M OscarEricsson1 skrev:
Hjärtligt tack för engagemanget! Förstår nu att det blir att hålla sig till utomhusklimatet tillåter och så målar jag det som kan målas sålänge. Har också skickat iväg ett mejl till Brfen så jag vet vad det är som gäller. Har dock ytterligare en fråga som jag la märke till när jag tog loss fönsterna. Fastigheten är från -52 och om det är asbest, bör jag göra något då eller är det onödig oro och bara att måla över?
Asbestisolering användes pga sina egenskaper mest där det var mycket hett, typ värmepannor och sånt. Fönster drevades med annat material.

Ursäkta om jag skräms nu, men vad gäller fönster är det PCB du ska vara rädd för, inte asbest.

• Gilla
MartinEricsson1
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Asbestisolering användes pga sina egenskaper mest där det var mycket hett, typ värmepannor och sånt. Fönster drevades med annat material.

Ursäkta om jag skräms nu, men vad gäller fönster är det PCB du ska vara rädd för, inte asbest.
Bostadsrättsinnehavaren behöver knappast vara rädd för PCB, om sånt förekommer ser föreningen till att det saneras vid eventuellt fönsterbyte.

• Gilla
MartinEricsson1
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Bostadsrättsinnehavaren behöver knappast vara rädd för PCB, om sånt förekommer ser föreningen till att det saneras vid eventuellt fönsterbyte.
Visst är det så. Men jag tycker att byggmaterial-nojor bör vara faktabaserade, så att den boende inte bara går runt och är orolig över något slumpvis utvalt material eller ämne (nästan alltid asbest).

• Gilla
MartinEricsson1 och 1 till
  • Laddar…
M OscarEricsson1 skrev:
Hej!

Jag och sambon har nyligen köpt vår första bostad och är i full gång med att renovera allt förutom badrummet (el, vatten, avlopp är lejat bort).

Nu när jag skulle gå över fönsterna i sovrummet märkte jag att färg lätt lossnade lätt på sina ställen och med en skrapa åker nog ännu mer av. Som jag förstår det är det grundolja, grundfärg och snickerifärg som behövs, men vilka produkter? Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Är också kluven gällande om det är bättre att köra på utomhus- eller inomhusfärg? Som nybörjare tänker jag mig att utomhusfärgen är tåligare men kanske också innehåller miljögifter som man inte vill andas in i sovrummet... Aja, experter berätta vad jag ska göra!

Tack på förhand,
Oscar
Ni kan ju använda dörr och fönsterfärg ex. Cuprinol eller nordsjö. Fördel kontra linoljefärg är bla. Att man slipper vänta så länge på att det torkat, mindre chans att misslyckas, slipper måla upp linoljelager, slipper att det kritar sig senare, slipper eventuell gulning/blekning, slipper vara orolig att det suger in ojämnt och blir flammigt. Ser mer fördelar med modernare färg än linoljefärg i detta fallet med tanke på att ni är nybörjare. Linolja kräver så mycket mer.

• Gilla
MartinEricsson1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.