Det gäller 310 och 315 som är tillverkade första halvan av 2015 vill jag minnas. Det är fram till ett visst serienummer. I början skulle dom bara bytas vid behov eller nyleverans. Nu ska alla bytas i samband med service.
 
De 310 som haft problem har väl fått nya motorer för 315, så det låter konstigt om 315 haft samma problem?
 
Näpp. Både 310 och 315 har samma hjulmotorer. I början innan man fick fram korrekta hjulmotorer så ersatte man med 320 diton istället. Dom är lika till funktionen men lite rejälare och låter lite lite mer än 310/315 motorerna.
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Om man ej servar den då? Kan man lämna in dem för uppgradering ändå?
 
Husqvarna220Ac skrev:
Om man ej servar den då? Kan man lämna in dem för uppgradering ändå?
Ska inte vara några problem. Prata med din åf så löser dom det.
 
Lite uppdatering: det är tydligen lite olika policy beroende på serienummer (som även quick var inne på), på vissa nummer ska den trasiga bytas ut, på vissa ska båda bytas ut och den tredje varianten får man betala bytet på. Min tillhörde kategorin som får båda utbytta.

Men jag fick även veta att denna "goodwill-kampanj", eller vad man ska kalla det, endast gäller fram t.o.m 30/4, efter det är det bara den vanliga tvååriga garantin som gäller. Så förstod åtminstone jag det hela.
 
Får lyssna med ÅF...
 
Verktyg för nedsänkning av guideslinga i gräsmatta med synlig blå markering på gräsytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktyg för nedgrävning av en guideslinga på en gräsmatta, nära en träterrass och stenbeläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nerplöjning av guideslinga!
 
  • Blå markerad guideslinga nerplöjd i grönt gräs, synlig som en kontinuerlig strimma över gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
MartinP666 skrev:
Lite uppdatering: det är tydligen lite olika policy beroende på serienummer (som även quick var inne på), på vissa nummer ska den trasiga bytas ut, på vissa ska båda bytas ut och den tredje varianten får man betala bytet på. Min tillhörde kategorin som får båda utbytta.

Men jag fick även veta att denna "goodwill-kampanj", eller vad man ska kalla det, endast gäller fram t.o.m 30/4, efter det är det bara den vanliga tvååriga garantin som gäller. Så förstod åtminstone jag det hela.
Var det fel på motorerna så märktes det ganska omgående, tror längsta vi hade höll 160 timmar ca. Slarv från underleverantör i en viss serie av motorer.

Alla ska nog vara bytta nu. Lyckas man köpa en inom serieintervallet (gammal lagermaskin) så har man en åf där det inte rör sig så mycket.

Sen gäller ju konsumentköplagen som vanligt, köper man en maskin nu som havererar har man ju 6 mån garanti och 3 års reklamationsrätt som vanligt. Däremot kanske den åf som har sålt en så gammal maskin utan att byta motorer om den är inom intervallet som berörs kan få ganska svårt att få betalt av Husqvarna (då Husqvarna troligen inte får ersättning av underleverantören) men det är ju knappast kundens problem.

Affärsrelationen är mellan slutanvändaren och dennes åf, och där är konsumentskyddet starkt. Sen går det kanske inte att få ersatt motor av vilken åf som helst, utan det blir nog där man köpt klipparen i så fall för det är de som är part i målet.
 
Nja, du har nog fått konsumentköplagen lite om bakfoten. Garanti ett frivilligt åtagande som inte har något med konsumentköplagen att göra. Reklamationstiden är alltid 3 år enligt lagen, men görs en reklamation inom 6 månader är det säljarens sak att bevisa att det inte är något fel på varan, därefter är det köparen som ska bevisa att det är ett fel på varan.
 
Nån som vet vilka maskiner det gäller? Art nr? Har en 2016, 315.
 
Husqvarna220Ac skrev:
Nån som vet vilka maskiner det gäller? Art nr? Har en 2016, 315.
Gäller endast på årsmodell 2015. Så du kan vara lugn.
 
Släppte ut 310an på premiär turen igår! Ca 800m2 gräs och plan mark inga direkt krångliga passager.
Hur ställer man lämpligast in timern för bästa resultat med dessa förutsättningar? Som det är nu har jag inte grejat med det alls. Så jag antar att den går så mycket den kan nu enligt fabriksinställningarna..
 
jordraketen skrev:
Släppte ut 310an på premiär turen igår! Ca 800m2 gräs och plan mark inga direkt krångliga passager.
Hur ställer man lämpligast in timern för bästa resultat med dessa förutsättningar? Som det är nu har jag inte grejat med det alls. Så jag antar att den går så mycket den kan nu enligt fabriksinställningarna..
Då den är specad upp till 1000m2 och är mjukvarubegränsad till 15h/dygn om jag inte missminner mig så skulle jag säga att den får gå 15h/dygn,testa dig fram
 
Kör 7-8h timmar/dygn, och se hur det ser ut efter 1vecka
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.