A Appartement skrev:
Ja, lite overwhelming! Intressant att det finns olika syn på vad TIG/MIG/MAG faktiskt är och kan göra. Svetsa ihop två cyklar är det som ska göras!

Har även tillgång till en Caddy Tig 2200i AC/DC - den ska fungera med aluminium. Aluminium stavar och argongas löser biffen?
OK, som att bygga en tandem? (på längden eller bredden?)

Jag tror du ska satsa på stålramar, det blir rätt stora påfrestningar med två pers på en cykel... Kör du dessutom på äldre mountainbikes så får du starka ramar nästan gratis ..

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
OK, som att bygga en tandem? (på längden eller bredden?)

Jag tror du ska satsa på stålramar, det blir rätt stora påfrestningar med två pers på en cykel... Kör du dessutom på äldre mountainbikes så får du starka ramar nästan gratis ..
Ja, tandem precis (på bredden). Ett alternativ är att bygga om från grunden! Men måste nästan kolla upp ANSI-koden som Mattias nämnde tidigare:

mattiasp mattiasp skrev:
Materialet i cykelramar anges oftast i en kod enligt ANSI. På lite bättre cyklar är det 6xxx eller 7xxx. 6061 och 7005 är vanliga legeringar.
Blev osäker om det faktiskt är aluminium eller stål då cyklarna är gamla.

A Appartement skrev:
Ja, tandem precis (på bredden). Ett alternativ är att bygga om från grunden! Men måste nästan kolla upp ANSI-koden som Mattias nämnde tidigare:
Om du bygger från grunden kommer du bli besviken... Det är inte lätt att få alla punkter raka, plus styrvinklar som ska funka ...

Om det viktiga för dig är att cykla, snarare än bygga, så leta upp två likadana mtb i stål och börja bygg på dem ... Gärna äldre, så du slipper reducerade rör i ramen...

Är det viktiga för dig att bygga, så börja med att leta upp minst tre likadan alu-ramar .. Du kommer garanterat skrota en när du svetsar i den ... Plus att min educated guess är att du skulle behöva värmebehandla ramen efteråt, annars kommer du få sprickor ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.