N
Ska försöka testa jfb i garaget med så jag vet att den fungerar där så jag kan använda el verktyg säkert i garaget.

Det är jordade uttag i garaget.

Ska informera vad elektrikern har att säga om elen

Jag vet inte om det där med ojordade apparater stämmer egentligen. Visst är de flesta apparater ojordade, men i de flesta rummen i vårt hus finns minst en med jordad propp. Datorer, tv, lampor osv.

Nästan inga rum är (länge) fungerande isolerad miljö. Eftermonterad vattenburen värme, antennkablar, skärmade lankablar osv.

Rum som inte är en isolerad miljö tycker jag man ska byta till jordade uttag i stället för att tänka att klass-ii apparater löser problemet. Det är för lätt att ta in en klass-i i rummet.

• Gilla
eal
  • Laddar…
En del prylar som TV och datornätaggregat har jordförbindelse enbart för att uppfylla EMC-krav, ej för elsäkerhetskrav.

Relativt många apparater har jordade kontaktdon som gör chasdiejorden åtkomlig. Man kan ju alltid ohmmäta och se.

N Nybergzzz skrev:
Vi har en utelampa på baksidan av huset och där är det en grön gul kabel Centralen ligger på framsidan så då har en elektriker dragit en jordkabel genom hela huset så då borde de ej bli så dyrt att ansluta resterande rum på nedervåningen tänker jag rätt då?
Bara för att det går en jordad kabel/tråd från centralen på framsidan till utelampan på baksidan så blir det inte lättare att jorda upp resten.

Jordtråden ska hela tiden gå i samma kabel/VP-rör/flexslang som fasen och nollan.
En jordtråd får aldrig gå till flera (säkrings)grupper, däremot får/ska en jordtråd betjäna en flerfasgrupp.

N
Demmpa Demmpa skrev:
Bara för att det går en jordad kabel/tråd från centralen på framsidan till utelampan på baksidan så blir det inte lättare att jorda upp resten.

Jordtråden ska hela tiden gå i samma kabel/VP-rör/flexslang som fasen och nollan.
En jordtråd får aldrig gå till flera (säkrings)grupper, däremot får/ska en jordtråd betjäna en flerfasgrupp.
Okej tack för svar.

Är lite okunnig inom el men vill lära mig och tkr de är intressant med el.

Säg att jag vill ha spotlights lampa i vardagsrummet. Lamputtaget sitter 2 meter ifrån där jag vill ha lampan.
Får jag dra sladd ifrån Lamputtaget t de stället jag vill ha lampan?

Eller kan man fråga en elektriker om en sån grej?

N
Jag vill testa jfb i garaget Då trycker jag på test knappen och sen försöker tända en lampa. Om den ej lyser då fungerar jfb där?

N Nybergzzz skrev:
Okej tack för svar.

Är lite okunnig inom el men vill lära mig och tkr de är intressant med el.

Säg att jag vill ha spotlights lampa i vardagsrummet. Lamputtaget sitter 2 meter ifrån där jag vill ha lampan.
Får jag dra sladd ifrån Lamputtaget t de stället jag vill ha lampan?

Eller kan man fråga en elektriker om en sån grej?
Att ringa in en elektriker för att koppla in en elkabel till en takarmatur är i mina ögon lite over-kill.
Är du normalhändig så klarar du detta själv.
Det är först när det ska göras ändringar i den fasta installationen som en elektriker behövs.

N
E etompau skrev:
Att ringa in en elektriker för att koppla in en elkabel till en takarmatur är i mina ögon lite over-kill.
Är du normalhändig så klarar du detta själv.
Det är först när det ska göras ändringar i den fasta installationen som en elektriker behövs.
Ja de är det.
Farsan får hjälpa mig att visa hur man gör så kan jag göra de själv.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
O
Demmpa Demmpa skrev:
Gelia har flera guider, broschyrer, filmer, länkar för el
Elsäkerhetsverket däremot som har ansvar för att upprätthålla elsäkerheten och som nyligen fått ett regeringsuppdrag att förbättra information till allmänheten har inte ett skit på sin hemsida.

Att elsäkerhetsverket inte har information hur man gör är väl knappast så konstigt, bestämmelserna förutsätter ju att det är utbildat folk som sysslar med det mesta som gäller el.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
O
Nej. Där har du helt fel. Det finns ett antal elinstallationer som får utföras av vem som helst med nödvändig kunskap. Det är dessa jag avser och det är inte orimligt att ESV tillhandahåller tips och råd för dem.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Nej. Där har du helt fel. Det finns ett antal elinstallationer som får utföras av vem som helst med nödvändig kunskap. Det är dessa jag avser och det är inte orimligt att ESV tillhandahåller tips och råd för dem.
Det är ytterst begränsat vad en lekman får göra i en anläggning. Man får i pricip bara göra enklare 1:1 byten av enklare apparater, typ vägguttag och strömbrytare.

Edit: Tvåa på den.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.