Startade upp klipparen i helgen (kanske en vecka sent tom), ut med laddplatta och klippare, i med strömkabel och avgränsning+guide.
Nu har den kört helt bekymmersfritt i två dagar!
 
Har ni börjat klippa gräset redan?
 
Det har växt i lite drygt två veckor i nordvästra Skåne.
12 grader i helgen o 18 när solen tittade fram, plus fuktigt på nätterna så det växer så det knakar.
Inväntar lite regn nu så man kan slänga på första vändan med NPK.
 
Vi bor i Umeå, snäll vinter med lite snö, ändå har det kommit mycket på slutet, trots grön jul, minst 40-50cm kvar...
 
Okej, jag bor i Östergötland, och vi har väl förvisso haft en väldigt mild vinter i allmänhet, och ganska varmt de senaste dagarna. Tänkte passa på att gödsla och sätta lite gräsfrön i veckan. Sen får det ta sig, så kör jag igång klipparen om 4 veckor. Beror lite på hur vädret blir, förstås.
 
Husqvarna220Ac skrev:
Vi bor i Umeå, snäll vinter med lite snö, ändå har det kommit mycket på slutet, trots grön jul, minst 40-50cm kvar...
40-50cm kvar i Umeå?
Var bor du då? Så mycket hade vi väl knappast ens när det var som mest efter ovädret i början av mars. Jag bor på Teg och har väl 5-10 cm kvar på sin höjd. Har flera områden där solen ligger på där det är helt snöfritt.
 
Mot kusten, och lite skuggig tomt, Tegslätten är nästan grön, 50cm kanske var att ta i...
 
Husqvarna220Ac skrev:
50cm kanske var att ta i...
Haha, du har kanske samma märke på din tumstock som Skistar :D :D
 
Har en ny 310. Kan man sätta den på laddplattan och ladda den i garaget så den är redo och klippa när man tar ut den?
Eller den får för sej att börja gå så fort den är laddad? Borde det inte gå att "låsa" den i laddläge via menyn eller nåt?
 
Har du ingen begränsningsslinga ansluten, lämnar roboten inte laddaren.
Funderade lite till, kan hända att den ändå lämnar laddaren men stannar direkt då ingen slinga är ansluten.
 
Redigerat:
jordraketen skrev:
Har en ny 310. Kan man sätta den på laddplattan och ladda den i garaget så den är redo och klippa när man tar ut den?
Eller den får för sej att börja gå så fort den är laddad? Borde det inte gå att "låsa" den i laddläge via menyn eller nåt?
Ställ den i parkerat läge. Tryck på Park knappen och välj parkering tills vidare så kör den ingen stans.
 
  • Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Stutsmatta + robot

Funderade på stutsmattan.
Klipparn kommer ju antagligen förr eller senare att komma in under den. Och väl där lär den väl få problem att hitta ut igen antar jag.
Har sett många trädgårdar med stutsmattor med brädor monterade mellan benen. Alltid tänkt att det är för klipparen inte ska fastna över benen som är mot marken. Men det kanske är så att brädorna sitter i mellanrummen mellan benen?
Vår matta har ganska höga "ben" nertill så där tror jag inte den kan hänga sej.
 
Inga problem för den att hitta ut från studsmattan
 
Jag har satt brädor över den delen av benet som ligger mot gräsmattan. Sen är det öppet mellan dom andra benen. Det fungerar helt perfekt. Den hittar in i bland och kör en liten stund innan den hittar ut igen. Brukar flytta studsmattan i mellan åt det kommer åt och klippa allt gräs runt benen.
 
  • Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Jag satte 'spännband' på de u-formade benen så den inte kan köra upp på dem utan endast igenom öppningarna mellan benen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.