R RalleB skrev:
Bästa svaret, oftast vill man göra allt på en gång.
Oftast inser man att man allt var både större, krångligare, kostsammare än tänkt samt i vissa fall onödigt.

Bo in dig, känn av läget. Ta en sak i taget.
Och att du köpte ett hus utan fiber…. Big mistake. Hoppas det går att lösa i efterhand😎
Jo... Alla på gatan har fiber, men tanten som bodde där innan valde att inte koppla in sig. Kabeln går dock på baksidan av tomten om jag inte har förstått det hela fel. Tror inte det är helt omöjligt att gräva ett dike själv.
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Inte lätt att hitta något alltid, men nu är du snart framme!

Förstår om du vill riva uterummet om det är i sådant skick.

Vad gäller uppvärmningen, räkna på de olika alternativen med ungefärlig driftskostnad och ungefärlig kostnad för installation! Kan du verkligen räkna hem det dyra borrhålet till bergvärmepump kontra en luft/vatten-värmepump, i Västergötland med dess vintrar?
Pellets är bra på sitt vis, men jag hade nog satsat på en riktig pelletspanna i pannrummet, när du ändå har ett sånt. Men räkna där med, pelletsen har blivit dyrare i takt med elen.

Hur gammalt är huset förresten?
Jag har egentligen trott att luftvatten har varit det bästa alternativet, men det finns inte överdrivet många ställen att ställa utedelen på. maskinrummet där alla rör med mera går ligger givetvis under sovrummet. Så det naturliga stället att ställa utedelen blir under sovrumsfönstret vilket inte riktigt är idealiskt... Därav funderar jag på att sätta igen en dörr i källaren, jag tror att utedelen skulle kunna stå där. Huset har ett sånt där garage under huset med en lång nedfart.
Huset är från 1962 om jag inte minns fel.

Har funderat över pelletspanna också, men det känns inte jättekul att det brinner i källaren när jag ligger ute på jobb under veckorna... Dessutom går ju som sagt murstocken upp i sovrummet, så där lär det bli varmt. Hade murstocken gått upp mitt i huset eller mer mot storarummet hade det nog blivit en pelletspanna.

Efter att ha pratat med min bror under gårdagen kändes det lite som att en vattenmantlad pelletskamin är en ganska trevlig kompromiss. Jag har alltid velat ha en backup-värmekälla, "mysbelysning" och eftersom att den är just vattenmantlad klarar den att värma hela huset så det är inte bara storarummet som blir knasvarmt. Ska forska vidare i den möjligheten!
ylven ylven skrev:
Pellets är ju inte heller gratis i dessa dagar. En vedkamin är betydligt mer ekonomiskt att elda i. Det lät som om huset ligger på landet och då brukar det inte vara några större problem att få tag på ved. Om man kombinerar kaminen med en ackumulerande värmevägg så har du värme länge. Den behöver inte vara lika skrymmande som en kakelugn, utan bygger vara 1,5 tegelsten på djupet och 2,5 tegelstenar på bredden. I den här tråden kan du se en skiss över hur de schematiskt är uppbyggda.
[länk]
I inlägget nedan ser du en vägg som matas av röken från vedspisen i intilliggande rum.
[länk]

Luft-vatten-värmepump är nog det mest ekonomiska för att få värme i huset. Bäst är om du kan koppla det mot en ackumulatortank.Då behöver du inte spetsa med el när ni ska fylla varmvatten i badkaret till exempel.
Huset ligger lantligt, men inte på landet, så eldning av ved för annat än nöjes skull är inte tillåtet, tyvärr. Luftvatten med acc-tank har varit tanken från start, men det är svårt att veta vad man ska ha! Alla lösningar verkar ju dessutom kosta 100tk. Fick tips om en lokal snubbe som visst var duktig och som inte var en "säljare".
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
MultiMan
5G är ingen ersättning för fiber och lokala förhållanden (geografiskt läge, antal anslutna till masten osv) avgör helt hur bra 5G fungerar. Ibland bra, ibland uselt och allt däremellan. Så fiber behövs i högsta grad fortfarande.

Kan du få fiber för vettiga pengar, skaffa det även om du inte har jättestort behov.

Är du storanvändare av internet är det alltid fiber som gäller och då värt att betala rätt mycket för (som i mitt fall t ex).
 
  • Gilla
Nykterhetskontroll och 1 till
  • Laddar…
Här tittas det på film och arbetas via Internet, allt över 4G. Jag är glad att jag kunde stå emot trycket från ungarna och sparade 30 kkr samt en massa grävning och skit. Jag hade satsat pengarna på ett borrhål istället.
Men alla som dom vill.
 
  • Gilla
mGustafsson
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Här tittas det på film och arbetas via Internet, allt över 4G. Jag är glad att jag kunde stå emot trycket från ungarna och sparade 30 kkr samt en massa grävning och skit. Jag hade satsat pengarna på ett borrhål istället.
Men alla som dom vill.
Allt beror ju på lokala förutsättningar och vilka krav man har på uppkopplingen.

Jag får just nu inne på mitt kontor hemma 13,8Mbps/0,28Mbps över 5G, finns inte en chans att jag skulle kunna arbeta mot våra externa servrar över det.

Som ref. får jag ut 508Mbps/498Mbps över fiber.
 
