richardtenggren
Skulle utgå från förslag 4,
- Byt ut underskåp till lådor istället för dörrar.
- Flytta ugn till högskåp, jag skulle värdera underskåp mer än högskåp
- sätt lådor upp till samma nivå på högskåpen för att effektivisera förvaringen
- det är trevligt med luckor som öppnas horisontellt, du kan ersätta överskåpen med 3st 40 höga på höjden, i bredd kan du linjera med underskåpen eller satsa på 40x60 för att få lika stora luckor på den delen.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Till höger om fläkten
Till VÄNSTER om skåpen
:crysmile:
Så som det är på bild 4 nu
Bo in dig så kommer du nog på en plats för grytlapp eller nåt så småningom
:rofl:
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Menar till höger om fläkten, till höger om skåpen i alternativ 4
Alternativ 4 har Två öppna lådor Tutemo längst till höger för att matcha med den delen på kylskåpsväggen. Alternativ 3 har en liten liggande Tutemo (asklåda/hylla) närmare spisen. och en längst mot fönstret.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Skulle utgå från förslag 4,
- Byt ut underskåp till lådor istället för dörrar.
- Flytta ugn till högskåp, jag skulle värdera underskåp mer än högskåp
- sätt lådor upp till samma nivå på högskåpen för att effektivisera förvaringen
- det är trevligt med luckor som öppnas horisontellt, du kan ersätta överskåpen med 3st 40 höga på höjden, i bredd kan du linjera med underskåpen eller satsa på 40x60 för att få lika stora luckor på den delen.
Nu bytt till lådor på undre skåpet vid diskbänk. Spisen får tyvärr vara en fristående vit. Dyrare med häll och ugn i skåp, men säkert snyggare.
Ovanför överskåpen måste det väl vara passbit mot taket?

Påverkar diskbänkshoar väggskåpens placering? Jag menar kranen. För att få arbetsyta till vänster måste den vara minst 60 cm (eg för litet) och till höger 50 cm för diskställ.

Ritning av kök med vita lådor under diskbänk, fristående spis och överskåp utan passbit mot taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
M Marijairena skrev:
Ovanför överskåpen måste det väl vara passbit mot taket?
Det beror på avståndet till taket och vad man tycker är snyggt.
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Försök att undvika öppna skåp nära inpå spisen, fett å flott letar sig gärna dit
 
  • Gilla
Marijairena och 1 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Försök att undvika öppna skåp nära inpå spisen, fett å flott letar sig gärna dit
Det öppna skåpet till vänster om spisen, d v s på samma vägg som kylskåpet kan inte vara stängt eftersom fläkten hänger där. Om jag inte har skåp där får det vara en tom väggyta i stället typ så här:
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Fortsättning följer
Jag provade att sätta alla väggskåpen på samma vägg.med inklämd väggfläkt. (Kolfilter). I så fall får den lösa micron vara i skåpet till höger om den.
Nackdel med skåpen längst till vänster, är att man inte riktigt når in där. Vägg till höger om kylskåp får vara tom. Bäst hade varit en underbyggd kolfilterfläkt i skåp, men de jag tycker är mest diskreta och snygga är jättedyra.
Köket är 14 kvm inte så stort. Provade med och utan överskåp.
Ni som följt processen kan ju jämföra med mina andra modeller ( om ni har tid).
Fönstret har försvunnit men är till höger i en fönsterbänksnisch.
Digital skiss av ett kök med väggskåp, diskbänk och mikrovågsugn utan fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med slå ända upp:
Datorgenererad bild av ett kök med väggskåp, inbyggd fläkt, diskbänk och öppen vägg till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla modell som jag tycker är bäst förut:
Digital skiss av ett kök med väggskåp och kolfilterfläkt, mikrovågsutrymme till höger, utan fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
, ev. Eventuellt utan överskåp
 
Ett hörnöverskåp, det är inget du funderat på?
 
K Kurtivan skrev:
Ett hörnöverskåp, det är inget du funderat på?
Tyvärr gillar jag inte hörnskåp Villa ha en fejkvariant av, jag menar bara stilen. Det är Ikea jag ska ha.
https://pin.it/6lCWeIq
 
Åsa Lund
Gillar sista bilden bäst
 
  • Gilla
Marijairena
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Gillar sista bilden bäst
När jag kollade i går igen tror jag att den sista bilden är bäst, den jag hade sen förut. Det blev inte bra med alla skåp på en vägg, för trångt runt fläkten och skåpet längst till vänster kommer man inte in i så lätt. Fortsätter med en del justeringar.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.