J jordraketen skrev:
[bild] [bild] Vad säger detta då? Foto taget när den står i laddaren. 3e säsongen den går nu.
Ser OK ut (enl. min lekmannabedömning).
Den laddar med 1,1 A och är på väg mot fulladdat batteri (1600 mAh).
Har du märkt några problem med batteri/klipptid?
 
E etompau skrev:
Ser OK ut (enl. min lekmannabedömning).
Den laddar med 1,1 A och är på väg mot fulladdat batteri (1600 mAh).
Har du märkt några problem med batteri/klipptid?
Inte tagit tid direkt. Men reagera i helgen på att den gick ut och rätt som det var så sökte den sej tillbaka. Men har som sagt inte klockat detta. Hur länge bör den klippa åt gången?
Sen har den larmat för laddningsproblem några gånger sista månaden.
Några tankar kring det?
 
J jordraketen skrev:
Inte tagit tid direkt. Men reagera i helgen på att den gick ut och rätt som det var så sökte den sej tillbaka. Men har som sagt inte klockat detta. Hur länge bör den klippa åt gången?
Sen har den larmat för laddningsproblem några gånger sista månaden.
Några tankar kring det?
HQ säger 70 min klipptid och 60 min laddtid för en 310-modell.
 
Hittade vår lilla ”Grace” helt stendöd ute på gräsmattan innan. (Var igång typ en halvtimme tidigare) Slog av och på strömbrytaren några gånger. Hjälpte ej. Lyfte in henne i laddstationen, händer inget, av och på med brytaren några gånger och då starta hon. Inget felmeddelande.
Jag tänkte att hon av nån anledning sökt efter laddstation så länge att laddningen hunnit ta slut. Men då borde det väl kommit felmeddelande ? När jag kollade laddning så verkade det inte heller som batteriet varit extremt tömt.
Vad kan detta bero på?
Ingen åska i luften.
Ingen yttre åverkan.
 
Höstdepression helt klart :crysmile:.

Har råkat ut för samma sak någon enstaka gång och har då som du misstänkt att den inte hittat hem och sen dragit ur batteriet helt.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Höstdepression helt klart :crysmile:.

Har råkat ut för samma sak någon enstaka gång och har då som du misstänkt att den inte hittat hem och sen dragit ur batteriet helt.
Här fanns inget ivägen som skulle ha stört vägen till laddarn och när jag kollade batteristatus så låg det runt ca1100mA.
Vid vilken strömnivå börjar den söka sej till laddarn ?
 
J jordraketen skrev:
Hittade vår lilla ”Grace” helt stendöd ute på gräsmattan innan. (Var igång typ en halvtimme tidigare) Slog av och på strömbrytaren några gånger. Hjälpte ej. Lyfte in henne i laddstationen, händer inget, av och på med brytaren några gånger och då starta hon. Inget felmeddelande.
Jag tänkte att hon av nån anledning sökt efter laddstation så länge att laddningen hunnit ta slut. Men då borde det väl kommit felmeddelande ? När jag kollade laddning så verkade det inte heller som batteriet varit extremt tömt.
Vad kan detta bero på?
Ingen åska i luften.
Ingen yttre åverkan.
Söktider för hemgång bör du kunna hitta i den utökade menyn (0 eller 7 och 9).
Har du inte haft möjlighet att se hur den normalt beter sig vid hemgång, hur lång tidn den tar för att hitta guide etc?
 
J jordraketen skrev:
Hittade vår lilla ”Grace” helt stendöd ute på gräsmattan innan. (Var igång typ en halvtimme tidigare) Slog av och på strömbrytaren några gånger. Hjälpte ej. Lyfte in henne i laddstationen, händer inget, av och på med brytaren några gånger och då starta hon. Inget felmeddelande.
Jag tänkte att hon av nån anledning sökt efter laddstation så länge att laddningen hunnit ta slut. Men då borde det väl kommit felmeddelande ? När jag kollade laddning så verkade det inte heller som batteriet varit extremt tömt.
Vad kan detta bero på?
Ingen åska i luften.
Ingen yttre åverkan.
Samma fenomen igen. In i laddaren och då startar hon, men inget felmeddelande. Rullar ut och klipper nån minut för att sedan börja ”söka”. Batteriet fullt. Ej begränsad av timern och klockan går rätt.
Ingen som råkat ut för detta och vet vad göra?
 
