9 764 läst · 32 svar
10k läst
32 svar
Nybygge och kostnad för elektriker
Ang vitvaror glömde jag skriva. det va med inkoppling. Allt som har med elen i huset att göra är med i priset.T Tjopptjopp skrev:Tack för väldetaljerat svar! Vi bor i norrland, så tyvärr kan vi nog inte anlita samma elektriker.
Men även om ditt jobb skedde för 1.5 år sen så låter det verkligen som att vårat pris är högt satt. Jag ska höra med fler, men även kolla med denna offert om det är så att de per automatik räknar med att vi ska ha tusen olika specialinstallationer.
Var erat pris med eller utan inkoppling av vitvaror?
Ja jag hade aldrig betalat den summan. Men sen absolut att priset skiljer. Men det va rätt högt satt. Ta in fler offerter.
våran kostnad va inte speciellt hög men kvalite på arbetet och sakerna fick vi helt klart.E elmont skrev:
Helt klart. Och jag tänker i.o.m att vi inte har frågat efter en högre nivå (enligt dig t.o.m lägre) så bör elektrikern som mest tänkt att vi åtminstone ska upp i en minimal svensk standard. Men att vi då ska hamna 40-50% över andra nämnda priser blir lite märkligt kan jag tycka.E elmont skrev:
Jag ska höra med fler, jag ska även dubbelkolla vad denna elektriker verkligen har räknat på. Jag är också helt övertygad om att detta är en bra elektriker (jobbat med det i 15-20 år tror jag). Men oavsett så är priset ett stort frågetecken då övriga hantverkare i vårat husbygge verkar hamna på en jämnare, jämförbar nivå.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 123 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 123 inlägg
En annan sak som kan spela in på offerten är den beläggning som firman har, har man mycket jobb lämnar man nästan alltid ett högre pris. Det kan ju vara så att för att hinna med så måste man utnyttja helger och kvällar och för att göra det vill man ha bättre betalt för det är ju ingen välgörenhet företagen sysslar med.T Tjopptjopp skrev:Helt klart. Och jag tänker i.o.m att vi inte har frågat efter en högre nivå (enligt dig t.o.m lägre) så bör elektrikern som mest tänkt att vi åtminstone ska upp i en minimal svensk standard. Men att vi då ska hamna 40-50% över andra nämnda priser blir lite märkligt kan jag tycka.
Jag ska höra med fler, jag ska även dubbelkolla vad denna elektriker verkligen har räknat på. Jag är också helt övertygad om att detta är en bra elektriker (jobbat med det i 15-20 år tror jag). Men oavsett så är priset ett stort frågetecken då övriga hantverkare i vårat husbygge verkar hamna på en jämnare, jämförbar nivå.
Så kan det vara. Men jag svårt att tänka mig att man lämnar en helgjobbs-offert på ett jobb som kommer ske om tidigast 9-10 månader.E elmont skrev:En annan sak som kan spela in på offerten är den beläggning som firman har, har man mycket jobb lämnar man nästan alltid ett högre pris. Det kan ju vara så att för att hinna med så måste man utnyttja helger och kvällar och för att göra det vill man ha bättre betalt för det är ju ingen välgörenhet företagen sysslar med.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 123 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 123 inlägg
då får du veta om ett x antal till nu dåS SueCia skrev:
vi byggde nytt 2020 vi har ingen.
Grannen byggde samtidigt som vi och har ingen.
Min syster köpte ett hus byggt 2021 dom har ingen.
min sambo byggde hus åt en stor husleverantör och han minns att det bara va en som valde till det av 16 hus han hann bygga åt dom.
kikade på ett hus precis då vi funderar på att flytta det också byggt 2020 det hade ingen heller ♀️
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 123 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 123 inlägg
Hmm. varför väljer man bort avfallskvarn? :O Tycker man brunpåsen och illaluktande sopkärl är så enormt roliga att hålla på med eller vad är grejen? Den är ju i stort sett gratis dessutom om man ser till en husbyggnation.M Marerl skrev:då får du veta om ett x antal till nu då
vi byggde nytt 2020 vi har ingen.
Grannen byggde samtidigt som vi och har ingen.
Min syster köpte ett hus byggt 2021 dom har ingen.
min sambo byggde hus åt en stor husleverantör och han minns att det bara va en som valde till det av 16 hus han hann bygga åt dom.
kikade på ett hus precis då vi funderar på att flytta det också byggt 2020 det hade ingen heller ♀️
vet intS SueCia skrev:
S SueCia skrev:
i många kommuner är det ens inte tillåtet med en avfallskvarn.S SueCia skrev:
sen ökar det dessutom risken för stopp.
Om man har matrester med mycket fett eller olja.
Så o lägga 10tkr när man ändå måste sortera bort en hel del så kan man lika gärna sortera allt
Men det är mitt tycke
Har byggt nytt 2005 och 2010 inga avfallskvarnar planerades eller har efterinstallerats
För min del har jag inte det behovet
Tycker för min del att det är bättre att kompostera, då gör ju avfallet nytta i trädgården
Men skulle jag känna att jag vill ha en avfallskvarn är det ju bara att ersätta uttaget med ett tvåvägs
Vi har alla olika behov
För min del har jag inte det behovet
Tycker för min del att det är bättre att kompostera, då gör ju avfallet nytta i trädgården
Men skulle jag känna att jag vill ha en avfallskvarn är det ju bara att ersätta uttaget med ett tvåvägs
Vi har alla olika behov
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 123 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 123 inlägg
M Marerl skrev:
Aldrig haft ett stopp, men visst risken är kanske marginellt högre. Men sortera? Jag kör allt i kvarnen i stort sett, 99% av allt avfall åker ner där iaf.
skulle kännas redigt tråkigt att behöva flytta o inte få ha kvarn, lite som att gå från kommunalt vatten till handpumpad brunn
ja men då är det ju jätte bra att du är nöjd med detS SueCia skrev:
Tur att alla är olika
där jag bor avråder dom ifrån avfallskvarn.S SueCia skrev:
Och det godkänns bara i undantagsfall här så är väl också en stor del till att man inte sett det i hus i vårat område