MultiMan MultiMan skrev:
5G är ingen ersättning för fiber och lokala förhållanden (geografiskt läge, antal anslutna till masten osv) avgör helt hur bra 5G fungerar. Ibland bra, ibland uselt och allt däremellan. Så fiber behövs i högsta grad fortfarande.

Kan du få fiber för vettiga pengar, skaffa det även om du inte har jättestort behov.

Är du storanvändare av internet är det alltid fiber som gäller och då värt att betala rätt mycket för (som i mitt fall t ex).
Det är definitiv fiber som gäller. Frågan är bara hur lång tid det tar att lösa.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Du menar för att beräkna värmebehov per rum för att välja radiatorer?
Ja precis
 
E Einh skrev:
Ja precis
Antingen gör man en korrekt beräkning med u-värden för väggar,tak, fönster, dörrar etc.
Eller så är man lat som jag ofta är och räknar med 70W/kvm om huset är byggt 60-tal eller senare, alt. 40W/kvm om huset är byggt 2000 och senare.

Så enkelt,
rum 11kvm * 70W/kvm = 770W

och ha det som riktmärke på lägsta effekt som radiatorn i rummet måste klara av att ge vid 55/45 tillopp/retur.

Men sedan får du kolla på antal fönster och deras bredd och hitta en radiator som matchar detta -10cm ungefär. Det är dock en smakfråga.

Byter man alla radiatorer så kan man med fördel överdimensionera helt efter vad som passar under fönster.
Installeras effektfullare radiatorer så kan man istället sänka framledningstemperaturen hos värmepumpen ganska rejält och få den att jobba effektivare.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
N Nykterhetskontroll skrev:
Det är definitiv fiber som gäller. Frågan är bara hur lång tid det tar att lösa.
Kontakta nätägaren på en gång. Vi fick vänta i ett halvår på fiber när vi flyttade för tre år sedan. Fiberleverantören i våra kvarter gör tydligen bara installationer under specifika perioder så att de kan samla ihop flera installationer inom samma område. Gräva hinner du göra medan du väntar om du får en liknande situation.
 
N Nykterhetskontroll skrev:
Jag har egentligen trott att luftvatten har varit det bästa alternativet, men det finns inte överdrivet många ställen att ställa utedelen på...
Det går att ha utedelen en bit från innedelen också, prata med 'lokala snubben' om det!
N Nykterhetskontroll skrev:
Huset är från 1962 om jag inte minns fel.

Har funderat över pelletspanna också, men det känns inte jättekul att det brinner i källaren när jag ligger ute på jobb under veckorna... Dessutom går ju som sagt murstocken upp i sovrummet, så där lär det bli varmt. Hade murstocken gått upp mitt i huset eller mer mot storarummet hade det nog blivit en pelletspanna.

Efter att ha pratat med min bror under gårdagen kändes det lite som att en vattenmantlad pelletskamin är en ganska trevlig kompromiss. Jag har alltid velat ha en backup-värmekälla, "mysbelysning" och eftersom att den är just vattenmantlad klarar den att värma hela huset så det är inte bara storarummet som blir knasvarmt. Ska forska vidare i den möjligheten!
En vattenmantlad pelletskamin är i princip en något mindre pelletspanna med glaslucka. Den är tveksam som backup, eftersom den kräver ström.
 
M mrsnhp skrev:
Kontakta nätägaren på en gång. Vi fick vänta i ett halvår på fiber när vi flyttade för tre år sedan. Fiberleverantören i våra kvarter gör tydligen bara installationer under specifika perioder så att de kan samla ihop flera installationer inom samma område. Gräva hinner du göra medan du väntar om du får en liknande situation.
Tack! Jag har försökt leta efter hur fan man får tag i vem det är som hjälper till med det där. Nätägare var ordet jag sökte. Har skickat ett mail till det företaget det gäller (hittat via https://bredbandskartan.se/).
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det går att ha utedelen en bit från innedelen också, prata med 'lokala snubben' om det!

En vattenmantlad pelletskamin är i princip en något mindre pelletspanna med glaslucka. Den är tveksam som backup, eftersom den kräver ström.
Jo, har haft funderingar på att köpa en UPS, alternativt batteribank och då kan ju även kaminen gå på den.
 
C Cerb skrev:
Antingen gör man en korrekt beräkning med u-värden för väggar,tak, fönster, dörrar etc.
Eller så är man lat som jag ofta är och räknar med 70W/kvm om huset är byggt 60-tal eller senare, alt. 40W/kvm om huset är byggt 2000 och senare.

Så enkelt,
rum 11kvm * 70W/kvm = 770W

och ha det som riktmärke på lägsta effekt som radiatorn i rummet måste klara av att ge vid 55/45 tillopp/retur.

Men sedan får du kolla på antal fönster och deras bredd och hitta en radiator som matchar detta -10cm ungefär. Det är dock en smakfråga.

Byter man alla radiatorer så kan man med fördel överdimensionera helt efter vad som passar under fönster.
Installeras effektfullare radiatorer så kan man istället sänka framledningstemperaturen hos värmepumpen ganska rejält och få den att jobba effektivare.
Hur ska man tänka om man ska skippa radiatorer helt och inställer dra golvärmeslingor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.