Enligt de nya amorteringskraven får en bostad endast värderas vart femte år, undantaget stora renoveringar eller tillbyggnader. Vad som räknas som "omfattande om- eller tillbyggnad" verkar inte vara helt definierat. Är det någon här som diskuterat detta i detalj med banken? Vi ska renovera och vill självklart ha en ny värdering efter renoveringen.

Så här skriver FI: Omvärdering får även ske om det skett en avsevärd värdeförändring av bostaden av en annan anledning än den allmänna prisutvecklingen på bostäder. Det kan till exempel handla om en omfattande om- eller tillbyggnad. Renovering av enbart kök eller badrum eller tillbyggnad av balkong anses till exempel i normalfallet inte ge en avsevärd värdeförändring.

http://www.fi.se/Press/Pressmeddelanden/Listan/Amorteringskrav-pa-nya-bolan1/

Redigerat:
  • Gilla
Erik1919
  • Laddar…
MultiMan
Om du vill ha ett vettigt svar kanske det är bäst att du berättar exakt vad du själv ska renovera, annars blir det ju extra mycket gissningar.

När värderades huset senast? Man kan ju tycka att tiden fem år bör gälla när första värderingen är gjort efter införandet av nya reglerna. Jag tolkar det som att det inte bär vara några problem med en värdering efter att ni gjort eran renovering så länge ni inte fått en värdering gjord efter 1 juni.

Men detta är som sagt min egen tolkning.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Huset värderade senast för ett och ett halvt år sedan och priset har gått upp med drygt 20% sedan dess. Jag står nämligen i ett gränsfall på ca 100tkr om jag faller under eller över 70%-gränsen i amorteringen.
Går jag på den gamla värderingen får jag inte det lån jag behöver och gör jag en värdering nu får jag amortera 2%, men vill försöka komma ner i 1%. Då måste jag få göra en ny värdering efter renoveringen.

omvärderingen av huset gäller väl bara för de nya reglerna, om du omvärderade nyligen när gamla reglerna gällde så ska det väl inte spela in på vad som gäller nu, alltså bör det ju inte vara några problem att göra en ny omvärdering, det borde ju vara en ganska omfattade renovering om du ska låna till den.

Sen om du ligger precis så på gränsen så är det väl kanske nått år eller 2 som du får betala lite mer om du kommer över 70%.

Lämpligast är väl att fråga banken vad de säger.

Jag ska bygga en takkupa med ett helt nytt badrum. På bottenvåningen ska jag renovera hela köket samt bygga ett nytt badrum.

Det finns väl inget officiellt register över utförda värderingar, så om du ex. byter bank så lär det inte finnas ngn. historik över vilka värderingar som finns historiskt.

De åtgärder du beskriver tycker jag låter som omfattande.

När man skriver att en badrumsrenovering inte anses värdehöjande, så skulle jag tolka det som att om badrummet antingen redan är skadat, eller utdömt av besiktningsman. Så "finns" inte badrummet. Dvs. en renovering då är en nybyggnad av badrum.

När jag läste citatet så tänkte jag kök eller badrum eller... Så om man gör badrum OCH kök räknas det som grundande för värdering?

Vi renoverar badrummet och sanerar från rök. Tapetserar och målar samt ska riva en innervägg. Funderar på att dra in fiber också. Var och en sak för sig borde inte vara skäl för omvärdering. Hur är det om jag väger samman allt?

hempularen skrev:
Det finns väl inget officiellt register över utförda värderingar, så om du ex. byter bank så lär det inte finnas ngn. historik över vilka värderingar som finns historiskt.

De åtgärder du beskriver tycker jag låter som omfattande.
Det syns ju ganska bra på de pantbrev som tagits ut på fastigheten.

Bob_the_builder
Det som gäller vid bankbyte är att den nya banken begär ett intyg från den gamla där det amorteringsgrundande värdet framgår OCH det datum när värdet fastställdes.

Observera att även skrivbordsvärderingar räknas.

johel572 skrev:
Det syns ju ganska bra på de pantbrev som tagits ut på fastigheten.
Ja, om man har ökat belåningen på fastigheten. Det kan ju vara så att det finns pantbrev på mer sedan innan. Sen har du alla bostadsrätter där detta inte finns.

Någon som har exempel på avsevärda förändringar som banken godkänt?
Vi vill låna för attefallare men banken går inte med på att värdera om.
Vi har en värdering på 4,7milj från 2015 när vi flyttade in. (Men låst 2016pga utökade lån)

Själv anser jag att de 500 000 vi lagt på rivning av gammal stuga, anläggning gräsmatta, altan, friggebod, markiser osv. tillsammans med attefallaren borde vara avsevärda.

Pumba skrev:
omvärderingen av huset gäller väl bara för de nya reglerna, om du omvärderade nyligen när gamla reglerna gällde så ska det väl inte spela in på vad som gäller nu, alltså bör det ju inte vara några problem att göra en ny omvärdering.
Någon som kan bekräfta att det är såhär? Vi köpte för ca 3 år sedan innan de nya reglerna och skulle gärna värdera upp huset nu innan nästa krasch....

Lånet då togs hos SEB så vi har amortering inbyggt i avtalet, det hänger alltså med när vi byter bank och är något hårdare än vad nya lagen kräver. Vi har amorterat en hel del plus att huset gått upp i värde, så tanken är att lägga om lånen och slippa amorteringskraven, inte för att sluta amortera utan som en trygghet att kunna göra det om behovet uppstår.

Sen undrar jag om någon sett några riktlinjer för vad en betydande ombyggnad är?

P.S. Jag har frågat min bank, men eftersom dom är så billiga på räntan och service därefter är de flesta svar av yxskaftsmodell. Men låg ränta som sagt, jag är nöjd. D.S

KungAnka: Menar du att avtalsvillkor skulle följa med till en annan bank, det låter väldigt konstigt.

O oholah skrev:
Enligt de nya amorteringskraven får en bostad endast värderas vart femte år, undantaget stora renoveringar eller tillbyggnader. Vad som räknas som "omfattande om- eller tillbyggnad" verkar inte vara helt definierat. Är det någon här som diskuterat detta i detalj med banken? Vi ska renovera och vill självklart ha en ny värdering efter renoveringen.

Så här skriver FI: Omvärdering får även ske om det skett en avsevärd värdeförändring av bostaden av en annan anledning än den allmänna prisutvecklingen på bostäder. Det kan till exempel handla om en omfattande om- eller tillbyggnad. Renovering av enbart kök eller badrum eller tillbyggnad av balkong anses till exempel i normalfallet inte ge en avsevärd värdeförändring.

[länk]
Jag har fattat det som om det bara är tex tillbyggnad du får värdera om, när boytan ökar helt enkelt. Takbyte, kök och badrumsrenovering m.m. gäller inte, det är normalt underhåll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.