Har dragit upp den hela vägen där vi maskrosrensat och ser inga brott på den.

Sedan borde väl det ha fungerat när jag drog den nya kabeln och kopplade ifrån den skadade?
 
P PVJ53 skrev:
Har dragit upp den hela vägen där vi maskrosrensat och ser inga brott på den.

Sedan borde väl det ha fungerat när jag drog den nya kabeln och kopplade ifrån den skadade?
Igår var jag till en kompis som har en 420 och laddstationen indikerade att det var kabelbrott. Jag hade med mig en kabelsökare och vi började felsöka där det var som mest misstänkt. På ett ställe letade vi fram kabeln och den gav inget utslag. 2 meter tidigare så gav det utslag, så kabeln var uppenbarligen trasig nånstans där. Men när vi drog upp kabeln så var den hel överallt. Stället där den inte gav utslag hade plötsligt signal men när vi la ner den i backen igen så försvann signalen.
Lösningen blev att lägga den ytmonterad.

Jag vet inte exakt vad det var för fel eller vad som löste felet, men poängen är att en hel kabel inte alltid betyder att den är problemfri.
 
Tack golfgreen,

Jag har gått över hela den uppdragna kabeln med en am-radio och det verkar vara signal hela vägen. Kan förstå att det kan vara brott på en kabel som ser hel ut. Men den nya kabeln jag testade med gav också blå blink vid stationen vilket verkligen förvånade mig.
 
G golfgreen skrev:
Igår var jag till en kompis som har en 420 och laddstationen indikerade att det var kabelbrott. Jag hade med mig en kabelsökare och vi började felsöka där det var som mest misstänkt. På ett ställe letade vi fram kabeln och den gav inget utslag. 2 meter tidigare så gav det utslag, så kabeln var uppenbarligen trasig nånstans där. Men när vi drog upp kabeln så var den hel överallt. Stället där den inte gav utslag hade plötsligt signal men när vi la ner den i backen igen så försvann signalen.
Lösningen blev att lägga den ytmonterad.

Jag vet inte exakt vad det var för fel eller vad som löste felet, men poängen är att en hel kabel inte alltid betyder att den är problemfri.
Troligt att det är glappkontakt i kabeln, kanske har den blivit sträckt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tack för era kommentarer. Hade en kille här idag med en kabeltestare som hittade ett annat kabelbrott på begränsningskabeln som vi tydligen gjort när vi rensade bort maskrosor. Nu funkar det igen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Har börjat få lite problem med min 310a.

Den kan köra som vanligt och plötsligt, mitt på gräsmattan, agerar den som om den kört på ett hinder, stannar och vänder.
I natt hade den "fastnat" mitt på gräsmattan och i displayen står det "krocksensor blockerad".
Tog av karossen och rengjorde alla krocksensorer från gräs. Startade igen men den beter sig likadant.

Vad mer kan jag göra och vad kan vara fel? Kanske dags för en service?
 
Lyft på karossen igen och sen lossar du dom två krockpelarna bak. Sitter med två torx-skruvar på varje. Under dom brukar det samlas massa gräs som ställer till det och gör att att karossen inte riktigt hittar "neutralläge". Prova det annars får du titta efter så båda magneterna sitter där som ska. En fram och en bak i karossen.
 
  • Gilla
BjornSk och 1 till
  • Laddar…
Ska kolla det! Trodde främst det va sensorn fram men ska absolut rensa dom bak!
Är inte riktigt med på vilka magneter du menar?
 
Y
Kan man ha flera robotar inom samma slinga?
 
Y Yrrol skrev:
Kan man ha flera robotar inom samma slinga?
Tror inte det funkar så bra när de ska ladda, annars finns inget hinder, stationen vet ju inte hur många robotar som kör runt.
 
Lexington Lexington skrev:
Ska kolla det! Trodde främst det va sensorn fram men ska absolut rensa dom bak!
Är inte riktigt med på vilka magneter du menar?
Det sitter två magneter på under sidan av karossen som sensorerna inne i chassit känner av. Det sitter en framme i hållaren till laddblecken och en vänster bak.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Y Yrrol skrev:
Kan man ha flera robotar inom samma slinga?
Inte på samma slinga men du kan ha två separata slingor med varsin laddstation inom samma område.
 
M MartinP666 skrev:
Tror inte det funkar så bra när de ska ladda, annars finns inget hinder, stationen vet ju inte hur många robotar som kör runt.
Signalen kodas mellan station och klippare, så det är nog rätt liten chans att få två klippare att fungera på samma installation över huvud taget.
 
Y
Kanske kunde haft två stationer, men samma slinga runt gräsmattan.
Är ju inte hela världen att ha två separata mindre zoner iofs men var ändå nyfiken om dom kunde samsas.
 
Y Yrrol skrev:
Kanske kunde haft två stationer, men samma slinga runt gräsmattan.
Är ju inte hela världen att ha två separata mindre zoner iofs men var ändå nyfiken om dom kunde samsas.
Jag tror definitivt att det är bättre att dela upp i 2 mindre zoner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.