Lexington Lexington skrev:
Har haft problem med min 310a.
Den har inte gått ut när den ska, o kollar man displayen står det ”laddproblem” (eventuellt laddstationproblem). Batteriet visar fullt o trycker man på start har den gått som vanlig, men samma problem uppkommer efter några dagar igen!
Batteriet som börjar ta slut? Har gått i fyra säsonger nu, men inte märkt av några andra batteri-symtom.
Aktivera Info-menyn (håll nere nollan några sekunder). Du kan se mer info omkring batteristatus som spänning, laddström och antal laddcykler.
4-5 år brukar batteriet hålla.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Får prova det!
 
Min 310:a gjorde likadant. Larmade sporadiskt för laddsystem problem eller liknande. Efter batteribyte har den gått klockrent igen. Min är inne på sin 5:e säsong.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Tänkte ta in den för säsongen nu i helgen!
Får kolla batteri då o eventuellt lämna in den för service för första gången!
 
Lexington Lexington skrev:
Har haft problem med min 310a.
Den har inte gått ut när den ska, o kollar man displayen står det ”laddproblem” (eventuellt laddstationproblem). Batteriet visar fullt o trycker man på start har den gått som vanlig, men samma problem uppkommer efter några dagar igen!
Batteriet som börjar ta slut? Har gått i fyra säsonger nu, men inte märkt av några andra batteri-symtom.
Samma här. Började larma för ca 2v sedan. Typ 2-3 gånger hände det så jag fick ”tvinga” ut den. Sen sprayade jag kontraktspray på kontaktytorna både på klippare och i laddstation och har inte larmat nu på nån vecka.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
En sak jag funderat på:
Har snart kört 3e säsongen med min 310a. Aldrig lämnat in på service då jag tycker att jag lika gärna kan rengöra och byta knivar själv.
Och ja, jag brukar tvätta med vatten, men inte spolat av annat än kåpan och det bör den väl tåla. Brukar blåsa rent med tryckluft.
Nån gång har den meddelat att man inte ska tvätta den.
Känns som det är nåt som är inprogrammerat att den ska larma om för att man till slut ska bli tvungen att lämna in den.

Bör man lämna in den för tex uppdatering nån gång eller hur är det med sånt?
Är väl egentligen iså fall enda anledningen att lämna in den så länge den funkar som den ska.
 
J jordraketen skrev:
En sak jag funderat på:
Har snart kört 3e säsongen med min 310a. Aldrig lämnat in på service då jag tycker att jag lika gärna kan rengöra och byta knivar själv.
Och ja, jag brukar tvätta med vatten, men inte spolat av annat än kåpan och det bör den väl tåla. Brukar blåsa rent med tryckluft.
Nån gång har den meddelat att man inte ska tvätta den.
Känns som det är nåt som är inprogrammerat att den ska larma om för att man till slut ska bli tvungen att lämna in den.

Bör man lämna in den för tex uppdatering nån gång eller hur är det med sånt?
Är väl egentligen iså fall enda anledningen att lämna in den så länge den funkar som den ska.
Om den funkar som den ska tycker jag det låter onödigt att lämna in den för uppdatering. Det är nog större risk stt något slutar funka än att du får någon ny funktion som verkligen förbättrar användandet.

Meddelandet om att inte spola vatten kommer automatiskt, det beror inte på att den blivit blöt. Det år åtminstone min uppfattning.
 
  • Gilla
golfgreen och 1 till
  • Laddar…
Såhär ser felmeddelandet ut.
Display på en Husqvarna-enhet som visar felmeddelande och batteristatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och batterimenyn.
Display på en Husqvarna maskin som visar ett batterifelmeddelande med låg spänning och laddningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Display på en Husqvarna-enhet som visar batteristatus med laddning, ström och temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Något som ser konstigt ut med batteriet?
Sen senaste felmeddelandet har den kört som vanligt!
 
Är den utanför laddaren när bilderna är tagna?
 
Precis! Antar att du tänkte på strömmen.
 
Vilka siffror ska man kolla på för att se hur batteriet mår?
Vad kostar batteribyte?
Är det nåt man gör själv?
 
Du kan gå in under batteritest och se kapaciteten vid senaste testet. Mitt låg på 799mah efter 2600 laddningar. Efter batteribytet har jag inte haft några felmeddelande. Klipptiderna var ju dock fortfarande relativt långa med det gamla batteriet (ca: 45-50min) Jag bytte mitt batteri själv. Inte jätte svårt för en en händig med lite skruv vana. Men hela klipparen måste delas så man kommer in till innan mätet. Batteriet ligger väl strax över tusenlappen i pris för ett OEM.
 
Vad är det för värden man ska titta efter för att se batteriets mående ? Hur länge bör det hålla innan byte?
Om man öppnar å byter själv, blir det då problem om man nån gång i framtiden lämnar in den på Husqvarna ?
Efter garantin gått ut kan det väl kvitta i det avseendet ?
Man lär ju bryta ”plomberingen”.
 
J jordraketen skrev:
Vad är det för värden man ska titta efter för att se batteriets mående ? Hur länge bör det hålla innan byte?
Om man öppnar å byter själv, blir det då problem om man nån gång i framtiden lämnar in den på Husqvarna ?
Efter garantin gått ut kan det väl kvitta i det avseendet ?
Man lär ju bryta ”plomberingen”.
Laddnivå och laddström är intressant.
Batteriet bör räcka 4-5 år, så garantiförseglingen har då spelat ut sin roll.
Du märker att batteriet börjar bli trött genom minskad klipptid.
 
Display på en Husqvarna-maskin som visar laddningsstatus, omgiven av gräs och skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display av robotgräsklippare som visar batteristatus och temperatur under laddning, omgivet av gräsrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad säger detta då? Foto taget när den står i laddaren. 3e säsongen den går nu.
E etompau skrev:
Laddnivå och laddström är intressant.
Batteriet bör räcka 4-5 år, så garantiförseglingen har då spelat ut sin roll.
Du märker att batteriet börjar bli trött genom minskad klipptid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.