9 356 läst · 17 svar
9k läst
17 svar
Nybörjare handöverfräs, dont's?
Nu har jag fått min Of 1400. E riktigt peppad på att börja fräsa.
Tänkte testa att fräsa kontraprofil på sikt, men jag insåg precis när jag tittar på frässtålet att man kanske inte vill luta fräsen eller råka lyfta den när man har i trät.
Eller vad skulle hända då?
Jag vill höra svar som: du sabbar ditt material lite eller mkt.
Eller hugger det till så in i satan och skickar fräsen rakt in i mig (i värsta fall)?
Tänkte testa att fräsa kontraprofil på sikt, men jag insåg precis när jag tittar på frässtålet att man kanske inte vill luta fräsen eller råka lyfta den när man har i trät.
Eller hugger det till så in i satan och skickar fräsen rakt in i mig (i värsta fall)?
Redigerat:
Allright, jag svarar på mitt eget inlägg ifall ngn total nybörjare undrar: om man lutar fräsen skär den helt odramatiskt lite fel.erik8308 skrev:Nu har jag fått min Of 1400. E riktigt peppad på att börja fräsa.
Har en ny fråga till microkatten dock =)
Vilka tillbehör har du till din CMS? Körde lite kontraprofiler och insåg att det tar en evighet att fräsa när man ska hålla på och sätta fast ämnet i bordet hela tiden. Så det får nog bli en CMS.
Har du sliding table med mitre gauge och hela kittet?
Behöver man det för att kunna fräsa ändar med kontraprofil? Eller fungerar det med den där kullagerstyrningsgrejen som ingår i frässetet.
Jo, vi nybörjare lär oss hela tiden den hårda vägen att det alltid finns mer prylar att köpa...ett fräsbord t.ex!
Jag har CMS fräsmodulset, men inget sliding table. Kontraprofilen i änden fräser jag med ändträt mot anhållet men med skräpbitar på båda sidor bl.a. för att öka ytan som ligger an mot anhållet.
Ett sliding table vore trevligt, men inte absolut nödvändigt, om man nu inte har väldigt långa plankor. Har inte använt ngt vinkelanslag heller (ännu)vad jag kommer ihåg.
Jag tror du ser ganska mycket hur jag använder fräsen när det gäller kontraprofilset i min fönsterbyggartråd.
Jag har CMS fräsmodulset, men inget sliding table. Kontraprofilen i änden fräser jag med ändträt mot anhållet men med skräpbitar på båda sidor bl.a. för att öka ytan som ligger an mot anhållet.
Ett sliding table vore trevligt, men inte absolut nödvändigt, om man nu inte har väldigt långa plankor. Har inte använt ngt vinkelanslag heller (ännu)vad jag kommer ihåg.
Jag tror du ser ganska mycket hur jag använder fräsen när det gäller kontraprofilset i min fönsterbyggartråd.
Produkter som diskuteras i tråden