K Klapps skrev:
Nej pannan hade vi aldrig något strul med om man bortser ifrån nybörjarfelen som gjordes när pannan installerades innan man lär sig, och lite byte av delar som gick sönder(slitagedelar). Förutom det så hade vi väldigt sällan driftstopp.

4veckors drift, stanna för sotning och sen igång igen. Förstår inte varför hon kommer ett år efter och klagar på att pannan inte funkat sen hon tog över huset. Varför inte be om hjälp från början istället för att försöka kräva ersättning nu ?
Hur värmde hon huset förra året om inte pannan funkade?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
K Klapps skrev:
Nej pannan hade vi aldrig något strul med om man bortser ifrån nybörjarfelen som gjordes när pannan installerades innan man lär sig, och lite byte av delar som gick sönder(slitagedelar). Förutom det så hade vi väldigt sällan driftstopp.

4veckors drift, stanna för sotning och sen igång igen. Förstår inte varför hon kommer ett år efter och klagar på att pannan inte funkat sen hon tog över huset. Varför inte be om hjälp från början istället för att försöka kräva ersättning nu ?
Skrev hon på vilket sätt inte pannan fungerat? Är ju väldigt märkligt att komma efter ett år och säga att den inte fungerat. Jag tror pannan slutat fungerat nyligen pga att hon inte servat den som man ska göra(om den nu inte fungerar alls)
Annars hade hon tagit upp det omgående förra vintern
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Björn Holgersson Björn Holgersson skrev:
El och värmesystem är ju sådant man går igenom på en husbesiktning så det är tveksamt om problemen som köparen i ditt fall är ett dolt fel.
Jag skulle nog påstå att man vanligen inte går igenom vare sig el eller värmesystem på en husbesiktning.
Oaktat det så är detta aldrig ett dolt fel.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
PeterDittmerJurist PeterDittmerJurist skrev:
För det andra förväntningar. Köparen har rätt att förvänta sig att byggnader och anläggningar har en viss funktion och skick. Vad köparen kan förvänta sig beror mycket på husets ålder. Här kommer också riskkonstruktioner in. Om en byggnad vid köpet avviker från köparens berättigade förväntningar finns det ett fel.

För det tredje undersökningsplikten. Om det finns ett fel - för att en byggnad avviker från köparens berättigade förväntningar - så ansvarar säljaren för det om det är ett dolt fel och köparen om det är ett upptäckbart fel. Ett fel är ett dolt fel om det inte gått att upptäcka vid en undersökning av fastigheten. Det spelar dock ingen roll om köparen faktiskt undersökt fastigheten eller inte.
Men hör inte dessa stycken lite ihop.?

Det är väl de förväntningar som köparen objektivt kan ha EFTER att ha undersökt objektet noga som skall räknas som giltiga förväntningar? Eller skulle ha haft om underökningen hade utförts.

Om du köper ett i princip nytt hus, så har du berättigat höga förväntningar just för att det är nytt. Men om du efter en undersökning upptäcker många brister som är rätt uppenbara, så bör du sänka förväntningarna även på sådant som inte går att undersöka. Men jag kan ha fel (är inte jurist).
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Bara jag som är inne på att tanten upptäckt vad pellets kostar iår och försöker sig på en fuling att få ett bidrag till att byta till L/V VP ? , i övrigt håller jag med 99 % av trådsvararna , ignorera köparen det är en igel som vill ta handen när du sträckt fram lillfingret...
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
G wojda skrev:
Bara jag som är inne på att tanten upptäckt vad pellets kostar iår och försöker sig på en fuling att få ett bidrag till att byta till L/V VP ? , i övrigt håller jag med 99 % av trådsvararna , ignorera köparen det är en igel som vill ta handen när du sträckt fram lillfingret...
Kan vara så lätt att det är någon som inte bott i hus innan vilket antytts i tråden. Är man van vid hyresrätt och att det alltid finns "någon annan" som fixar när saker och ting inte fungerar kan man lätt missa hur mycket pyssel det ändå kan vara med ett hus. Framförallt om det är ett hus som inte har i det närmaste underhållsfri utrustning.

Minns inte om det står i tråden vad felet är. Kan ju kanske lika gärna vara så att radiatorkretsen behöver luftas, en cirkulationspump har fastnat, fågelbo i skorstenen... Allt det där fixar ju en förvaltare om man bor i hyres, men i eget hus är det annorlunda.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Nja.

Jag har en lite annan uppfattning om undersökningsplikten.

Säljaren kan inte rätt av skylla allt på undersökningsplikten då man ska kunna förvänta sig att det som ska fungera ska fungera... tex vitvaror/vägguttag etc

Exakt vad har TS sagt om elsystemet...

/ATW
Jag tror du har fel. Köparens undersökningsplikt.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 1 till
  • Laddar…
Enligt henne går inte pannan utan driftstopp mellan varje start. Kan vara en mängd olika saker, men den gick 2 dygn innan hon tog över huset. Efter 4 dagar i hennes ägo har den inte funkat alls säger hon.

