10 711 läst · 35 svar
11k läst
35 svar
Nybygge - Uppvärmning, ventilation och kyla
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Normalt folk?haavard skrev:
Min/vår FTX tänder en liten röd lampa då och då, och på displayen står det FIL.
Det betyder att jag skall byta filter, och det händer ungefär två gånger om året.
Och då byter jag filtren, och återställer larmet.
Ja, till och med "normalt folk" klarar faktiskt det
Är du inte liiite teknikfientlig ändå?
Jovisst.KnockOnWood skrev:
Men det är faktisk inte bara jag som tycker vi övermekaniserar normalvillor.
Jag känner en hög chef i ett byggföretag som omsätter över 100 miljoner. I sin privatvilla valde han samma system som jag skall ha, fast med bergvärme i stället för luft-vatten.
Till ts, räkna ordentligt på skillnaderna mellan flvp och bergvärme med ftx. Räkna med en kalkylperiod på typ 15 år max, för sen måste antagligen pumpen bytas.
För min egen del med 155 m2 Atemp och ett energibehov för uppvärmning på 8500 kwh finns det ingen bergvärmepump i världen som skulle löna sig. Hade krävts ett SPF värde på 5,1 för att bergvärmepumpen skulle gått plus minus noll under kalkylperioden.
För min egen del med 155 m2 Atemp och ett energibehov för uppvärmning på 8500 kwh finns det ingen bergvärmepump i världen som skulle löna sig. Hade krävts ett SPF värde på 5,1 för att bergvärmepumpen skulle gått plus minus noll under kalkylperioden.
Sebbe, häftigt hus.
Ja, får räkna på det, men med uppvärmning av även garage tror jag nästa BVP kommer vara det som gäller för att klara energikraven. FTX känns mer som vi kommer välja på komfort snarare än energibesparing. Vi har haft tre nyproducerade lägenheter innan och den som hade FTX var det rätt stor skillnad på luftkvalitet i jmf med de andra två.
Ja, får räkna på det, men med uppvärmning av även garage tror jag nästa BVP kommer vara det som gäller för att klara energikraven. FTX känns mer som vi kommer välja på komfort snarare än energibesparing. Vi har haft tre nyproducerade lägenheter innan och den som hade FTX var det rätt stor skillnad på luftkvalitet i jmf med de andra två.
Tror också bergvärme är bästa alternativet då erat energi behov kommer bli ganska högt. Stort hus, garage och pool drar nog iväg en del. Ftx satte vi in för att komforten, tror inte att den går ihop sig kostnadsmässigt.
Vad tittar ni på för bvp?märke,effekt?
Vad tittar ni på för bvp?märke,effekt?
Du har en viktig poäng! Men glöm inte att en flvp också har en teknisk livslängd. Förhoppningsvis kan Borrhålet återanvändas. Ventrören likasåcarlbanan skrev:Till ts, räkna ordentligt på skillnaderna mellan flvp och bergvärme med ftx. Räkna med en kalkylperiod på typ 15 år max, för sen måste antagligen pumpen bytas.
Så är det ju. Båda pumparna har samma livslängd, men hålet finns kvar. Man kan ju räkna på 30 år om man vill och lägga till ett pumpbyte i kalkylen.dextrocell skrev:
Sebbe, NIBE F1255. Några synpunkter?
Tror inte Flvp har samma livslängd som en berg vp. Det blir mera timmar på en klen flvp än en kraftigare berg vp och bergvärmen har gynsam drift med ca 0an som kallast på brine sidan.carlbanan skrev:
Blir en NIBE F1255 med FTX...
http://vartvillabygge.blogspot.se/2014/05/uppvarmning-ventilation-kyla.html
http://vartvillabygge.blogspot.se/2014/05/uppvarmning-ventilation-kyla.html
Så frågan är hur många dagar på året utetempen är under nollan? Alla andra dagar är en luft vatten bättre.S smurfen72 skrev: