara. Å andra sidan duger min Air fortfarande, till 95% är det ju ändå webb, terminal och mailklient som används.