Hon skrev i ett mejl att hon hade haft en fackman över och tittat på pannan. Enligt denna sk fackman så är pannan felinstallerad. Den är installerad av ett företag som bara installerar värmepannor och kaniner.
 
  • Haha
MiaV och 4 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Nja.

Jag har en lite annan uppfattning om undersökningsplikten.

Säljaren kan inte rätt av skylla allt på undersökningsplikten då man ska kunna förvänta sig att det som ska fungera ska fungera... tex vitvaror/vägguttag etc

Exakt vad har TS sagt om elsystemet...

/ATW
ja men om dosor och uttag är utanpåliggande men det inte går några ledningar till dem så måste man väl som normalbegåvad inse att det inte finns el där
 
L Ledicko skrev:
Man har ett ansvar som köpare att kontrollera eller besiktiga huset innan köp.
Köpte hon huset obesiktigat så köpte hon grisen i säcken så att säga.

Jag köpte hus 1 juli och gick igenom allt med mäklaren innan jag köpte.
I mitt fall fanns det även en försäkring som avser dolda fel och två besiktningar en ekonomi och en på fastigheten
Fast den där dolda fel försäkringen är ju inget du har någon nytta av. Snarare tvärtom. Det är bara säljaren som försöker köpa sig fri från eventuella krav från köparen. Nu får du som köpare stånga huvudet blodigt mot luttrade försäkringstjänstemän som har som jobb att ersätta så lite som möjligt. Antagligen betydligt enklare att få ersättning av en ängslig säljare.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K Klapps skrev:
Enligt henne går inte pannan utan driftstopp mellan varje start. Kan vara en mängd olika saker, men den gick 2 dygn innan hon tog över huset. Efter 4 dagar i hennes ägo har den inte funkat alls säger hon.

Hon skrev i ett mejl att hon hade haft en fackman över och tittat på pannan. Enligt denna sk fackman så är pannan felinstallerad. Den är installerad av ett företag som bara installerar värmepannor och kaniner.
troligtvis pratar hon strunt. Varför skulle den helt plötsligt sluta funka efter att hon tagit över huset. Hade varit intressant att se ett skriftligt uttalande från fackmannen men det har nog inte varit någon där…
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
K Klapps skrev:
Hon skrev i ett mejl att hon hade haft en fackman över och tittat på pannan. Enligt denna sk fackman så är pannan felinstallerad.
Här kan hon ju ev. faktiskt ha en poäng. OM pannan faktiskt är felinstallerad (men då får man nog precisera vad som är fel, och visa att det strider mot intallationasanvisningar eller liknande, och även bevisa att pannan inte fungerar på grund av just denna felinstallation), då finns det nog en viss chans/risk att det faktiskt är ett dolt fel. Det som talar emot det är ju att TS uppenbarligen har kunnat ha pannan i drift utan problem.
 
H hempularen skrev:
Men hör inte dessa stycken lite ihop.?

Det är väl de förväntningar som köparen objektivt kan ha EFTER att ha undersökt objektet noga som skall räknas som giltiga förväntningar? Eller skulle ha haft om underökningen hade utförts.

Om du köper ett i princip nytt hus, så har du berättigat höga förväntningar just för att det är nytt. Men om du efter en undersökning upptäcker många brister som är rätt uppenbara, så bör du sänka förväntningarna även på sådant som inte går att undersöka. Men jag kan ha fel (är inte jurist).
Det är juridiskt olika saker, men det kan finnas beröringspunkter.

Köparens berättigade förväntningar avgörs av vad som varit känt vid köpet, alltså när man skriver på köpekontraktet. Vad som framkommer vid en senare undersökning eller vad som skulle ha framkommit om man gjort en undersökning påverkar inte.

Men om man innan köpet av ett nytt hus går på en visning och upptäcker en massa fel, så kan det påverka förväntningarna.
 
PeterDittmerJurist PeterDittmerJurist skrev:
Vad som framkommer vid en senare undersökning eller vad som skulle ha framkommit om man gjort en undersökning påverkar inte.
Nej självklart påverkar inte undersökningar man gör efter att ett avtal vunnit laga kraft. Men undersökningar som görs efter påskift av köpeavtal, ingår ju oftast som en del av en besiktningsklausul. De görs som en del av villkor för att avtalet skall vinna laga kraft. Och är därmed likvärdiga med undersökningar man gör före påskrift.
 
Jag skulle erbjudit mig att träffa upp en VVSare som hon betalar för och kolla på pannan. Jag skulle kräva att själv få boka tid med vederbörande och göra det klart att du bara träffar VVSaren, inte köparen. Mest för den goda sakens skull. Då kan VVSaren vidarebefodra din specifika kunskap, alla pannor är lite olika.

Elen är som den är när huset köps, den är ju enkel att besiktiga.

Jag skulle inte erbjuda några mer som helst tjänster, finansiella eller kunskapsmässiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.