13 938 läst · 37 svar
14k läst
37 svar
Nya dörren går inte att stänga helt. Varför inte?
Så här blev en av mina dörrar strax innan 2 års besiktningen. Så då kom en hantverkare och justerade dörrkarmen.M Förstagångsköparen skrev:
Byter man innerdörrar och gångjärn är det absolut inte ovanligt att man måste justera dom nya gångjärnen. Använder man gångjärnsknäckaren på dom här typen av innerdörrar med dom "klena" gångjärnen med ganska små skruvar så riskerar man att dra sönder karmen samt skada färgen på gångjärnen.
Personligen lossar jag alltid den här typen av gångjärn från innerdörren, tar ut dom i snickarboden och sätter dom i skruvstädet (skydd mot städet) och ger några väl avvägda slag på gångjärnet (med mellanbit som skydd). Kräver viss fingertoppskänsla på hur mycket man ska böja dom, men det brukar bli bra på första försöket.
Och för att bemöta svaren att man visst kan rikta dom med gångjärnsknäckaren, absolut kan man det ... men jag kör på linjen "better safe than sorry" när det gäller dom här klena karminfästningarna.
Personligen lossar jag alltid den här typen av gångjärn från innerdörren, tar ut dom i snickarboden och sätter dom i skruvstädet (skydd mot städet) och ger några väl avvägda slag på gångjärnet (med mellanbit som skydd). Kräver viss fingertoppskänsla på hur mycket man ska böja dom, men det brukar bli bra på första försöket.
Och för att bemöta svaren att man visst kan rikta dom med gångjärnsknäckaren, absolut kan man det ... men jag kör på linjen "better safe than sorry" när det gäller dom här klena karminfästningarna.
Produkter som diskuteras: "karminfästningarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Om du inte kan själv,så leja bort det!M Förstagångsköparen skrev:
M Förstagångsköparen skrev:
detta är nackdelen med när man byter bara dörrar och lämnar gamla spikade karmar som blir svåra att justera… din karm måste justeras tyvärr och du har inget lätt alternativ till det då de ser ut att vara spikade ser inga Karmskruv iaf. Du får göra ett karmskruv hål där det tar i som mest och prova dra in en karmskruv för att se ifall du kan justera, risken är att det finns masonitbitar eller ngt liknande mellan karm och vägg som gör det svårt att justera och isf får du slipa/hyvla och måla kanske?
Besserwisser
· östergötland
· 2 092 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 10 917 inlägg
Den som är van ser ju såklart var det tar i och vad som behöver justeras för att få det bra. Det är ingen raketforskning direkt........Om det är för svårt så är det nog lämpligare att ta hjälp än att försöka knäcka nå gångjärn och kanske göra saken ännu värre eller rentav förstöra nåt.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ta ner innerväggar (trätex) och sätta upp nya eller lappa och laga
Badrum -
Hur lagar jag ytterdörren i trä när jag tar bort kattluckan
Stenhus -
Nya packningar till säkerhetsventil SYR 2117 9 Bar
Vatten & Avlopp -
Nya gratis ritningar för husägare
Artikelkommentarer -
Går inte att öppna dörren från insidan av bilen