M
Det ser ut som att ni har sommar och vinterpris hos er leverantör. Då blir årsmedelpriset lite lägre, även om sommarförbrukningen är klart lägre. Det verkar inte heller vara någon flödestaxa och i så fall är det bara en minskad användning som kan sänka kostnaden. Det kom en hel del bra tips från flera. Börja med duschmunstycke och sänk tempen lite i källaren så minskar nog förbrukningen en del.

och vi
namnbyte namnbyte skrev:
Vilken gedigen flora svar detta genererade, vi tackar ödmjukast!

Då verkar det dels som att jag inte riktigt kan göra mycket mer än att begränsa användningen av tappvatten, och försöka få ner det hutlösa kW-priset hos Solör Bioenergi...vilka dessvärre dels verkar vara enda leverantören i kommunen (mittskåne), samt stört omöjliga att få tag på över telefon (försökt sedan strax före jul).

Vad jag tyckte var skyhög förbrukning ser med alla era (tack igen!) grafer ut att vara ett ungefärligt mellanvärde där liknande hus brukar ligga.

Jag är såklart glad att det inte är eluppvärmt, men förbrukningen såg oerhört skev ut jämfört med vår bantade elförbrukning på ca 200 kW/månad. Men det är väl så att elen blir sådär låg just pga att fjärrvärmen är så hög, en flyttad förbrukning bara.

Jag läste ett svar om rekommendation för att optimera fjärrvärmen, det ska vi kika mer på, men finns det mer/annat vi kan eller bör göra för att få ner kW-förbrukningen? Manuellt stänga tilloppet av fjärrvärme varannan timme? (Skämt)
 
125kvm plus 55kvm kallt källare
2 vuxna 2ungar tvätta. Lagar mat mkt..
Har bergvärme
Före året de var en stake månad elförbrukning gick över 4000kw
Har 55öre per kw exkl moms och skatter..
Så 3000kw låter rimligt.. Inte alls för högt
 
  • Skärmbild av energiförbrukningsrapport från e-on för månaderna januari till oktober under åren 2021 och 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Vad har ni för temperatur inomhus?
 
Kan du logga in på ”mina sidor” hos energibolaget och se hur förbrukningen ser ut dag för dag?

Hur ser det ut med isolering på vinden/taket?
 
Gamla hus förbrukar mycket energi, så är det bara. Med fjärrvärme får man den väldigt tydlig, kostnaden mot en luft värmepump borde fortfarande vara densamma eller lägre då
Elpriserna ligger så pass högt.
Att gå ner lite i temp kan göra stor skillnad, jag har nog sparat 2-3000kwh per år (120m2 radhus med ca 50mm isolering i väggarna) på att sänka från 20-20,5 till runt 18-19 inne, mycket en vanesak.

Enklare åtgärder som skulle kunna löna sig är tex tilläggsisolering av vinden samt sänkning av temperaturen i källare (viktigt att det är inrett som källare)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Som jag förstått det så är Varbergs energi en av Sveriges billigare fjv-leverantörer då man köper billigt bränsle från det stora pappersbruket i kommunen.
Om man skal vara petig, finns det inget pappersbruk i Varbergs kommun. Däremot ett pappersmassabruk. Närmaste pappersbruk finns i Hylte, grannkommunen. Om de inte har lagt ner än...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Som en känd uppfinnare från Sundbyberg sagt "tänkte inte på det".:oops:

Värmeväxlarna i fjärrvärmesystemet är väl dessutom inte 100% verkningsgrad, så systemmässigt är väl fjärrvärme COP <0.9 plus förluster i ledningar (vilket inte belastar kunden direkt men sätter en del av priset likväl) .
Värmeväxlarna i fjärrvärmecentralen har 100% verkningsgrad när det gäller överförd energimängd.

Ska vi räkna med ledningsförluster i fjärrvärmennätet så ska vi även räkna med överföringsförluster i elnätet, dels ledningsförluster å dels transformatorförluster.
 
  • Gilla
Dannyboy80
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Om man skal vara petig, finns det inget pappersbruk i Varbergs kommun. Däremot ett pappersmassabruk. Närmaste pappersbruk finns i Hylte, grannkommunen. Om de inte har lagt ner än...
Och ska vi vara ännu petigare så är det nog inte så att man köper bränsle av Södra, utan man tar tillvara spillvärmen från bruket och skickar in den i systemet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Och ska vi vara ännu petigare så är det nog inte så att man köper bränsle av Södra, utan man tar tillvara spillvärmen från bruket och skickar in den i systemet.
Ursäkta sent svar men man gör både och, Vbg Energi köper flis och rester från Värö bruk som körs med lastbil till värmeverket nära Varbergs hamn.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.