30 962 läst · 469 svar
31k läst
469 svar
Nya lagen om återvinning av textilier
Lustigt! Att du träder in i diskussionen när denne person eldar ”Annars bränner jag sådant som skitiga resårsängar, böcker, pappersskräp, värdelösa möbler och många kubikmeter kartonger. M m. Sparar mig bensinpengar, pengar för transportjänster, smärta (försök knöla in kartonger i sopcontaintrar), tid, massor med tid, svordomar på pall och sopavgifter.”Alfredo skrev:Det beror vad det är för skräp det handlar om. Pratar vi om den typ av rishög jag beskrev så är det för mig fullkomligt normalt att elda upp den. Att börja köra den typen av trädgårds-/skogsavfall till tippen finns inte på min karta!
Pratar vi om gamla bildäck är det inte OK enligt mig, om än fullt normalt för vissa.
Ingett av det ovanstående är tillåtet att elda men om du anser dig att det är likvärdigt med trädgårdsavfall så är det din åsikt!
Men resterande som personen eldar då?Alfredo skrev:
”Annars bränner jag sådant som skitiga resårsängar, böcker, pappersskräp, värdelösa möbler och många kubikmeter kartonger. M m. Sparar mig bensinpengar, pengar för transportjänster, smärta (försök knöla in kartonger i sopcontaintrar), tid, massor med tid, svordomar på pall och sopavgifter.”
Om du undviker att svara denna gång så behöver du inte svara mig alls då det är uppenbart att du försöker dölja personens bortkommanden och felaktiga eldande!!
För diskussionen har inte handlat om att elda torrt trä!!
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 592 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 592 inlägg
Jag upplever den kulturella utvecklingen så här:
Elda resårsäng?
80-tal: Ja hur ska det annars gå till? Vi lägger den på den kommunala majbrasan.
90-tal: Det är plast i den så den ska nog till soptippen istället. Kanske. Men vi eldar den på gården istället.
00-tal: Jaja, jag vet den ska till ÅVC men vi har ju inga grannar som störs av röken. Bara white trash eldar den.
10-tal: Den ska till ÅVC så den står på uppfarten i två år.
20-tal: Att elda en resårsäng är i nivå med gängvåld och pedofili. Varför vill du döda planeten och våra barn?
Så mycket en generationsfråga. 30- och 40-talisterna är i regel för trötta för att elda resårsängar i trädgården längre även om de inte tycker det är hela världen. 50-talisterna orkar ännu. 60- och 70-talisterna ser det som ett lustigt barndomsminne ungefär som frånvaron av hjälmar och bilbälte och att de strövade fritt som barn, 80-talisterna suckar även de äldre generationerna och vill ha en beteendepolicy och mer straff, 90- och 00-talisterna tror att det jag skriver är en näthatande boomerskröna.
Elda resårsäng?
80-tal: Ja hur ska det annars gå till? Vi lägger den på den kommunala majbrasan.
90-tal: Det är plast i den så den ska nog till soptippen istället. Kanske. Men vi eldar den på gården istället.
00-tal: Jaja, jag vet den ska till ÅVC men vi har ju inga grannar som störs av röken. Bara white trash eldar den.
10-tal: Den ska till ÅVC så den står på uppfarten i två år.
20-tal: Att elda en resårsäng är i nivå med gängvåld och pedofili. Varför vill du döda planeten och våra barn?
Så mycket en generationsfråga. 30- och 40-talisterna är i regel för trötta för att elda resårsängar i trädgården längre även om de inte tycker det är hela världen. 50-talisterna orkar ännu. 60- och 70-talisterna ser det som ett lustigt barndomsminne ungefär som frånvaron av hjälmar och bilbälte och att de strövade fritt som barn, 80-talisterna suckar även de äldre generationerna och vill ha en beteendepolicy och mer straff, 90- och 00-talisterna tror att det jag skriver är en näthatande boomerskröna.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 770 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 592 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 592 inlägg
Vuxna människor ändrar i regel inte uppfattning i moralfrågor men till slut så dör de. Så förändras kultur.
Kan vara svårt att acceptera för de som har en progressiv syn på samhället, de som tror man kan "utbilda fram" en ny bättre människa med bättre moral.
Kan vara svårt att acceptera för de som har en progressiv syn på samhället, de som tror man kan "utbilda fram" en ny bättre människa med bättre moral.
Det är då min 80-20% tes händer, 80% fixar textilinsamling utan problem och 20% vill/kan inte eller förstår inte och letar ytterligheter för att argumentera/påvisa det orimliga😂Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 592 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 592 inlägg
Ja så är det nog, 80% gör vad de ska enligt styrets order, 20% ifrågasätter alltid order uppifrån. Troligen biologisk kodat. Hopplösa människor de där 20% som alltid förstör den utopiska inordningen för alla stora fina politiska projekt.A AndersS skrev:
Nä, det är så jäk... skönt att bara göra vad man blir "tillsagd" och sedan lägga tid/kraft på det som är roligt.Claes Sörmland skrev:
Inga textiler att slänga och tar nu en tur i skogen med hunden istället.😉 Kanske hittar en vedbit att tända med en mjölkkartong.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 592 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 592 inlägg
Ja, så kan man känna om man har utrustats men en sån hjärna. Man bara flyter med och funderar inte så mycket och lyder order uppifrån. Som du säger, de flesta av de 80% finns där.A AndersS skrev:
Det valet har inte de 20%-en. Och de ser definitivt inget roligt i att anpassa sig, inte tänka själv och göra som man blir tillsagd. I sin mest extrema form så kommer livsglädjen från att inta motsatt ståndpunkt, konträren.
Njau gröna pålagor ifrågasätts numera av klart många fler.Claes Sörmland skrev:
I sak förstår jag inte varför den klädinsamling vi haft är klart rimlig!?
Sen kommer det nya systemet nog att rasa ihop eftersom det sannolikt blir sanitära olägenheter på ÅVC med skitiga underkläder o dylikt. Vilken dynga att ta reda på!
Självplågare är vi!