A
Det är likadant för mig och alla andra. Det blir så riktigt tidigt på året
 
Hur låser man upp den ur parkeringsläget?
Tryckte på "parkera 3tim" för jag tänkte lägga ut vattenslang på gräset, men ändrade planer nu.
Det står still i huvudet hur göra :dizzy:
 
Fritt ur minnet, men tryck bara på start-knappen?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Fritt ur minnet, men tryck bara på start-knappen?
Nej det funkade inte då. Men måste kanske låta den "parkera" först innan man kan "ångra" sej.
Det kom annat emellan vid tillfället , så hon fick stå inne ett tag. ;)
 
En fråga har dykt upp, någon som har input innan jag lämnar in min robot? Har en 310 med ett gäng år på nacken.
Helt plötsligt har den slutat hitta guiden när den ska hem.
Det har inte med inställningen för hur den ska hitta hem att göra, jag har 0 fördröjning på leta efter guide och 15 min fördröjning på leta efter begränsning.
Dessutom funkade den bra för någon vecka sedan..

Jag har fast grönt sken i stationen.
jag kan mäta kontinuitet mellan vänster begränsning och guide, samt höger begränsning och guide. och givetvis i hela begränsningen.
När jag kör en "kalibrera guide" så backar den ut någon meter och säger "Kalibreringen gick bra och installerade guider hittades"

Men om jag tex testar att "följa ut" med en förinställd klippyta som den ska följa guiden i 40 meter för att hitta, så backar den bara ut några meter från stationen, sen börjar den klippa.
Om jag befinner mig mitt ute på gräsmattan och säger åt den att parkera och riktar in den över guiden så kör den bara rakt över som att den inte fanns.

Jag har även testat med sånt där instrument där jag kopplar på guiden i intill stationen och kan mäta en ljudsignal i slutet av guiden, så den kan ju liksom inte vara av?

Vad är det för fel?
 
Aktivera Info-menyn (långt tryck på 0) du bör där kunna se signalerna från slingorna. G=guide. Enl. en äldre manual så kan värde variera från -250 till 320. Kanske ger någon ledtråd.
 
Display av en Husqvarna-enhet visande kablarnas signalstyrkor med texten "G1 0 F -302 N -101".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
E etompau skrev:
Aktivera Info-menyn (långt tryck på 0) du bör där kunna se signalerna från slingorna. G=guide. Enl. en äldre manual så kan värde variera från -250 till 320. Kanske ger någon ledtråd.
Tack! Intressant.

Det såg inte så bra ut.
tror jag...

G1 (som jag antar är guidekabel 1) ligger på 0, 0, 0 resp 1
Första nollan under VF flukturerar dock mellan 0 och -1
Ska man tro att jag helt enkelt inte har någon bra kontakt/koppling på guiden då? Någon typ av brott eller dålig kontakt... Skumt att den lyser helgrönt? Eller det kanske den gör ändå i laddstationen, man behöver ju faktiskt inte ens installera guide när jag tänker efter. också lite skumt att den tycker att "kalibreringen gick bra" när jag kalibrerar guiden...

Undrar vad VF HF VB resp HB står för? Man kommer ju osökt att tänka på "vänster fram" osv
EcWN_i1t9DtMr0vj7f9gwbEBv0OBqVS6fCKfvRtKIoNfuA
20200428_131658.jpg
20200428_131658.jpg
 
Ja det är felaktiga värde på guide-signalen.
Du kan ju roa dig med att göra en testslinga och guidkabel av några meter kabel. Då utesluter du ev. fel i nergrävda kablar och kopplingar.
 
  • Gilla
Fwa
  • Laddar…
Kanske batteriet är slut? Min uppförde sig väldigt konstigt i höstas.
Efter batteribyte så går hon bra igen..
 
E etompau skrev:
Ja det är felaktiga värde på guide-signalen.
Du kan ju roa dig med att göra en testslinga och guidkabel av några meter kabel. Då utesluter du ev. fel i nergrävda kablar och kopplingar.
Tack!
 
F Fwa skrev:
En fråga har dykt upp, någon som har input innan jag lämnar in min robot? Har en 310 med ett gäng år på nacken.
Helt plötsligt har den slutat hitta guiden när den ska hem.
Det har inte med inställningen för hur den ska hitta hem att göra, jag har 0 fördröjning på leta efter guide och 15 min fördröjning på leta efter begränsning.
Dessutom funkade den bra för någon vecka sedan..

Jag har fast grönt sken i stationen.
jag kan mäta kontinuitet mellan vänster begränsning och guide, samt höger begränsning och guide. och givetvis i hela begränsningen.
När jag kör en "kalibrera guide" så backar den ut någon meter och säger "Kalibreringen gick bra och installerade guider hittades"

Men om jag tex testar att "följa ut" med en förinställd klippyta som den ska följa guiden i 40 meter för att hitta, så backar den bara ut några meter från stationen, sen börjar den klippa.
Om jag befinner mig mitt ute på gräsmattan och säger åt den att parkera och riktar in den över guiden så kör den bara rakt över som att den inte fanns.

Jag har även testat med sånt där instrument där jag kopplar på guiden i intill stationen och kan mäta en ljudsignal i slutet av guiden, så den kan ju liksom inte vara av?

Vad är det för fel?
Min har gjort likadant. Fick mjukvaran uppdaterad på garanti, sen gick det igen.
Något att kolla på?
 
Har ett litet problem med min 310a.
Ska anlägga trädgårdsland där klipparhuset står idag. Detta innebär att klipparen behöver backa så lång som möjligt (3 m) och sedan vända 180 grader för att börja klippa.
Har ställt in backsträckan och så långt allt väl.
När jag ställer in utfartsvinkel har jag satt denna till 180-180 grader, alltså ett halvt varv, dock vänder klipparen bara 90 grader och börjar sen klippa.
Vad kan vara problemet eller vad har jag gjort fel?
 
Joaquin Joaquin skrev:
Min har gjort likadant. Fick mjukvaran uppdaterad på garanti, sen gick det igen.
Något att kolla på?
Tack men etompau var helt rätt på det. Jag hade dålig signal i guiden pga av några dåliga "tillfälliga" skarvar jag hade gjort för något år sedan med eltejp och sedan glömt bort. När jag fixat skarvarna ordentligt fick jag bra värden igen under servicemenyn och allt funkade som det skulle.
Det svåra var att hitta de dåliga skarvarna eftersom felsökningsinstrumentet trots allt gav utslag då kabeln aldrig var helt av.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Jag har en 310 som när man tar ut den ur laddare och öppnar luckan till displayen så slocknar displayen. Detta problem åtgärdas genom att slå av huvudströmbrytaren.

Stoppar man under klippning fungerar allt normal.

Någon som varit med om samma sak? Och vad gjorde ni åt det?
 
Var köper ni knivar? Vilka "märken" ska man undvika?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.