Tack för tipsen, jag hade också gärna skippat det, men min sambo förespåkar alltid att man ska göra saker "by the book" så att hon känner sig trygg...

Om Ardex 8+9 står följande vilket låter bra:
ARDEX 8+9 är ett deformationsupptagande fuktskydd som används inomhus och utomhus för golv och väggar bakom plattbeläggningar i bostads miljö och offentlig miljö. I t.ex. badrum eller duschar i badhus.
ARDEX 8+9 ska alltid täckas med ytskikt, av t.ex. keramiska plattor.

Men det står också:
ARDEX 8+9 bildar tillsammans med ARDEX P 2 D ett vattentätt ytskikt som används vid plattsättning på skivkonstruktioner i våtutrymmen i offentlig miljö.

Det sista där behöver man bara bry sig om vid skivkonstruktioner och alltså inget jag behöver? Låter i så fall bra, denna produkt känns smidig och inte för dyr.

Men detta då:

ARDEX 8+9 är ett vattenavvisande tätskikt och kan inte ersätta en traditionell fuktisolering.

Räcker detta då?

Edit:
Såg sen (från Ardex 2010) detta vilket väl stämmer in i min situation:
Vid betongplatta på mark och källarytterväggar bör kontroll ske om tillskjutande fukt förekommer. Om tillskjutande fukt förekommerskall ARDEX Tätsystem 8 + 9 användas, se separat anvisning.

Redigerat:
T
HansGreger skrev:
De flesta användare i denna tråd verkar väldigt kunniga på ämnet, så jag passar på att ställa en förhoppningsvis enkel fråga som jag önskar svar på.

Jag sätta upp en vägghängd toa med inbyggd cistern nere i gammalt förråd i källaren. Utrymmet består av rent betonggolv och murade/putsade väggar på vilka jag ska klinkra/kakla. Toan placeras mot källaryttervägg. Huset är från 1965 och plattan antas vara oisolerad. Kommer även att ha ett handfat.

OM jag väljer att ha ett tätskikt, i så fall på väggen bakom toan och på golvet - vad är då OK att använda? Hade gärna sett att man endast behöver en lösning man kan rolla ut, men har mycket lite kunskap om ämnet. Krävs en massa olika och dyra produkter tar jag nog istället den minimala risk jag anser det skulle innebära att inte ha något skikt alls. Så era svar är helt avgörande.

Tacksam för svar!
I ditt fall behövs inget tätskikt alls!

Nä det verkar lite överflödigt, anser nästan alla.

Nån som har tips på med vad för skiva och stomme man ska bygga väggen/hyllan som ska dälja wc-fixturen och cisternen? Har fått tips på lecablock, men det känns omständigt om det finns mindre krångliga lösningar. Våtrumsskivan CEMBRIT AQUA BLOCK (tidigare minerit VT) kan väl vara vettigt som skivmaterial i alla fall?

lux-skivor verkar populärt här på forumet att bygga liknande inklädnader med. Går bra att kakla på och är lätt att jobba med.

Och lecablock verkar otroligt klumpigt att bygga med. Antingen kommer inklädnaden bli klumpig eller så får man hugga ut i leca stenen för att få en tight passform runt fixturen.

Vi var på Hornbach i Malmö idag, de hade inte Cascos iFIX (2-komp). Det behövs ju inte förrän till sommaren... Blev att åka hem tomhänt idag och hitta på något med familjen till helgen. :-/

Dubbelkollade med försäkringsbolaget som också var inne på linjen att skippa tätskikt i denna situation då det är det bästa för huset. Dom skulle iaf inte klaga på konstruktionen om nåt mot förmodan skulle hända. Skönt att höra!

Tack för tipsen här, nu är det bara köra igång med golvet.

HansGreger skrev:
Dubbelkollade med försäkringsbolaget som också var inne på linjen att skippa tätskikt i denna situation då det är det bästa för huset. Dom skulle iaf inte klaga på konstruktionen om nåt mot förmodan skulle hända. Skönt att höra!

Tack för tipsen här, nu är det bara köra igång med golvet.
Se till att de skickar ett brev som bekräftar det!
Det gjorde Trygg Hansa när jag gjorde lite "avvikande" grejer...

Andreas Lundgren skrev:
Vi var på Hornbach i Malmö idag, de hade inte Cascos iFIX (2-komp). Det behövs ju inte förrän till sommaren... Blev att åka hem tomhänt idag och hitta på något med familjen till helgen. :-/
Bauhaus har Kiilto som kör med lim också, kanske ett alternativ?

Det allra viktigaste av allt när man sätter tätskikt i ett våtrum, det är att kontrollera reglerna för varje ny våd man sätter upp, för chansen är stor att de har ändrat sig under tiden man satte den förra....

• Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Det allra viktigaste av allt när man sätter tätskikt i ett våtrum, det är att kontrollera reglerna för varje ny våd man sätter upp, för chansen är stor att de har ändrat sig under tiden man satte den förra....
LOL!
Ja, det verkar ju onekligen ligga något i det!

Tänkte på rubriken..."...Vilken tur att jag använde Kiilto"

Har för mig att Kiilto´s Keraseal lim är en-komponentslim så är den godkänd då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.