J jordraketen skrev:
Samma fenomen igen. In i laddaren och då startar hon, men inget felmeddelande. Rullar ut och klipper nån minut för att sedan börja ”söka”. Batteriet fullt. Ej begränsad av timern och klockan går rätt.
Ingen som råkat ut för detta och vet vad göra?
Nån funktion för att sluta klippa när gräset är tillräckligt kort? Alternativt styrning efter väder.
 
J jordraketen skrev:
Samma fenomen igen. In i laddaren och då startar hon, men inget felmeddelande. Rullar ut och klipper nån minut för att sedan börja ”söka”. Batteriet fullt. Ej begränsad av timern och klockan går rätt.
Ingen som råkat ut för detta och vet vad göra?
Tycker det ändå talar för ett uttjänt batteri. Är det 3:e året den är i drift?
 
E etompau skrev:
Tycker det ändå talar för ett uttjänt batteri. Är det 3:e året den är i drift?
Ja 3e året. Hur batteriets mår måste man väl kunna utläsa av batterimenyn? Men vad vilka värden betyder vad? ” Kapacitet” är väl batteriets Max ström, men vad säger ”laddnivå” och ”ström”?

Nu verkar hon helt fått spel. Stendöd på gräsmattan sen igår kväll. Lyfte in hon i laddstation och då vaknar hon. Frågar efter språk och land, samt datum och tid vilket jag anger. Sen går hon ut och kalibrerar sig. Tänkte då att hon gjort en typ ”fabriksåterställning” men ser att mina senast inlagda timer tider ligger kvar så då kan hon ju inte ha nollat helt. Lördag ska hon enligt timer inte gå alls så jag väljer ”förbikoppla timer 24h”.
Hon går ut och klipper en omgång och när jag kollar nästa gång står hon i laddstation och är fulladdad men spärrad av timer.
Vad fan är det för fel? Börjar bli tokig på all jävla elektronik nu då även värmepumpen jävlas med oförklarligt fel!!

Kan man inte göra en fabriksåterställning och se om det hjälper??
 
J jordraketen skrev:
Ja 3e året. Hur batteriets mår måste man väl kunna utläsa av batterimenyn? Men vad vilka värden betyder vad? ” Kapacitet” är väl batteriets Max ström, men vad säger ”laddnivå” och ”ström”?

Nu verkar hon helt fått spel. Stendöd på gräsmattan sen igår kväll. Lyfte in hon i laddstation och då vaknar hon. Frågar efter språk och land, samt datum och tid vilket jag anger. Sen går hon ut och kalibrerar sig. Tänkte då att hon gjort en typ ”fabriksåterställning” men ser att mina senast inlagda timer tider ligger kvar så då kan hon ju inte ha nollat helt. Lördag ska hon enligt timer inte gå alls så jag väljer ”förbikoppla timer 24h”.
Hon går ut och klipper en omgång och när jag kollar nästa gång står hon i laddstation och är fulladdad men spärrad av timer.
Vad fan är det för fel? Börjar bli tokig på all jävla elektronik nu då även värmepumpen jävlas med oförklarligt fel!!

Kan man inte göra en fabriksåterställning och se om det hjälper??
När batteriet börjar bli trött så blir ofta mätvärdena felaktiga och opålitliga.
Den tycks ha gjort närmare 2500 laddcykler. Hur mycket får klipparen gå? Har du någon vilodag eller tid eller kör du maximalt med klipparen.
 
Lite olika beroende på tillväxt. Aug-sept har jag kört 07-19 var dag. Nu varannan dag 07-19.
Men lite konstigt att det inte blir något i ”felmeddelande” loggen efter dessa händelser?
Bör den inte larma om batteriet börjar bli trött?
 
Tröttnade på detta och lämnade in till Husqvarna igår eftermiddag. Dom bytte batteri och gjorde service med bl.a. uppdatering av ”mjukvara ” och rengöring. Hade tydligen klipptider på endast 20-25min sista tiden så borde vara batteriet som var slut enl dom.
Men 1300 för ett batteri låter väldigt dyrt tycker jag. Hämtade henne i dag så det gick kvickt i alla fall!
Tänker inte köra mer denna sesongen när hon är rengjord och fin. Så gamle Siga Parken får tjänstgöra så länge det envisas att växa.
Hoppas nu detta var felet.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Min 310:a hade liknande symtom och det gjorde susen med ett nytt batteri. Bytte mitt i säsongen och sen gick den prickfritt igen. Mitt gamla batteri hade gjort som ditt cirka 2500-3000 laddcyckler.
 
  • Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.