374 486 läst · 1 391 svar
374k läst
1,4k svar
Nya Automower 310/315?
Igår var jag till en kompis som har en 420 och laddstationen indikerade att det var kabelbrott. Jag hade med mig en kabelsökare och vi började felsöka där det var som mest misstänkt. På ett ställe letade vi fram kabeln och den gav inget utslag. 2 meter tidigare så gav det utslag, så kabeln var uppenbarligen trasig nånstans där. Men när vi drog upp kabeln så var den hel överallt. Stället där den inte gav utslag hade plötsligt signal men när vi la ner den i backen igen så försvann signalen.P PVJ53 skrev:
Lösningen blev att lägga den ytmonterad.
Jag vet inte exakt vad det var för fel eller vad som löste felet, men poängen är att en hel kabel inte alltid betyder att den är problemfri.
Tack golfgreen,
Jag har gått över hela den uppdragna kabeln med en am-radio och det verkar vara signal hela vägen. Kan förstå att det kan vara brott på en kabel som ser hel ut. Men den nya kabeln jag testade med gav också blå blink vid stationen vilket verkligen förvånade mig.
Jag har gått över hela den uppdragna kabeln med en am-radio och det verkar vara signal hela vägen. Kan förstå att det kan vara brott på en kabel som ser hel ut. Men den nya kabeln jag testade med gav också blå blink vid stationen vilket verkligen förvånade mig.
Troligt att det är glappkontakt i kabeln, kanske har den blivit sträckt.G golfgreen skrev:Igår var jag till en kompis som har en 420 och laddstationen indikerade att det var kabelbrott. Jag hade med mig en kabelsökare och vi började felsöka där det var som mest misstänkt. På ett ställe letade vi fram kabeln och den gav inget utslag. 2 meter tidigare så gav det utslag, så kabeln var uppenbarligen trasig nånstans där. Men när vi drog upp kabeln så var den hel överallt. Stället där den inte gav utslag hade plötsligt signal men när vi la ner den i backen igen så försvann signalen.
Lösningen blev att lägga den ytmonterad.
Jag vet inte exakt vad det var för fel eller vad som löste felet, men poängen är att en hel kabel inte alltid betyder att den är problemfri.
Har börjat få lite problem med min 310a.
Den kan köra som vanligt och plötsligt, mitt på gräsmattan, agerar den som om den kört på ett hinder, stannar och vänder.
I natt hade den "fastnat" mitt på gräsmattan och i displayen står det "krocksensor blockerad".
Tog av karossen och rengjorde alla krocksensorer från gräs. Startade igen men den beter sig likadant.
Vad mer kan jag göra och vad kan vara fel? Kanske dags för en service?
Den kan köra som vanligt och plötsligt, mitt på gräsmattan, agerar den som om den kört på ett hinder, stannar och vänder.
I natt hade den "fastnat" mitt på gräsmattan och i displayen står det "krocksensor blockerad".
Tog av karossen och rengjorde alla krocksensorer från gräs. Startade igen men den beter sig likadant.
Vad mer kan jag göra och vad kan vara fel? Kanske dags för en service?
Lyft på karossen igen och sen lossar du dom två krockpelarna bak. Sitter med två torx-skruvar på varje. Under dom brukar det samlas massa gräs som ställer till det och gör att att karossen inte riktigt hittar "neutralläge". Prova det annars får du titta efter så båda magneterna sitter där som ska. En fram och en bak i karossen.
Det sitter två magneter på under sidan av karossen som sensorerna inne i chassit känner av. Det sitter en framme i hållaren till laddblecken och en vänster bak.Lexington skrev: