BirgitS
Det är ju ett undergolv som det är tänkt att man ska lägga parkettgolv eller linoleummatta ovanpå.

seme seme skrev:
Golvet luktar rätt gammalt och efter att den fått luftas i över en vecka så har lukten fortfarande inte försvunnit.
Är det golvbrädorna eller den ljuddämpande fyllningen under som luktar?

BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju ett undergolv som det är tänkt att man ska lägga parkettgolv eller linoleummatta ovanpå.

Är det golvbrädorna eller den ljuddämpande fyllningen under som luktar?
Det är golvbrädorna som luktar. Skulle inte bli förvånad om dom suttit där sen 1940..

BirgitS
Är de fuktskadade och mjuka? För brädor börjar ju inte lukta bara för att de 70 år.

BirgitS BirgitS skrev:
Är de fuktskadade och mjuka? För brädor börjar ju inte lukta bara för att de 70 år.[/QUOTE
Dom är inte mjuka, men kan vara fuktskadade på kanterna, där listen suttit. Trodde själv att det var golvfoamet mellan spånskivorna och brädorna som luktade men efter att ha tagit bort det, s¨å är jag säker på att det är brädorna.

Fick lite panik i onödan. Efter att ha läst nu lite runt, så verkar det inte vara så svårt. Brädorna är 22mm och verkar finna massa billiga spånskivor som kan användas där. Började ta av brädorna men blev rätt trött då det var efter jobbet så orkade ej mer.
Tar gärna tips som underlättar borttagningen. Använt kofot och hammare än så länge.

Nu är golvbrädorna borta också. Idag har jag använt muskler som jag inte ens visste att jag hade.

• Renoverat rum med borttagna golvbrädor och en hög med plankor
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag visade det sig att dom flesta uttagen är ojordade, så blir att dra om kablar också.

Äntligen börjar man se lite resultat efter allt förstörande. Bestämde mig att det skulle bli bättre att bredspackla, och sedan sätta på spånskivorna. Eftersom jag ska dra om elkablarna tänkte jag fräsa in kablarna till vägguttagen också.

Bredspacklade endast ena väggen för att lära mig lite teknik och se hur det funkar. Var svårare än dom får det att se ut på youtube:). Första lagret är klart, och gick faktiskt mindre spackel än jag trodde.

• En vägg under renovering med bredspackle längs en kabeldragning och ett vägguttag.
    Skapa konto
  • Renoverad vägg med första lagret av bredspackel applicerat, bredvid en stege.
    Skapa konto
´´Övning ger färdighet´´, den som sa det har aldrig sett mig bredspackla, blir rätt imponerad av mig själv att jag blir sämre och sämre på att spackla ju mer jag gör det. Riktigt svårt att få det bra bakom elementrören.

Satte på spångolv, och dom väger så jävla mycket att ryggen har gått i konkurs känns det som.

• Ojämna väggar med bredspackling, rörinstallationer och rörläggning, och byggavfall på golvet.
    Skapa konto
  • Spångolv med förborrade hål ovanför grusunderlag och byggskräp, pågående byggarbete.
    Skapa konto
  • Renoveringsrum med spackelhinkar, pågående installation av spångolv och stege.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Mike_the_pip3
  • Laddar…
Hallåååå hur gick det?

Hiréns Hiréns skrev:
Hallåååå hur gick det?
Shit, hade glömt helt, lägenheten är nästan totalt renoverad. Köket gick på så där 40 000, vardagsrummet 4-5000, sovrum 2-3000. Skulle säga att totalt kosta inkl verktyg och allting för 60-70000.

• Kök under renovering med verktyg och byggmaterial på träbänkskiva och vita kakelväggar.
    Skapa konto
  • Renoverat kök med vita skåp, träbänkskiva och inbyggd mikrovågsugn, del av budgetrenovering.
    Skapa konto
  • Nyrenoverat sovrum med grått golv, vitmålade väggar och ett mörkt säng.
    Skapa konto
  • Gilla
Hiréns
  • Laddar…
Grymt jobbat!

• Gilla
seme
  • Laddar…
🥳

• Gilla
ErnstDenYngre
  • Laddar…
Så ska slipstenar dras!

Inte värt att hyra in folk, har jag insett.

Bytte yttertak, mindre än 100 000 kr i material. Firmorna ville ha 250 - 300 000.

Satte in egen skorsten, fixade grunden och så kom en montör å byggde upp en större Täljstensugn.

Det finns sååååå mycket hjälp att få på detta forum, så det är bara att köra igång själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.