K KungAnka skrev:
Någon som kan bekräfta att det är såhär? Vi köpte för ca 3 år sedan innan de nya reglerna och skulle gärna värdera upp huset nu innan nästa krasch....

Lånet då togs hos SEB så vi har amortering inbyggt i avtalet, det hänger alltså med när vi byter bank och är något hårdare än vad nya lagen kräver. Vi har amorterat en hel del plus att huset gått upp i värde, så tanken är att lägga om lånen och slippa amorteringskraven, inte för att sluta amortera utan som en trygghet att kunna göra det om behovet uppstår.

Sen undrar jag om någon sett några riktlinjer för vad en betydande ombyggnad är?

P.S. Jag har frågat min bank, men eftersom dom är så billiga på räntan och service därefter är de flesta svar av yxskaftsmodell. Men låg ränta som sagt, jag är nöjd. D.S
Jag värderade om nyligen, senaste värderingen var för 3,5 år sen så JA du kan göra en omvärdering nu. Vid byte av bank måste du beställa ett amorteringsunderlag fr gamla banken (detta enl EU-direktiv/regel). Där står hur mycket du amorterar nu och senaste värderingen på bostaden.

Någon som har tagit striden mot bankerna och fått värdera om inom femårsperioden?
Jag har googlat men hittar fortfarande inga exempel på vad som krävs i om/tillbyggnad för att få värdera om.

Visste inte att man inte får omvärdera inom 5 år.
Gjorde det med samma mäklare som gjorde den tidigare värderingen. Han sa inget om det.
Behövde sedan aldrig använda värderingen då jag fick utökat lån hos banken så jag vet inte vad de skulle ha sagt.
Det var iaf en s.k. bankvärdering och kostade därefter. :rolleyes:

Du kan väl alltid omvärdera men du kan inte sänka ditt amorteringskrav inom 5 år. Vi omvärderade för lite drygt ett år sedan och då hade vi ägt huset i två år.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Moosys Moosys skrev:
Du kan väl alltid omvärdera men du kan inte sänka ditt amorteringskrav inom 5 år. Vi omvärderade för lite drygt ett år sedan och då hade vi ägt huset i två år.
Exakt. Värdera om för att tex få veta värdet eller höja lånet säger bankerna ingenting om, men som Moosys säger så kan du inte värdera om för att få ett bättre förhandlingsläge :)

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Det verkar vara lite otydligt detta.
Enligt min bank kan man omvärdera för att ex utöka sitt lån precis som förut.

Det som har ändrats är att man kan banken accepterar endast värdering var femte år vid ändring av belåningsgrad för att påverka amorteringen.

A axmode skrev:
Det verkar vara lite otydligt detta.
Enligt min bank kan man omvärdera för att ex utöka sitt lån precis som förut.

Det som har ändrats är att man kan banken accepterar endast värdering var femte år vid ändring av belåningsgrad för att påverka amorteringen.
Vilken bank har ni?

Vi gjorde precis en ny värdering för att utöka bolånet, vi köpte för 3 år sedan och precis efter att amorteringskravet sjösattes.
Det utökade lånet amorteras och amorteringen beräknas på den "nya värderingen"

P Poxeman skrev:
Vilken bank har ni?
SEB

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.