5 294 läst · 37 svar
5k läst
37 svar
Nybliven villaägare
Jag vet inte om det där med ojordade apparater stämmer egentligen. Visst är de flesta apparater ojordade, men i de flesta rummen i vårt hus finns minst en med jordad propp. Datorer, tv, lampor osv.
Nästan inga rum är (länge) fungerande isolerad miljö. Eftermonterad vattenburen värme, antennkablar, skärmade lankablar osv.
Rum som inte är en isolerad miljö tycker jag man ska byta till jordade uttag i stället för att tänka att klass-ii apparater löser problemet. Det är för lätt att ta in en klass-i i rummet.
Nästan inga rum är (länge) fungerande isolerad miljö. Eftermonterad vattenburen värme, antennkablar, skärmade lankablar osv.
Rum som inte är en isolerad miljö tycker jag man ska byta till jordade uttag i stället för att tänka att klass-ii apparater löser problemet. Det är för lätt att ta in en klass-i i rummet.
Bara för att det går en jordad kabel/tråd från centralen på framsidan till utelampan på baksidan så blir det inte lättare att jorda upp resten.N Nybergzzz skrev:
Jordtråden ska hela tiden gå i samma kabel/VP-rör/flexslang som fasen och nollan.
En jordtråd får aldrig gå till flera (säkrings)grupper, däremot får/ska en jordtråd betjäna en flerfasgrupp.
Okej tack för svar.Demmpa skrev:Bara för att det går en jordad kabel/tråd från centralen på framsidan till utelampan på baksidan så blir det inte lättare att jorda upp resten.
Jordtråden ska hela tiden gå i samma kabel/VP-rör/flexslang som fasen och nollan.
En jordtråd får aldrig gå till flera (säkrings)grupper, däremot får/ska en jordtråd betjäna en flerfasgrupp.
Är lite okunnig inom el men vill lära mig och tkr de är intressant med el.
Säg att jag vill ha spotlights lampa i vardagsrummet. Lamputtaget sitter 2 meter ifrån där jag vill ha lampan.
Får jag dra sladd ifrån Lamputtaget t de stället jag vill ha lampan?
Eller kan man fråga en elektriker om en sån grej?
Att ringa in en elektriker för att koppla in en elkabel till en takarmatur är i mina ögon lite over-kill.N Nybergzzz skrev:Okej tack för svar.
Är lite okunnig inom el men vill lära mig och tkr de är intressant med el.
Säg att jag vill ha spotlights lampa i vardagsrummet. Lamputtaget sitter 2 meter ifrån där jag vill ha lampan.
Får jag dra sladd ifrån Lamputtaget t de stället jag vill ha lampan?
Eller kan man fråga en elektriker om en sån grej?
Är du normalhändig så klarar du detta själv.
Det är först när det ska göras ändringar i den fasta installationen som en elektriker behövs.
Ja de är det.E etompau skrev:
Farsan får hjälpa mig att visa hur man gör så kan jag göra de själv.
Gelia har flera guider, broschyrer, filmer, länkar för el & VVS,
https://www.gelia.se/Tips--Guider/
https://www.gelia.se/Tips--Guider/
ESV tillhandahåller en pocket där det står vad privatpersoner får göra, det finns även en del bilder,O Steamboy skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/broschyrer/elsakerhetspocket.pdf
Det är ytterst begränsat vad en lekman får göra i en anläggning. Man får i pricip bara göra enklare 1:1 byten av enklare apparater, typ vägguttag och strömbrytare.O Steamboy skrev:
Edit: Tvåa på den.